Καθοριστική για την διάσωση του πιλότου ήταν η τήρηση των κανόνων ασφαλείας
Η τεχνολογία που διαθέτει το F-16C/D Block 52+, αλλά και η ψυχραιμία που επέδειξε ο πιλότος συντέλεσαν στο να μην θρηνήσουμε ανθρώπινη ζωή στο ατύχημα που συνέβη το μεσημέρι της Τετάρτης στο θαλάσσιο χώρο στα ανοιχτά της Αλλονήσου, κοντά στη νήσο Ψαθούρα.
Οι έρευνες για τα αίτια της πτώσης του μαχητικού, συνεχίζονται με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής, να δείχνουν ότι υπήρξε τεχνική βλάβη καθώς σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος κατά τη διάρκεια της πτήσης φέρεται να διαπίστωσε ότι ο κινητήρας του έκανε «διακοπές» με αποτέλεσμα να σβήσει οριστικά.
Διαβάστε επίσης: Οι «σίγουροι» και τα διλήμματα – Το πλάνο πρόκρισης του Πογέτ
Οι ρουκέτες που είναι στο κάθισμα εκτοξεύουν τον ιπτάμενο προς τα πάνω με περίπου 20 G
Ο πιλότος είχε στη διάθεσή του δευτερόλεπτα προκειμένου να αποφασίσει να εγκαταλείψει το αεροσκάφος. Η απόφαση του πιλότου σε τέτοιες περιπτώσεις είναι κρίσιμης σημασίας καθώς αφενός μεν στόχος είναι να σώσει τη ζωή του, αλλά θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε το αεροσκάφος να μην πέσει σε κατοικημένη περιοχή, βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή πολιτών.
Η διαδικασία
Καθοριστική για την διάσωση του πιλότου ήταν η τήρηση των κανόνων ασφαλείας που οδήγησαν στην εκτίναξή του από το αεροσκάφος.
Η διαδικασία που ακολουθείται είναι πολύ συγκεκριμένη. Το πρώτο βήμα που γίνεται όταν ο χειριστής του αεροσκάφους πατήσει το ειδικό κουμπί είναι ότι εκτινάσσεται το κάθισμα.
Στην συνέχεια, ένας μηχανισμός απελευθερώνει το αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες και το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα ολόκληρο κιτ.
Υπενθυμίζεται ότι ο πιλότος βρέθηκε στη θάλασσα όπου περίμενε πάνω από 1,5 ώρα για τη διάσωσή του λόγω των ιδιαίτερα κακών συνθηκών που επικρατούσαν στο σημείο.
Η τρομακτική ταχύτητα εκτόξευσης
Ο Αντιπτέραρχος και ιπτάμενος ε.α, Ιωάννης Βαμβακός, μιλώντας στην εκπομπή Newsroom, της ΕΡΤ, εξήγησε ότι ήταν ελεγχόμενη η εγκατάλειψη, ο ιπτάμενος ενεργοποίησε την χειρολαβή στο κάθισμά του. Κατευθείαν εντός 1,2 δευτερολέπτων βρέθηκε να φεύγει πρώτα η καλύπτρα και εν συνεχεία έφυγε το κάθισμα και βρέθηκε να κρέμεται, σημείωσε.
«Βρίσκεσαι στον αέρα, με τη βάρκα να κρέμεται κάτω από τα πόδια σου με τον ιμάντα, εσύ να κατεβαίνεις με το αλεξίπτωτο, το οποίο μπορείς να το κατευθύνεις κόντρα στον άνεμο και μετά, όταν πέσει μες στη θάλασσα, εφαρμόζεις τις διαδικασίες που μαθαίνουμε στο κέντρο επιβίωσης στην Καλαμάτα. Μπαίνεις μέσα στη βάρκα, ενεργοποιείς τον ασύρματο που έχεις, μιλάς με τα σωστικά συνεργεία και εκτελείς διαδικασίες μέχρι να έρθει το ελικόπτερο από πάνω» εξήγησε.
Παράλληλα, ο κ. Βαμβακός έκανε γνωστό ότι οι ρουκέτες που είναι στο κάθισμα εκτοξεύουν τον ιπτάμενο προς τα πάνω με περίπου 20 G.
«Οι αναχαιτίσεις που γίνονται από τα F-16 και τα Μιράζ που έχουμε είναι μέχρι 9 όπου εκεί ο ιπτάμενος πραγματικά υποφέρει. Τα 20 όμως είναι στιγμιαία και ο εγκέφαλος έχει ήδη αποθέματα οξυγόνου» πρόσθεσε.
Στη φυσική, η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι η επιτάχυνση που αποκτάει ένα σώμα όταν βρεθεί μέσα στο βαρυτικό πεδίο της Γης. Συμβολίζεται διεθνώς με το γράμμα G.