
Τι θα γίνει τελικά με την επιστροφή των δώρων στο Δημόσιο. Πότε κρίνεται ο 13ος και 14ος μισθός στους δημοσίους υπαλλήλους.
Επαναφορά 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο «τώρα» διεκδικούν οι εργαζόμενοι στην γενική απεργία της 9ης Απριλίου με την ώρα των τελικών αποφάσεων από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας να κοντοζυγώνει… Τα δώρα κατακτήθηκαν μετά από μια μεγάλη απεργία των εργαζομένων το 1925, τότε που η χώρα ήταν καθημαγμένη από τη μικρασιατική καταστροφή και πάρθηκαν πίσω το 2012, περίπου 92 χρόνια μετά.
Με απόφαση του προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας το ζήτημα θα κριθεί στις 6 Ιουνίου. Στις 11 Μαρτίου 2025 έχει προσδιοριστεί η συζήτηση των προσφυγών ενώπιον του Μισθοδικείου για τις διεκδικήσεις των δικαστικών λειτουργών, οι οποίοι μέσω της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων έχουν επαναφέρει το αίτημα για τη διεκδίκηση των δώρων, όχι όμως μόνο για τους ίδιους, αλλά και για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους.
Εικοσιτετράωρη απεργία στις 9 Απριλίου 2025 αποφάσισε η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ
Ωστόσο η δική τους προσφυγή, λόγω ειδικής δωσιδικίας, θα κριθεί από το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο, ενώ οι ομοειδείς διεκδικήσεις των δημοσίων υπαλλήλων θα κριθούν στις 6 Ιουνίου 2025 από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με τον θεσμό της πρότυπης δίκης, μετά την απόφαση του Προέδρου του Δικαστηρίου Μιχάλη Πικραμένου.

Συμβούλιο της Επικρατείας
Επαναφορά δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα
Η αίτηση είχε κατατεθεί στα Διοικητικά Δικαστήρια από δημόσιο υπάλληλο ο οποίος ζητούσε την επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, καθώς και του επιδόματος θερινής αδείας. Στη συνέχεια, η ΑΔΕΔΥ κατέθεσε παρέμβαση υπέρ του Δημοσίου υπαλλήλου και αίτημα προκειμένου η υπόθεση να δικαστεί ως πρότυπη δίκη.
Στην αίτησή τους οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν πως η παράλειψη του νομοθέτη να προβεί στην επαναφορά των εν λόγω επιδομάτων είναι αντίθετη στην συνταγματική αρχή της ισότητας στην κατανομή των δημοσίων βαρών και στην υποχρέωση του κράτους για τη διασφάλιση των κοινωνικών δικαιωμάτων και του κοινωνικού κράτους δικαίου.
Μια δύσκολη εξίσωση
Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ αποφάσισε την κήρυξη 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης την Τετάρτη, 9 του Απρίλη του 2025, υλοποιώντας τη σχετική εξουσιοδότηση του Γενικού Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου, με κυρίαρχα αιτήματα: Επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού ΤΩΡΑ και Πραγματικές αυξήσεις στις αποδοχές μας για να ζούμε με αξιοπρέπεια και όχι «αυξήσεις» κοροϊδία.

Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι περιθώρια για νέες παροχές στους δημοσίους υπαλλήλους δεν υπάρχουν.
Το μέλος της της Εκτελεστικής Επιτροπής, Δημήτρης Μπράτης, τόνισε από την Πάτρα πως η επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού «δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση» κάνοντας λόγο μάλιστα για «μάθημα» καθώς «ό,τι κατακτιέται με αγώνες και το αφήνουμε να παρθεί πίσω είναι δύσκολο να ανακτηθεί».
Η κυβέρνηση ξεκαθαρίζει ότι περιθώρια για νέες παροχές δεν υπάρχουν και οι όποιες προσδοκίες δεν λαμβάνουν υπόψη τις δημοσιονομικές αντοχές της οικονομίας με τον Δημήτρη Μπράτη να υποστηρίζει πως «δεν το ζήτημα πως δεν υπάρχουν χρήματα. Υπάρχουν, απλά υπάρχει πολιτική επιλογή να μη δίνονται. Και υπάρχει και μια σαφής επιλογή υποβάθμισης των μισθών στο δημόσιο τομέα για να μην αποτελεί επιλέξιμη μορφή εργασίας απο κανέναν».
Μισθολογικό χάσμα μεταξύ δημόσιου – ιδιωτικού τομέα
Πράγματι, οι αμοιβές στο Δημόσιο είναι σημαντικά χαμηλότερες έναντι του ιδιωτικού τομέα και το μισθολογικό χάσμα υπέρ του ιδιωτικού τομέα διευρύνθηκε μεταξύ 2022 και 2023 λόγω της αύξησης των κατώτατων μισθών στον ιδιωτικό τομέα.
Αυτό προκύπτει από την τρίτη ανάλυση επικαιρότητας για το 2025 του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) με τίτλο «Χάσμα αμοιβών και μισθολογικό πλεόνασμα ιδιωτικού και δημόσιου τομέα».
Όπως αναφέρεται στην περίληψη: «Με τον όρο μισθολογικό χάσμα αναφερόμαστε στη διαφορά στην αμοιβή δύο πανομοιότυπων εργαζομένων που το μόνο που τους διακρίνει είναι ότι απασχολούνται σε διαφορετικούς τομείς. Αντικείμενο της ανάλυσης είναι η διερεύνηση του μισθολογικού χάσματος μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα κατά τα έτη 2022 και 2023 με την εφαρμογή δύο ευρέως αποδεκτών μεθοδολογιών. Από την εκτίμηση προκύπτει ότι οι αμοιβές στο Δημόσιο είναι σημαντικά χαμηλότερες έναντι του ιδιωτικού τομέα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την πρώτη μεθοδολογία εκτίμησης (Mincer 1974), το εκτιμώμενο καθαρό ωρομίσθιο στον δημόσιο τομέα είναι κατά 14,6% χαμηλότερο έναντι του ιδιωτικού τομέα, ενώ σύμφωνα με τη δεύτερη μεθοδολογία εκτίμησης (Oaxaca 1973 και Blinder 1973), οι εκτιμώμενες ωριαίες αποδοχές των απασχολουμένων στο Δημόσιο υστερούν κατά 13,3% έναντι του ιδιωτικού τομέα. Και από τις δύο μεθοδολογίες προκύπτει ότι το μισθολογικό χάσμα υπέρ του ιδιωτικού τομέα διευρύνθηκε μεταξύ 2022 και 2023 λόγω της αύξησης των κατώτατων μισθών στον ιδιωτικό τομέα».

Το εκτιμώμενο καθαρό ωρομίσθιο στον δημόσιο τομέα είναι κατά 14,6% χαμηλότερο έναντι του ιδιωτικού τομέα.
Το «παράθυρο» που αφήνει η κυβέρνηση
Από κυβερνητικής σκοπιάς η ιδέα της επαναφοράς του 13ου μισθού στο Δημόσιο είναι η μόνη πάνω στο τραπέζι. Η πίεση προς την κυβέρνηση από την αντιπολίτευση είναι προφανής που δεν αποκλείεται να επιχειρήσει έναν τακτικό ελιγμό. Το οικονομικό επιτελείο θεωρεί όμως ότι για να υπάρξει η επαναφορά του 13ου μισθού στο Δημόσιο, πρέπει προηγουμένως να εξασφαλιστεί ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος.