Η βελτίωση των δημοσιονομικών στοιχείων και των μακροοικονομικών μεγεθών επιτρέπει τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, σημειώνει το ΥΠΟΙΚ καταθέτοντας το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, στο οποίο καταγράφεται και η πρόθεση να μην εφαρμοστεί η περικοπή των συντάξεων από 1/1/2019 και μέρος των αντιμέτρων.
Οι ικανοποιητικές δημοσιονομικές επιδόσεις των ετών 2015-2018, καθώς και η βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας επιτρέπουν τη σταδιακή αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής, με σκοπό την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, την υποστήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης και την αντιμετώπιση, με τρόπο στοχευμένο, χρόνιων ελλειμμάτων στον τομέα της κοινωνικής προστασίας, σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών καταθέτοντας το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού για το 2019, στο οποίο καταγράφεται και η πρόθεση της κυβέρνησης να μην εφαρμοστεί η νέα περικοπή των συντάξεων (από 1/1/2019) και ταυτόχρονα να μην εφαρμοστούν όλα τα αντίμετρα.
Ειδικότερα το προσχέδιο περιλαμβάνει δύο σενάρια για τις συντάξεις: Στον πρώτο πίνακα του προσχεδίου ενσωματώνονται τα ψηφισμένα μέτρα (μείωση συντάξεων) και τα ψηφισμένα αντίμετρα, με αποτέλεσμα το πρωτογενές πλεόνασμα να διαμορφώνεται σε 4,14% του ΑΕΠ το 2019.
Στο εναλλακτικό σενάριο σε πρόσθετο πίνακα υπό τον τίτλο «προτιθέμενες δημοσιονομικές παρεμβάσεις», οι περικοπές στις συντάξεις δεν εφαρμόζονται, ενσωματώνονται θετικά μέτρα από το πακέτο Τσίπρα στη ΔΕΘ (μείωση ΕΝΦΙΑ, ασφαλιστικών εισφορών κλπ) και το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται σε 3,8% του ΑΕΠ κατά ESA ή 3,56% με βάση τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας.
Το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού στηρίζεται σε ένα αναθεωρημένο μακροοικονομικό σενάριο βάσει του οποίου ο ρυθμός οικονομικής μεγέθυνσης, σε σταθερές τιμές, προβλέπεται να είναι 2,1% και 2,5% για τα έτη 2018 και 2019 αντιστοίχως.
Στις αλλαγές της δημοσιονομικής πολιτικής που προτείνει το οικονομικό επιτελείο είναι και τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ.
Προσχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2019
Οι προτεινόμενες αλλαγές στο μείγμα δημοσιονομικής πολιτικής
Όπως εξηγεί το υπουργείο Οικονομικών, για το 2019, η αλλαγή του μείγματος δημοσιονομικής πολιτικής υλοποιείται μέσω των ακόλουθων μέτρων που προτίθεται να εφαρμόσει η Κυβέρνηση:
- Από την πλευρά των εσόδων, (α) τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 10% μεσοσταθμικά, (β) τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών, (γ) τη μείωση φορολογίας διανεμόμενων κερδών και (δ) τη σταδιακή μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων από 29% σε 25% με μείωση κατά 1% κατ’ έτος.
- Από την πλευρά των δαπανών, (α) την επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών για νέους κάτω των 25 ετών, (β) την εισαγωγή ενός νέου προγράμματος επιδότησης ενοικίου με οικονομικά και οικογενειακά κριτήρια, (γ) την ενίσχυση των σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, (δ) την ενίσχυση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».
Το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτυπώνει, επίσης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων, όπως αυτές είχαν συμπεριληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022 για το 2019, με την εξαίρεση του μέτρου ενίσχυσης των οικογενειακών επιδομάτων, το οποίο ήδη εφαρμόζεται από 1.1.2018. τονίζεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών.
«Η ακριβής ποσοτικοποίηση των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που προτίθεται να υλοποιήσει η Κυβέρνηση θα οριστικοποιηθεί στο πλαίσιο της επεξεργασίας των προϋπολογισμών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» προστίθεται πάντως.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Προσχεδίου του Κρατικού Προϋπολογισμού, «τόσο τα περιγραφόμενα μέτρα δημοσιονομικής επέκτασης όσο και η μη εφαρμογή των συνταξιοδοτικών και εξισορροπητικών παρεμβάσεων είναι πλήρως συμβατά με το δημοσιονομικό στόχο της χώρας, όπως αυτός τίθεται στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2019-2022» τονίζει το ΥΠΟΙΚ.
Μακροοικονομικές προβλέψεις για το 2019
Στην Ελλάδα, το 2019 θα είναι το πρώτο έτος άσκησης της οικονομικής πολιτικής εκτός προγράμματος προσαρμογής από το 2010. Το πραγματικό ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, έναντι 2,1% το 2018.
Η επιτάχυνση της οικονομικής δραστηριότητας αναμένεται να βασιστεί στην αξιοπιστία της δημοσιονομικής πολιτικής και στη συνέχιση του μεταρρυθμιστικού προσανατολισμού της οικονομικής πολιτικής.
Στον πίνακα 1.2 παρουσιάζονται αναλυτικά οι σχετικές προβλέψεις των μακροοικονομικών μεγεθών για το 2019.
Ως προς τις συνιστώσες της πραγματικής ανάπτυξης, η κύρια πηγή εκτιμάται ότι θα προκύψει από την περαιτέρω ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την εύρωστη επενδυτική δραστηριότητα έναντι του 2018.
Μάλιστα, η συνεισφορά των επενδύσεων στην αύξηση του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το 2019 σε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, ήτοι σε επίπεδο υψηλότερο έναντι όλου του υπόλοιπου μεσοπρόθεσμου διαστήματος.
Βασική προτεραιότητα, τονίζεται, της δημοσιονομικής στρατηγικής παραμένει και για το έτος 2019 η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που περιλαμβάνονται στους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας και των βιώσιμων ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης με την εδραίωση του κλίματος εμπιστοσύνης για μακροπρόθεσμες επενδύσεις, καθώς και η έμφαση σε πολιτικές ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής.
Στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019 ανέρχεται σε 3,5% του ΑΕΠ.
Στους τρόπους μέσω των οποίων θα επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, μεταξύ άλλων, αναφέρονται: η εφαρμογή κανόνα προσλήψεων-αποχωρήσεων 1:1 στο σύνολο της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία θα επιταχύνει την κάλυψη των κενών που παρατηρούνται σε διάφορους κρίσιμους τομείς για τη λειτουργία του κράτους, όπως π.χ. η παιδεία και η υγεία, η συγκέντρωση των πλεοναζόντων διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης στον Ενιαίο Λογαριασμό Θησαυροφυλακίου με σκοπό την άσκηση αποτελεσματικότερων πολιτικών διαχείρισης ρευστότητας, η συνέχιση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.