Χρειάζονται και άλλα μέτρα για να καλύψουν το κόστος για τις «μόνιμες» παροχές.
«Πράσινο φως» στις παροχές που ήδη ψήφισε η Βουλή και διανεμήθηκαν πριν τις ευρωεκλογές, δίνει το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή. Ωστόσο το Γραφείο Προϋπολογισμού ουσιαστικά «νίπτει τας χείρας του» καθώς δεν προβαίνει σε δική του κοστολόγηση των μέτρων, αλλά στηρίζεται στην εκτίμηση που έκανε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (όταν ήρθε για ψήφιση ο ν.4611/2019) το οποίο όμως στηρίχθηκε επίσης σε υπολογισμούς και μελέτη επιπτώσεων που του έδωσαν έτοιμα τα ίδια τα επισπεύδοντα υπουργεία, Εργασίας και Οικονομικών.
«Εκ Προοιμίου» η τριμηνιαία Έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού στη Βουλή που δόθηκε την Τετάρτη στη δημοσιότητα επισημαίνει ότι ο δημοσιονομικός χώρος ουσιαστικά εξαντλήθηκε, αναλώνοντας πριν τα μέσα της χρονιάς το 0,55% από το 0,6% του ΑΕΠ που είναι ο ετήσιος στόχος.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στην Εισαγωγή της Έκθεσης, «το Πρόγραμμα Σταθερότητας που κατέθεσε η χώρα στην ΕΕ προβλέπει διατήρηση των πρωτογενών και συνολικών πλεονασμάτων για τα επόμενα χρόνια καθώς και την ύπαρξη δημοσιονομικού χώρου της τάξης του 0,6% του ΑΕΠ για το 2019» (αλλά) «οι προβλέψεις αυτές αναθεωρούνται εκ των πραγμάτων μετά την ψήφιση μιας σειράς επεκτατικών μέτρων που περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ σε επεξεργασμένα τρόφιμα, εστίαση, ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, την αναμόρφωση των συντάξεων χηρείας, την καταβολή ειδικού συνταξιοδοτικού επιδόματος (13η σύνταξη) και τη δυνατότητα ρύθμισης σε 120 δόσεις των οφειλών προς την εφορία , τα ασφαλιστικά ταμεία και την τοπική αυτοδιοίκηση. Η συνολική επίπτωση των μέτρων για το 2019, σύμφωνα με τις εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, είναι κοντά στο 0,55% του ΑΕΠ και μπορεί να καλυφθεί από τον προβλεπόμενο δημοσιονομικό χώρο».
Πέραν του ότι «μπορεί να καλυφθεί» το φετινό υπερπλεόνασμα πάντως, η Έκθεση ξεκαθαρίζει ότι «δεν θα πρέπει να υπάρχει η εσφαλμένη εντύπωση ότι η αντιστάθμιση θα είναι πλήρης και τα επεκτατικά μέτρα είναι αυτοχρηματοδοτούμενα. Με δεδομένο τον μόνιμο χαρακτήρα τους, η επίπτωσή τους θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στην κατάρτιση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και των ετήσιων προϋπολογισμών ώστε να διασφαλιστεί ηεπίτευξη των δημοσιονομικών στόχων σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα».
Με άλλα λόγια προειδοποιεί ότι τα μέτρα είναι και «μιας χρήσης» και πρέπει να βρεθούν μέτρα που θα αντισταθμίσουν το κόστος τους, εφόσον ψηφίστηκαν για να θεωρούνται «μόνιμα» και στα επόμενα χρόνια.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, όπως εξήγησε σήμερα κατά την παρουσίαση της έκθεσης ο επικεφαλής Φραγκίσκος Κουτεντάκης με βάση τα στοιχεία του ΓΛΚ, υπολογίζει τον «λογαριασμό» των μέτρων σε 0,554% του ΑΕΠ, ως εξής:
· 441 εκατ. ευρώ η προβλεπόμενη (για το β΄εξάμηνο) επίπτωση από τις μειώσεις ΦΠΑ
· 830 εκατ. ευρώ η επίπτωση από την λεγόμενη 13η σύνταξη
· 80 εκατ. ευρώ η επίπτωση από τις αλλαγές στις συντάξεις χηρείας.
Ωστόσο προβλέπεται -με βάση τις εκτιμήσεις των αρμοδίων υπουργείων- να υπάρξει και αύξηση των δημοσίων εσόδων κατά 59 εκατ. ευρώ εξαιτίας της ρύθμισης των 120 δόσεων στα Ασφαλιστικά Ταμεία, καθώς και άλλα 233 εκατ. ευρώ εξαιτίας της αντίστοιχης ρύθμισης στην εφορία.
Έτσι ο λογαριασμός των μέτρων βγαίνει στα 1,059 δισ. ευρώ, έναντι εξαγγελίας για παρχές 1,14 δισ. από τον Πρωθυπουργό στις αρχές του μήνα.
Οι προβλέψεις πάντως που αφορούν τα έσοδα από τις ρυθμίσεις οφειλών στην εφορία είχαν αμφισβητηθεί έντονα από τους τεχνοκράτες των θεσμών και επισήμως από τον Κλάους Ρέγκλινγκ, με τις πρώτες πληροφορίες να αναφέρουν εκτιμήσεις περί πιθανής απώλειας εσόδων έως και 1 δισ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ) κάτι που μένει να φανεί εάν και κατά πόσο θα αποτυπώνεται στην έκθεση της Κομισιόν που θα δοθεί στη δημοσιότητα στις 5 Ιουνίου, σύμφωνα με τον επίσημο προγραμματισμό.
Πηγή: protothema.gr