Πρωταθλητισμό στην ακρίβεια κάνει η Ελλάδα. Τις πταίει για την έκρηξη στις τιμές της βενζίνης, γιατί δεν αποδίδουν τα μέτρα.
Φωτιά στις τσέπες των οδηγών και των νοικοκυριών βάζουν οι απανωτές αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων.
Μέσα σε ένα μήνα η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει εκτιναχθεί κατά 0,096 ευρώ ανά λίτρο.
Διαβάστε επίσης: «Μέτρια ομάδα ο Παναθηναϊκός, ο Χουάντσο κάνει ντρίμπλα και φοβόμαστε μήπως χτυπήσει στο παπούτσι»
Στις 2 Αυγούστου η μέση πανελλαδική τιμή, όπως προκύπτει από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, σκαρφάλωσε στα 1,959 ευρώ ανά λίτρο όταν την 1η Ιουλίου ήταν στα 1,863 ευρώ. Οι ανατιμήσεις του καυσίμων πέφτουν κατά ρυπάς αφού μόλις σε έξι μέρες το δημοφιλές προϊόν για το φουλάρισμα του ΙΧ ακρίβυνε κατά 0,033 ευρώ ανά λίτρο. Στις 27 Ιουλίου η μέση τιμή ήταν στα 1,926 ευρώ ανά λίτρο και στις 2 Αυγούστου, όπως προαναφέρθηκε στα 1,959 ευρώ ανά λίτρο.
Κρεσέντο αυξήσεων
Το κρεσέντο αυξήσεων στις αντλίες πυροδοτείται από την άνοδο των τιμών των διυλιστηρίων.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της γενικής γραμματείας Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης τα βενζινάδικα ακολουθούν κατά γράμμα τις αυξήσεις των τιμών των διυλιστηρίων.
Και για το διάστημα 1 Ιουνίου με 2 Αυγούστου τα βενζινάδικα αύξησαν κατά 0,092 ευρώ το λίτρο την τιμή, έχοντας προηγηθεί τα διυλιστήρια με αυξήσεις της τάξης του 0,084 ευρώ ανά λίτρο.
Τα διυλιστήρια με τη σειρά τους ακολουθούν τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου και τις χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.
Το πλαφόν
Οι αυξήσεις πέφτουν σωρηδόν, παρά το πλαφόν στα μεικτά κέρδη της αλυσίδας εμπορίας και πώλησης καυσίμων που ανανέωσε πρόσφατα η κυβέρνηση με νόμο.
Στο άρθρο 54 του πρώτου νόμου με τα οικονομικά μέτρα που έφερε στη Βουλή το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζεται ότι: «Έως την 31η Δεκεμβρίου 2023, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων, ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021». Με πιο απλά λόγια πρατηριούχοι και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών δεν πρέπει να έχουν υψηλότερο περιθώριο κέρδους από αυτό της 31ης Δεκεμβρίου 2021.
Πάντως, όπως έχει αποκαλύψει ο ΟΤ με την επιβολή του πλαφόν στα μικτά κέρδη η κυβέρνηση έχει πετύχει… ώστε όλη η αγορά να κολλάει σε αυτό το περιθώριο κέρδος που είχε στις 31 Δεκεμβρίου του 2021. Και το αποτέλεσμα είναι οι τελικές τιμές στα βενζινάδικα να είναι σχεδόν καρμπόν… Δηλαδή ο ανταγωνισμός έχει αλλοιωθεί.
Πώς διαμορφώνεται η τιμή στην αντλία
Οι φόροι
Κι αν η κυβέρνηση επιχειρεί να ψαλιδίσει τις αυξήσεις με το πλαφόν, από την άλλη πλευρά όμως πετυχαίνει να φουσκώνει την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης με τους υψηλούς φόρους.
