Παρά την αυξημένη αποθήκευση η αγορά εξακολουθεί να είναι ευάλωτη
Μπορεί οι αποθήκες φυσικού αερίου της Ευρώπης να είναι γεμάτες σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, και το πρόγραμμα κοινών αγορών μέσω της Ενεργειακής Πλατφόρμας – AggregateEU να εξελίσσεται με επιτυχία, ωστόσο ουδείς μπορεί να σημάνει λήξη συναγερμού για το ενδεχόμενο μιας νέας ενεργειακής κρίσης ενόψει του χειμώνα.
Ενδεικτική της έντονης νευρικότητας που κυριαρχεί, αλλά και των αντίθετων ανέμων που πνέουν στην αγορά φυσικού αερίου είναι η εικόνα της περασμένη εβδομάδας, όπως αποτυπώθηκε στις τιμές.
Διαβάστε επίσης: Όλο το ίντερνετ υποκλίνεται στον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο: Με ένα απόφθεγμα τα είπε όλα για την κτηνωδία στο Blue Horizon (photo)
Oι εξελίξεις με τις απεργιακές κινητοποιήσεις στις εγκαταστάσεις της Chevron στην Αυστραλία εκτίναξαν τις τιμές του του TTF κατά 11% πάνω από τα 36 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις αφορούν τις εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου Gorgon και Wheatstone, οι οποίες προμήθευαν περίπου το 7% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου πέρυσι.
Αστάθεια
Οι παγκόσμιες τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να παραμείνουν ασταθείς, παρόλο που η Ευρώπη βρίσκεται σε καλύτερη θέση προς το χειμώνα φέτος, δήλωσαν στελέχη του κλάδου το συνέδριο Gastech στη Σιγκαπούρη.
Ο Michael Lewis, Διευθύνων Σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας κοινής ωφέλειας Uniper, δήλωσε ότι ενώ η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση φέτος χάρη στη μειωμένη βιομηχανική ζήτηση και τα υψηλότερα επίπεδα αποθήκευσης, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη παραμένουν υπό αστάθεια.
«Το πιο σημαντικό πράγμα είναι η θέση αποθήκευσης, είναι πολύ καλύτερα φέτος, έχουμε ήδη πετύχει τον στόχο του 90%», είπε ο Lewis.
«Έχουμε όλους τους σωστούς παράγοντες σε ισχύ, αλλά οι τιμές είναι πολύ ασταθείς. Η ελαστικότητα των τιμών έχει αλλάξει. Η κατάσταση είναι δυνητικά εύθραυστη», είπε.
Εν τω μεταξύ, ανώτερο στέλεχος της Chevron δήλωσε την Τρίτη ότι η παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αναμένεται να παραμείνει ασταθής μέχρι το 2025 και ακόμη και ένας κανονικός χειμώνας στην Ευρώπη θα μπορούσε να είναι δύσκολος όσον αφορά τις προμήθειες φυσικού αερίου.
«Καθώς μπαίνουμε σε αυτόν τον χειμώνα, αν είναι ένας κανονικός χειμώνας, θα μπορούσε να είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος για ορισμένους από τους Ευρωπαίους όπως η Γερμανία και άλλες χώρες», δήλωσε ο Freeman Shaheen, επικεφαλής της παγκόσμιας επιχείρησης φυσικού αερίου της Chevron.
Αύξηση της ζήτησης
Ο Lewis της Uniper είπε ότι τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα είναι δύσκολα καθώς η ευρωπαϊκή ζήτηση αρχίζει να αυξάνεται, τροφοδοτούμενη από περισσότερη ηλεκτροπαραγωγή με αέριο, αν και η αύξηση της χωρητικότητας LNG που αναμένεται από τις ΗΠΑ και το Κατάρ μεταξύ 2026 και 2028 θα αυξήσει την προσφορά κατά περίπου 20%.
Η Γερμανία χρειάζεται «πιθανώς» 25-30 γιγαβάτ νέας ισχύος φυσικού αερίου τα επόμενα επτά έως οκτώ χρόνια, υπογράμμισε.
«Αν κοιτάξουμε μακροπρόθεσμα, βλέπουμε ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση LNG κορυφώνεται στα μέσα της δεκαετίας του 2030 και στη συνέχεια θα αρχίσει να μειώνεται σύμφωνα με τους στόχους της ΕΕ για απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα», τόνισε.
Ο Shaheen της Chevron είπε επίσης ότι η Ευρώπη θα συνεχίσει να χρειάζεται φυσικό αέριο για να διαχειριστεί τη διακοπή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ότι η Chevron εξακολουθεί να πιστεύει στην ανάκαμψη της κινεζικής ζήτησης.
«Νομίζω ότι όλοι περιμένουμε να ξυπνήσει, και όταν ξυπνήσει, θα είναι πολύ γρήγορα. Απλώς δεν έχει συμβεί σε αυτή την κλίμακα. Η Κίνα θα προσελκύσει όλα τα εμπορεύματα… Εξακολουθώ να πιστεύω στις μακροπρόθεσμες προοπτικές».
Ακόμη και μετά την πρόσφατη άνοδο, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη παραμένουν σημαντικά κάτω από τα επίπεδα αιχμής του περασμένου έτους. Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι υψηλότερα σε σύγκριση με τα στοιχεία πριν από την κρίση, γεγονός που δείχνει ότι η αστάθεια στην αγορά αναμένεται να συνεχιστεί.
Θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί γιατί η αποθήκευση φυσικού αερίου της Ευρώπης, επί του παρόντος περίπου 93% πλήρης, δεν αμβλύνει τις ανησυχίες. Η πραγματικότητα είναι ότι αυτά τα αποθέματα δεν είναι δομημένα για να καλύπτουν το σύνολο της χειμερινής κατανάλωσης. Η ευρωπαϊκή περιοχή, μετά τη σημαντική μείωση του φυσικού αερίου μέσω αγωγών από τη Ρωσία το 2022, εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τις εισαγωγές LNG.
Επίσης τα αποθέματα μπορούν να μειωθούν γρήγορα εάν υπάρξει κρύο τον ερχόμενο χειμώνα και η Ευρώπη αναγκαστεί να ανταγωνιστεί τους Ασιάτες αγοραστές για περιορισμένη ποσότητα διαθέσιμου LNG.
Προβλήματα από Αυστραλία – Νορβηγία
Η αγορά βρίσκεται σε αναταραχή από την αρχή του μήνα, εν μέσω εργατικών διαφορών στην Αυστραλία –μία από τις κορυφαίες παραγωγούς υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο– οι οποίες απειλούν περιορίσουν τις παγκόσμιες προμήθειες, την ώρα που η Ευρώπη προετοιμάζεται για το χειμώνα.
Ενώ ο βασικός εξαγωγέας της Αυστραλίας Woodside Energy Group Ltd. πλησίασε πιο κοντά σε μια τελική συμφωνία με τους εργαζόμενους, εξακολουθεί να υπάρχει αβεβαιότητα σχετικά με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ της Chevron Corp. και του προσωπικού της.
Επιπλέον, οι ροές προς την Ευρώπη από τον κορυφαίο πάροχο της Νορβηγίας μειώθηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο μηνών, εξαιτίας κυρίως της εποχικής συντήρησης στο γιγάντιο πεδίο Troll. Οι προμήθειες διεκόπησαν εντελώς χθες Σάββατο με ισχύ έως τις 7 Σεπτεμβρίου.
Πηγή ΟΤ