Μπαίνουν τα τρένα στις ράγες από τις 22 Μαρτίου - Να χαρούμε ή να... φοβηθούμε;
Πάνε κι έρχονται τα έγγραφα για την ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση στα ελληνικά τρένα, στον απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών, με το πολιτικό σύστημα να επιμένει στο γνωστό πινγκ πονγκ των ευθυνών, αλλά χωρίς να δίνει ικανοποιητικές απαντήσεις στην κοινωνία.
Μια κοινωνία, που παραμένει εξοργισμένη για την απώλεια 57 ανθρώπων στο σιδηροδρομικό δυστήχημα της 28ης Φεβρουαρίου, αλλά και για την απαράδεκτη κατάσταση στην οποία βρίσκεται το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Περιττό δε να σημειωθεί πως οι πολίτες αναρωτιούνται γιατί οι πολιτικοί και τα κόμματα, ενώ είχαν στα χέρια τους στοιχεία που έδειχναν τα χάλια μας, έπρεπε να συμβεί η τραγωδία στα Τέμπη για να τα εμφανίσουν και, κυρίως, για να γίνουν επιτέλους τα απαραίτητα έργα στους σιδηροδρόμους.
Όπως είναι γνωστό, εξάλλου, αύριο, Τετάρτη, 22 Μαρτίου, επανεκκινούν τα τρένα – έστω και με περιορισμένα δρομολόγια, προς το παρόν, με στόχο να έχουμε πλήρη δρομολόγια πριν τις διακοπές του Πάσχα – ενώ η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης ETCS αναμένεται να εφαρμοστεί στο τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.
Με λίγα λόγια, ό,τι δεν έγινε επί δεκαετίες ή έστω από το 2014 της επίμαχης σύμβασης 717, θα γίνει μέσα σε λίγους μήνες!
Και δεν είναι παράλογο το ερώτημα που υπάρχει στα χείλη εκατομμυρίων επιβατών: «Να χαρούμε ή να φοβηθούμε;».
Την ίδια στιγμή, το πολιτικό σύστημα δείχνει ή κάνει πως δεν αντιλαμβάνεται ότι το μπαλάκι των ευθυνών έχει ήδη πάρει… φωτιά και τους καίει όλους ανεξαιρέτως.
Σε σχεδόν όλες τις δημοσκοπήσεις, οι πολίτες επιρρίπτουν τις ευθύνες για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη σε όλες τις κυβερνήσεις – δηλαδή, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ – και όχι μόνο στην σημερινή.
Και φυσικά, ο παράγοντας «ανθρώπινο λάθος» δεν έχει πείσει κανέναν εξαρχής…
Βουλή: Μηδέν εις το πηλίκον
Παράλληλα, για μία ακόμη φορά, δεν βγήκαμε σοφότεροι από την συζήτηση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής που έγινε την Δευτέρα.
Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, που παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη και δέχεται τα πυρά κομμάτων και πολιτών για την συμμετοχή του στα ψηφοδέλτια της ΝΔ σε λίγους μήνες, υποστήριξε στην Επιτροπή ότι ο δημόσιος διάλογος έχει κατακλυστεί από ψέματα σε σχέση με το δυστύχημα, αναφορικά με την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και έδωσε τις δικές του απαντήσεις για τα ζητήματα που έχουν ανακύψει.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην σύμβαση 717, στο σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά και στο θέμα της «επιλογής» του προφυλακισμένου σταθμάρχη να μη το χρησιμοποιήσει.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση παρέδωσε λειτουργικά μόνο το 18% της σύμβασης (717). Από το 2017 έως το 2019 δεν έγινε καμία εργασία«», είπε και πρόσθεσε: «Κατ’ όνομα παραλάβαμε το 33% του έργου, λειτουργικό όμως ήταν το 18%».
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ανέφερε ο κ. Καραμανλής, «έως τα τέλη του 2016 που σταμάτησε το έργο, παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς, δηλαδή ποσοστό 32,69%».
Και υποστήριξε ότι, μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια με το σύστημα τηλεδιοίκησης, είναι και ο σταθμός της Λάρισας – τον Νοέμβριο του 2022.
Προς επίρρωση των ισχυρισμών του, μάλιστα, ο κ. Καραμανλής επικαλέστηκε έγγραφο του ΟΣΕ, που αναφέρει ότι οι σταθμάρχες οφείλουν να χαράσσουν την πορεία των τρένων στον πίνακα.
Σπίρτζης: «Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες»
Μαζί με τον κ. Καραμανλή «πρωταγωνίστησε» όλο αυτό το χρονικό διάστημα και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της προηγούμενης κυβέρνησης, που είναι ο βουλευτής και αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης.
Από τη δική του πλευρά, ο κ. Σπίρτζης ανέφερε πως η συνεδρίαση, με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717, «αδικεί το κοινοβούλιο».
«Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης», είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, προσθέτοντας πως «το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον».
Και τόνισε πως «υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα», ενώ σημείωσε ότι «ακούστηκαν ψέματα, είτε από αμάθεια, είτε από σκοπιμότητα» και είπε και εκείνος πως ό,τι πει «θα τεκμηριώνεται με έγγραφα».
«Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι ο εξ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο, μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς», είπε ο κ. Σπίρτζης, απαντώντας στον Κ. Καραμανλή.
Ακούει όλα αυτά ο κόσμος, βλέπει και στις οθόνες του τα έγγραφα της μιας και της άλλης πλευράς και, όπως είναι αναμενόμενο, δεν πιστεύει… ούτε τον έναν, ούτε τον άλλον.
Διόλου παράλογο, άλλωστε, αν αναλογιστεί κανείς πως η μεν Νέα Δημοκρατία επιχείρησε αρχικά να «βαφτίσει» τηλεδιοίκηση τον τοπικό πίνακα ελέγχου στη Λάρισα και, μετά από αντιδράσεις, τον ονόμασε «τοπική τηλεδιοίκηση».
Όσο για τον ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να απαλλαγεί από τα όποια λάθη της δικής του διακυβέρνησης και επιμένει στο ότι μετά το 2019 και τη φωτιά στο κτίριο της τηλεδιοίκησης πήγαν όλα στραβά.
Τον τελικό λόγο, όμως – που έρχεται οσονούπω, με τις κάλπες – τον έχουν οι πολίτες, οι οποίοι έχουν κουραστεί από ανέξοδες συζητήσεις στη Βουλή και στα τηλεοπτικά παράθυρα και ζητούν πραγματική λύση στα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου και ουσιαστική απόδοση ευθυνών, που δεν θα περιλαμβάνει έναν-δυο σταθμάρχες.