Πυρετώδεις είναι οι διαβουλεύσεις στο Μέγαρο Μαξίμου, καθώς ο πρωθυπουργός προετοιμάζει τις ανακοινώσεις για το σχέδιο των 63 ημερών για τη μετάβαση στην οικονομική και κοινωνική «κανονικότητα».
Πυρετώδεις είναι οι διαβουλεύσεις στο Μέγαρο Μαξίμου, καθώς ο πρωθυπουργός προετοιμάζει τις ανακοινώσεις για το σχέδιο των 63 ημερών για τη μετάβαση στην οικονομική και κοινωνική «κανονικότητα».
Χθες, Σάββατο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε αλλεπάλληλες συσκέψεις. Ενημερώθηκε για τις προτάσεις του Σωτήρη Τσιόδρα και της αρμόδιας Επιτροπής σχετικά με πτυχές του σχεδίου και συνέχισε με την κυβερνητική task force.
Ωστόσο, προς το παρόν, το σχέδιο δεν έχει αποκρυσταλλωθεί, καθώς σε κάποια ζητήματα υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις. Έτσι, οι διαβουλεύσεις θα συνεχιστούν για τουλάχιστον ένα ή δύο 24ωρα ακόμη.
Σε αυτό το πλαίσιο, δεν αποκλείεται το διάγγελμα του πρωθυπουργού για το σχέδιο επιστροφής στην «κανονικότητα» να μην πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα, αλλά την Τρίτη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ανακοινώσει σταδιακή χαλάρωση μέτρων από τις 4 Μαΐου, ωστόσο δεν θα μπει σε λεπτομέρειες. Το σχέδιο θα εξειδικευτεί ανά τομέα και υπουργείο.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τρία είναι τα ζητήματα επί των οποίων υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις: το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία, η χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και το πού θα γίνεται χρήση των μασκών.
Τον γρίφο καλείται να λύσει ο πρωθυπουργός, ο οποίος βρίσκεται σε διαρκείς συσκέψεις με τους συνεργάτες του, την ηγεσία του Υπουργείου Υγείας, τον Νίκο Χαρδαλιά, την ομάδα εργασίας υπό τον Άκη Σκέρτσο.
Σε κάθε περίπτωση βέβαιο μπορεί να θεωρηθεί το τρίπτυχο:
- Η χαλάρωση των απαγορεύσεων θα ξεκινήσει στις 4 Μαΐου, με τα εμπορικά καταστήματα και τα κομμωτήρια. Την ίδια ημέρα αναμένεται να καταργηθεί το σύστημα αποστολής sms στο 13033. Η απαγόρευση μετακίνησης στα νησιά θα παραμείνει σε ισχύ, ενώ θα επιτρέπονται οι συναθροίσεις έως δέκα άτομα.
- Οι φάσεις είναι τρεις: αρχές Μαΐου, τέλος Μαΐου, μέσα Ιουνίου. Τα βήματα θα γίνονται σταδιακά και κάθε φάση θα παρακολουθείται στενά ως προς τις υγειονομικές επιπτώσεις της
- Το τρέχον σχολικό έτος θα πάρει παράταση για περίπου έναν μήνα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία:
Σε ό,τι αφορά καφέ και εστιατόρια, έμφαση θα δοθεί στο εάν διαθέτουν τραπεζοκαθίσματα σε εξωτερικό χώρο. Θεωρείται βέβαιο, δε, ότι τα τραπεζοκαθίσματα θα είναι σε απόσταση, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει τους επιχειρηματίες να ζητήσουν περισσότερο χώρο από τους δήμους.
Σε ό,τι αφορά τον τουρισμό, η Ελλάδα θα στοχεύσει να «εξαργυρώσει» την πολύ καλή παγκόσμια εικόνα της στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Τα ξενοδοχεία σχεδιάζεται να ανοίξουν σε δύο φάσεις: τα 12μηνης λειτουργίας στις αρχές Ιουνίου, τα εποχικά στα τέλη Ιουνίου.
Σε ό,τι αφορά στα σχολεία, η απόφαση να καθίσουν στις 11 Μαΐου (με αποστάσεις) ξανά στα θρανία οι μαθητές της Γ’ Λυκείου είναι ειλημμένη. Όπως και το ότι οι πανελλήνιες θα γίνουν μέσα στον Ιούνιο.
Θεωρείται πολύ πιθανό να επιστρέψουν στα θρανία και οι μαθητές των μικρότερων τάξεων του Λυκείου, ενώ μένει να αποφασιστεί τι θα γίνει με τους μαθητές γυμνασίου και αν θα ανοίξουν τα Δημοτικά.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα Δημοτικά, εξετάζεται ακόμη και το ενδεχόμενο εθελοντικής παρουσίας των μικρών μαθητών.
Όπως όλα δείχνουν στον Ιούνιο παραπέμπονται:
Στις αρχές Ιουνίου: Επαναλειτουργία του Εφετείου και του Αρείου Πάγου, άνοιγμα των μεγάλων πολυκαταστημάτων, των αθλητικών εγκαταστάσεων μόνο για ατομική άθληση σε ανοιχτό χώρο και με κανόνες, των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων.
Στα μέσα Ιουνίου: Επαναλειτουργία των υπολοίπων δημοσίων υπηρεσιών, αλλά και παιδότοπων, πάρκων αναψυχής, θεματικών πάρκων. Επίσης αναμένεται τότε να ανοίξουν και οι υπόλοιπες αθλητικές εγκαταστάσεις, χώροι εκδηλώσεων και χώροι φεστιβάλ. Το ίδιο χρονικό διάστημα αναμένεται να ανοίξουν τουριστικά καταλύματα και χώροι κατασκήνωσης.
Στα τέλη Ιουνίου: Άνοιγμα νυχτερινών κέντρων, μπαρ, κινηματογράφων και γενικότερα χώρων διασκέδασης και ψυχαγωγίας, αλλά με ειδικούς κανόνες και μέγιστο αριθμό επισκεπτών ανά τ.μ. Το ίδιο διάστημα σχεδιάζεται να ξεκινήσει και η λειτουργία των ξενοδοχείων με όριο πληρότητας.