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων οι φόροι και τα τέλη που επιβαρύνουν την τιμή της βενζίνης φτάνουν στο 56,37%. Τα διυλιστήρια καθορίζουν το 38,18% της τελικής τιμής και το μικτό περιθώριο κέρδους πρατηριούχων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών το 5,45%.
Με πιο απλά λόγια και όπως φαίνεται και από το γράφημα σχεδόν τα 1,10 ευρώ από τα 1,935 ευρώ που κόστιζε η αμόλυβση στις 28 Ιουλίου, πάνε στο κράτος!
Πρωταθλητισμός στην ακρίβεια
Οι υψηλοί φόροι είναι και ο βασικότερος λόγος για τον οποίο η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα παραμένει στις υψηλότερες θέσεις της Ε.Ε.
Με βάση τα στοιχεία της Ευρ. Επιτροπής (γεν. διεύθυνση Ενέργειας) η Ελλάδα είχε την τέταρτη ακριβότερη αμόλυβδη στις 31 Ιουλίου με τιμή στα 1.948 ευρώ ανά λίτρο. Η Ολλανδία είχε τιμή στα 2,052 ευρώ ανά λίτρο, η Δανία είχε τιμή στα 2,047 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία στα 1,912 ευρώ ανά λίτρο .
Αν αυτό βέβαια συγκριθεί με τους μισθούς σε κάθε χώρα γίνεται εύκολα αντιληπτή η επιβάρυνση που επωμίζονται οι Έλληνες. Γιατί στην Ολλανδία ο κατώτατος μισθός είναι στα 1.995 ευρώ, ενώ στην Ελλάδα στα 910 ευρώ.
Επίσης στο Λουξεμβούργο όπου ο κατώτατος μισθός είναι στα 2.508 ευρώ η αμόλυβδη βενζίνη είναι κατά πολύ χαμηλότερη σε σχέση με την Ελλάδα. Η τιμή της είναι στα 1,644 ευρώ ανά λίτρο. Στην Ιρλανδία ο κατώτατος μισθός είναι στα 1.910 ευρώ και η βενζίνη πωλείται προς 1,637 ευρώ ανά λίτρο.
Η θερινή κερδοσκοπία
Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος το καλοκαίρι καταγράφεται η μεγάλη αύξηση στις τιμές των υγρών καυσίμων.
Κάτι που συμβαίνει πανευρωπαϊκά λόγω της αυξημένης ζήτησης των καυσίμων κίνησης για τις θερινές διακοπές των καταναλωτών.
Ωστόσο στην Ελλάδα και στα νησιά της οι τιμές διαμορφώνονται σε υψηλότερα επίπεδα έναντι της μέσης πανελλαδικής τιμής. Όπως προκύπτει και από το γράφημα του ΟΤ, σε αρκετές νησιωτικές περιοχές στις 28 Ιουλίου ξεπερνούν και τα 2,30 ευρώ. Η υψηλότερη που καταγράφεται είναι στη Μήλο με την αμόλυβδη να φτάνει ακόμη και στα 2,36 ευρώ ανά λίτρο. Πλησιάζει δηλαδή την περιοχή των 2,40 ευρώ ανά λίτρο.
Η διαφορά ανάμεσα στην υψηλότερη (1,236 ευρώ ανά λίτρο) με τη μέση τιμή στις 28 Ιουλίου (1,926 ευρώ ανά λίτρο) χτυπά τα 0,434 ευρώ ανά λίτρο. Η ψαλίδα αυτή έχει επικρατήσει να λέγεται και «καπέλο».
Οι καυτές τιμές στα νησιά οφείλονται στο υψηλό κόστος των μεταφορικών των καυσίμων καθώς και στο γεγονός πως στις συγκεκριμένες περιοχές το κύκλωμα των πρατηριούχων και εμπόρων περιμένει να κερδίσει κατά τη θερινή σεζόν οπότε και οι μετακινήσεις και άρα και η ζήτηση κινούνται ανοδικά.