Η μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, αποφεύχθηκε χάρη στην έγκαιρη παρέμβαση του σταθμάρχη της Αθήνας και των μηχανοδηγών
Νέο σοβαρό περιστατικό με δύο τρένα που βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή, ακολουθώντας πορεία μετωπικής σύγκρουσης, σημειώθηκε νωρίς το πρωί στην Αθήνα, κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Η μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, αποφεύχθηκε χάρη στην έγκαιρη παρέμβαση του σταθμάρχη της Αθήνας και των μηχανοδηγών, που διόρθωσαν τραγικό λάθος του σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών, ο οποίος τέθηκε άμεσα εκτός υπηρεσίας για διάστημα ενός μηνός.
Ειδικότερα, πληροφορίες αναφέρουν ότι στις 9.13 το πρωί, δύο αμαξοστοιχίες της Hellenic Train βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση, σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, λόγω των έργων υπογειοποίησης που εκτελούνται στα Σεπόλια.
Η παραλίγο σύγκρουση αποδίδεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ). Τα δύο τρένα που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν έτσι να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων την ώρα. Μετά τις παρεμβάσεις σταθμαρχών και μηχανοδηγών, ακινητοποιήθηκαν σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. το ένα από το άλλο!
Οι χειρισμοί
Έγκυρες πηγές ανέφεραν ότι η σταθμάρχης του ΣΚΑ άφησε για λίγο τη θέση της για «προσωπική της ανάγκη» και το χειρισμό της κυκλοφορίας ανέλαβε άλλος σταθμάρχης.
Ωστόσο, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν ήταν ενήμερος για τις συνεννοήσεις που είχε κάνει προηγουμένως η συνάδελφός του με τον σταθμάρχη της Αθήνας, για τα τρένα που θα έστελνε ο ένας προς το σταθμό του άλλου και τις ακριβείς ώρες κυκλοφορίας τους. Έτσι, ο σταθμάρχης που αντικατέστησε προσωρινά τη συνάδελφό του, έστειλε ένα έξτρα τρένο προς την Αθήνα (αμαξοστοιχία 1307), την ώρα ακριβώς που μέσω της μονής γραμμής ανέβαινε άλλο τρένο (η αμαξοστοιχία 1210) από την αντίθετη κατεύθυνση!
Ο σταθμάρχης της Αθήνας που άκουγε τις συνομιλίες του σταθμάρχη του ΣΚΑ με το μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 1307 (Κιάτο – Αθήνα), παρενέβη αμέσως μέσω του τηλεφώνου GSM-R και ζήτησε να ακινητοποιηθούν αμέσως τόσο η αμαξοστοιχία 1307 όσο και η αμαξοστοιχία 1210, που κατευθυνόταν προς το Αεροδρόμιο.
Αντίστοιχες παρεμβάσεις έκανε και ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1210, που άκουσε από τον ασύρματο VHF τη συνομιλία του σταθμάρχη του ΣΚΑ με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 1307, η οποία ερχόταν από την αντίθετη πλευρά. Σημειώνεται, ότι μηχανοδηγός στην 1210 αμαξοστοιχία ήταν ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), Δημήτρης Κουτσιαύτης.
Τα δύο τρένα ακινητοποιήθηκαν αμέσως, έχοντας απόσταση περίπου περίπου 1,5 χλμ το ένα από το άλλο, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τις κάμερες. Το ένα τρένο ακινητοποιήθηκε στην περιοχή της «Μηχανογραφικής» και το δεύτερο κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων. Το περιστατικό αξιολογείται ως σοβαρό και ήδη ζητήθηκε το υλικό από τις συνομιλίες μέσω ασυρμάτου, όπως και οι καταγραφές από τις εντολές που δόθηκαν από τους σταθμάρχες του ΟΣΕ. Πάντως, σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς, το δυστύχημα αποφεύχθηκε και για το λόγο ότι οι συνάδελφοί τους των δύο τρένων εκφώνησαν, σύμφωνα με τον Κανονισμό Κυκλοφορίας, το σημείο που βρίσκονταν και την πορεία που θα ακολουθούσαν ο καθένας.
«Αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών»
Στο περιστατικό αναφέρεται σε ανακοίνωσή της και η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης, τονίζοντας ότι «η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγος της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα δύο τρένα».
«Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί» συμπληρώνει η Ένωση.
Παράλληλα, υπογραμμίζουν ότι στο σημείο που έγινε το συμβαν δεν λειτουργούν η τηλεδιοικηση, το ETCS και τα φωτοσήματα.
Αναλυτικά η ανακοίνωσή τους:
Σήμερα το πρωί, 13/9 , οι αμαξοστοιχιες 1210 και 1307 παρολίγον να συγκρουστούν μετωπικα, μεταξύ Αθηνας και Αγίων Αναργυρων καθώς κινούνταν σε μόνη γραμμή, με αντίθετη κατεύθυνση, κατόπιν εντολών που έλαβαν από τους εκατέρωθεν σταθμούς.
Η σύγκρουση αποσοβήθηκε καθώς ο μηχανοδηγος της 1210 αντιλήφθηκε το λάθος στις εντολές που δόθηκαν στα 2 τρένα όταν ο μηχανοδηγος της 1307 προχώρησε σε εκφώνηση της διέλευσης του από το σταθμό των Αγίων Αναργύρων.
Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ’ επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγων που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγος της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση είναι ο Πρόεδρος του Σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση, από το Υπουργειο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδοτη: «το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών».
Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ , Hellenic train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου Υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβαν δεν λειτουργούν η τηλεδιοικηση, το Etcs και τα φωτοσηματα.
Τι λέει ο ΟΣΕ για το περιστατικό
Αναφορικά με περιστατικό που σημειώθηκε σήμερα 13 Σεπτεμβρίου 2024, στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, ο ΟΣΕ τονίζει τα εξής:
Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
Κατόπιν ενημέρωσης της διοίκησης του ΟΣΕ για το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:
• Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
• Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
• Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
• Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.
Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Η Διοίκηση του ΟΣΕ έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών.