Οι καταναλωτές σπεύδουν στα καταστήματα για να ψωνίσουν, τη στιγμή που οι αρμόδιες αρχές τονίζουν πως υπάρχει επάρκεια αγαθών για το επόμενο διάστημα, συνιστώντας απόλυτη ψυχραιμία - Την ίδια ώρα, οι εργαζόμενοι και οι διοικήσεις των μεγάλων και μικρότερων ομίλων πραγματοποιούν αγώνα δρόμου προκειμένου να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση και να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση λόγω κοροναϊού
Μεγάλη προσέλευση παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στα σούπερ μάρκετ της χώρας, ειδικά όμως το πρωί του Σαββάτου μετά τα νέα έκτακτα μέτρα της κυβέρνησης για τον κοροναϊό, κι ενώ μετράμε ήδη τρεις νεκρούς από τη φονική πανδημία. Καταναλωτές γεμίζουν τα καρότσια τους κυρίως με χαρτί υγείας, χλωρίνες, καθαριστικά, γάλατα αλλά και φαγητά μακράς διάρκειας, όπως όσπρια, ζυμαρικά και αλεύρι.
Οι καταναλωτές σπεύδουν στα καταστήματα για να ψωνίσουν, τη στιγμή που οι αρμόδιες αρχές τονίζουν πως υπάρχει επάρκεια αγαθών για το επόμενο διάστημα, συνιστώντας απόλυτη ψυχραιμία. Ενδεικτική είναι η δήλωση του γενικού γραμματεία Καταναλωτή ο οποίος προέτρεψε τους καταναλωτές να μην πανικοβάλλονται, καθώς δεν υπάρχει πρόβλημα τροφοδοσίας.
«Μην τρέχετε στα σούπερ μάρκετ. Είναι και θα παραμείνουν ανοιχτά. Ανοιχτές θα παραμείνουν και οι υπαίθριες αγορές (λαϊκές). Να ενημερώνεστε μόνο από τις επίσημες ανακοινώσεις» δήλωσε ο κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης.
Οι εργαζόμενοι και οι διοικήσεις των μεγάλων και μικρότερων ομίλων πραγματοποιούν αγώνα δρόμου προκειμένου να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση και να διαχειριστούν τη νέα κατάσταση λόγω κοροναϊού. Οι συσκέψεις είναι συνεχείς και αναζητούνται τρόποι για να μην παρουσιαστούν προβλήματα στην ομαλή τροφοδοσία των καταστημάτων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, παράλληλα με την αύξηση των αποθεμάτων ώστε να μην υπάρξουν ελλείψεις, εξετάζεται μεταξύ άλλων η μεταφορά προσωπικού στις αποθήκες αλλά και των μεταφορικών μέσων που γίνεται η διανομή στα τελικά σημεία πώλησης.
Ποια προϊόντα εξαφανίζονται
Αποκαλυπτικά του πανικού που έχει καταβάλλει τους καταναλωτές είναι τα πρώτα στοιχεία από την πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ που παρουσίασε η Nielsen σε έρευνά της. Σε αυτή καταγράφεται αύξηση πωλήσεων σε βασικές κατηγορίες πάνω από 200%, με άλμα για απορρυπαντικά, αντιβακτηριακά μαντηλάκια και τζελ (πάνω από 700%), καθώς και έντονη ζήτηση σε ρύζι, μακαρόνια, όσπρια και γάλα.
Η ζήτηση παρατηρήθηκε την εβδομάδα πριν την Καθαρή Δευτέρα, όταν δηλαδή εμφανίστηκε το πρώτο κρούσμα κοροναϊού στην Ελλάδα (26/2), με τη ζήτηση να κλιμακώνεται μέχρι σήμερα.
Η μέτρηση της Nielsen καταγράφει σημαντική αύξηση των πωλήσεων σε αξία σε πέντε κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα: υγρά καθαριστικά/απολυμαντικά (αύξηση 721%), μαντηλάκια και αντιβακτηριδιακά (αύξηση 709,3%), αντισηπτικά υγρά (αύξηση 495,5%), σαπούνια (αύξηση 204%) και χλωρίνη (αύξηση 85,5%).
Αντίστοιχα, στα τρόφιμα το πρώτο στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι το αλεύρι που παρουσιάζει αύξηση των πωλήσεων σε αξία 141,9% και ακολουθούν τα ζυμαρικά με αύξηση 140,1%, τα όσπρια με αύξηση 136,4%, το ρύζι με αύξηση 126,2% και το γάλα εβαπορέ με αύξηση 90,7%.
Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων, τις πιο θετικές τάσεις παρουσίασαν οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα οικιακής χρήσης, καθώς και τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, οι οποίες κινήθηκαν στο +44,2% και 40,4% αντίστοιχα.
Τα τρόφιμα & ποτά στο σύνολό τους αναπτύχθηκαν κατά 23,9%, τα φρέσκα και επί ζυγίω προϊόντα παρουσίασαν επίσης διψήφια τάση στο +15,2%, όπως επίσης και το σύνολο των κατηγοριών Bazaar (ένδυση, ηλεκτρικές συσκευές, βιβλία, εργαλεία, είδη κήπου, είδη αυτοκινήτου, οικιακός εξοπλισμός κλπ), στο +17%.
