Κομφούζιο με τις συμβάσεις εργασίες που αφορούν την τηλεδιοίκηση στον ΟΣΕ – Έφτιαχναν σταθμούς αντί να την φτιάξουν.
Από την πρώτη στιγμή του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, μία λέξη έγινε μέρος της καθημερινότητας, στο πλαίσιο της διερεύνησης των ευθυνών για την τραγωδία που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, στην πλειοψηφία τους νέα παιδιά.
Πολύ νωρίς ο σταθμάρχης κρίθηκε προφυλακιστέος, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος της ευθύνης για τη φονική σύγκρουση των τρένων. Εκτός όμως από το ανθρώπινο λάθος, στο επίκεντρο της συζήτησης μπήκε η περίφημη τηλεδιοίκηση που περιλαμβάνεται στην επίσημη σύμβαση 717 που υπεγράφη το 2014.
Και εδώ ξεκινούν τα λάθη επί λαθών, τα μπερδέματα και τα απίστευτα και όμως… ελληνικά.
Το 2014 για τη σύμβαση 717 η ελληνική εταιρεία «Τομή» συνεργάστηκε με μία άλλη μεγάλη εταιρεία, τη γαλλική ΑLSTOM, και ξεκίνησε να φτιάχνεται ένα έργο σε δύο κατευθύνσεις, ένα έργο από τα βόρεια κι ένα έργο από τα νότια.
Έτσι άρχισαν να τοποθετούν συστήματα ασφαλείας. Στην πορεία, μετά το 2016, διαπιστώθηκε ότι αυτά που έβαζαν, από πάνω προς τα κάτω ήταν τα πιστοποιημένα που η Alstom έλεγε ότι σωστά τα βάζει ο συνεργάτης στην Ελλάδα, δηλαδή η εταιρεία «Τομή».
Από κάτω προς τα πάνω – δηλαδή της Αθήνας προς τη Λάρισα – δεν είναι πιστοποιημένα, καθώς έβαζε η «Τομή» που ήταν υλικά παλιά!
Τα παλιά συστήματα δεν «κούμπωσαν» και έτσι η κοινοπραξία διαλύθηκε.
Το 2021 προέκυψε από την παρέμβαση του γραφείου δημοσιονομικού ελέγχου αρνητικός λογαριασμός. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία Alstom υποχρεώθηκε να επιστρέψει στο Δημόσιο 1.307.260,11 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση εβδομήντα αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα, δηλαδή εβδομήντα σημεία ήταν λάθος.
Άνοιγαν σταθμούς αντί να φτιάξουν την τηλεδιοίκηση
Μετά την βλάβη στον σταθμό της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, που καταστράφηκε το καλοκαίρι του 2019 μετά από φωτιά και παρά τη διαβεβαίωση της αρμόδιας εταιρίας ότι το πρόβλημα θα επιδιορθωνόταν σε 8 μήνες, πράγμα που δεν έγινε ποτέ, η προσωρινή λύση που βρέθηκε ήταν το άνοιγμα του σταθμού των Νέων Πόρων προκειμένου να λειτουργεί ως «φωτόσημο» ρυθμίζοντας την πορεία των τρένων.
Το ίδιο συνέβη και με τους σταθμούς του Ευαγγελισμού και του Λιτόχωρου, που παρά την έλλειψη προσωπικού, η εταιρεία τούς στελέχωσε με σταθμάρχες, αντί να επιδιορθώσει το πρόβλημα της τηλεδιοίκησης.
«Το σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε μέχρι μια ώρα πριν το δυστύχημα» – Η πρώτη τοποθέτηση Καραμανλή
Στην πρώτη δημόσια τοποθέτησή του μετά την παραίτηση του από τη θέση του υπουργού Μεταφορών, ύστερα από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 άτομα, προχώρησε από το βήμα της Βουλής ο Κώστας Καραμανλής.
Ο κ.Καραμανλής αναφέρθηκε στην σύμβαση 717, στο σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά και για την επιλογή του σταθμάρχη να μη το χρησιμοποιήσει.
Για τη σύμβαση 717 του 2014: Είναι μία σύμβαση που εάν είχε ολοκληρωθεί η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου θα ήταν ασφαλέστερη. Παραλάβαμε το έργο βαλτωμένο. Το προχωρήσαμε από το 18% στο 70%», σημείωσε τονίζοντας ότι δεν ισχύουν όσα υποστήριξε ο κ. Σπίρτζης για ολοκλήρωση του 60% του έργου μέχρι το 2019.
Ο Σταθμός της Λάρισας διαθέτει τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Είναι εγκατεστημένο από τον Νοέμβριο του 2022 και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα και κάτι πριν την ώρα του δυστυχήματος. Αυτό φανερώθηκε από το «μαύρο κουτί» του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε δοκιμαστικά τις πρώτες πρωινές ώρες της 1ης Μαρτίου, μετά το δυστύχημα, και λειτούργησε κανονικά, αποκλείοντας την περίπτωση τεχνικής βλάβης. Συνεπώς ο σταθμάρχης, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει μέχρι τώρα και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, ώστε να μην γίνει λάθος.