Ποια μαγαζιά είναι κλειστά
Από σήμερα, πάντως, Σάββατο κλειστά θα παραμείνουν αρκετά καταστήματα στο πλαίσιο των νέων μέτρων που λαμβάνονται για να αποτραπεί η περαιτέρω εξάπλωση του νέου κοροναϊού στη χώρα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, κλειστά θα είναι για 14 ημέρες:
- Εμπορικά κέντρα, πολυκαταστήματα (shops in a shop), εκπτωτικά χωριά
- Καφετέριες, καφενεία, μπαρ και επιχειρήσεις εστίασης με εξαίρεση τις υπηρεσίες delivery (ντελίβερι) και take-away
- Κέντρα διασκέδασης
- Κινηματογράφοι, θέατρα, αίθουσες θεαμάτων
- Βιβλιοθήκες
- Μουσεία, αρχαιολογικοί και ιστορικοί χώροι
- Πρακτορεία τυχερών παιχνιδιών, καζίνο, λέσχες παιχνιδιών με εξαίρεση τους πλανόδιους πωλητές και τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια
- Αθλητικές εγκαταστάσεις, αθλητικοί όμιλοι, πολιτιστικοί όμιλοι και σωματεία (εξαιρούνται οι ανοιχτοί χώροι μεμονωμένης άθλησης όπως θα διευκρινιστεί στην ΚΥΑ
- Θεματικά πάρκα (λούνα παρκ κλπ) / εξαιρούνται οι δημόσιοι ανοιχτοί χώροι αναψυχής.
- Κουρεία, κομμωτήρια, κέντρα αισθητικής – μασάζ, οίκοι ανοχής, κέντρα δερματοστιξίας (τατουάζ) και τρυπήματος δέρματος/σώματος.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας, οι επιχειρήσεις διατηρούν τη δυνατότητα να εκτελούν διοικητικές ή άλλες εργασίες κεκλεισμένων των θυρών με την τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής.
Την Πέμπτη, είχε ανακοινωθεί πως για 15 ημέρες κλείνουν χώροι διασκέδασης και ψυχαγωγίας, όπως θέατρα, κινηματογράφοι, χώροι εκδηλώσεων και κέντρα διασκέδασης.
Παράλληλα έχουν ήδη κλείσει παιδότοποι και γυμναστήρια, αλλά και τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και γενικά όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Ποια μένουν ανοιχτά
Από την άλλη πλευρά, ανοιχτά μένουν ενδεικτικά τα παρακάτω καταστήματα:
- Λιανεμπόριο τροφίμων (για παράδειγμα σούπερ μάρκετ)
- Λαϊκές αγορές
- Φούρνοι και ζαχαροπλαστεία χωρίς τραπεζοκαθίσματα
- Φαρμακεία
- Ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας
- Καφετέριες κατά το μέρος που κάνουν διανομή προϊόντων και take away
- Ξενοδοχεία (αυστηρά για εξυπηρέτηση των τουριστών με τη δυνατότητα delivery και take away από το μπαρ ή το εστιατόριο που λειτουργεί εντός)
- Τράπεζες (με ειδικές οδηγίες για άδεια παρουσίας έως 5 άτομα σε κάθε κατάστημα / γκισέ με μέτρα προστασίας, δυνατότητα επιμήκυνσης ωραρίου και καταβολή συντάξεων σε περισσότερες ημέρες / λειτουργίες πχ δανείων σε απογευματινές ώρες και σύσταση για διαδικτυακές συναλλαγές)
- Τηλεφωνικά κέντρα με ειδικές οδηγίες για κατάλληλη απόσταση και μέτρα υγιεινής των εργαζομένων.
Σύμφωνα με το υπουργείο, θα ληφθούν ειδικότερα μέτρα για άτομα που εργάζονται στο Δημόσιο τομέα τα οποία ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού και πάσχουν από σοβαρή ανοσοκαταστολή.
Πόλη – φάντασμα η Αθήνα
Στο μεταξύ, έρημη πόλη είναι η Αθήνα στο κέντρο, τα τουριστικά της αξιοθέατα, αλλά και τα προάστιά της, πρώτη μέρα της εφαρμογής των περαιτέρω μέτρων για την αποτροπή της εξάπλωσης του κοροναϊού, με τους πολίτες να υπακούν στις συστάσεις των αρχών.
Τα πάντα έχουν «παγώσει» και από το πρωί του Σαββάτου καταγράφονται πρωτόγνωρες εικόνες. Καταστήματα εστίασης έχουν βάλει λουκέτο, τα τραπεζόκαθίσματα έχουν μαζευτεί από νωρίς και πλέον εξυπηρετούν τους πελάτες τους μόνο με delivery και take away.
Η απόφαση της κυβέρνησης για το «λουκέτο» ήταν επιβεβλημένη, καθώς ο η πλειοψηφία του κόσμου πήρε αψήφιστα τις προειδοποιήσεις των ειδικών και με το που έκλεισαν τα σχολεία, γέμισαν οι καφετέριες, τα μπαρ, οι παιδικές χαρές, οι παιδότοποι και τα εμπορικά κέντρα.