Η αλυσίδα των λαθών που οδήγησε στην εθνική τραγωδία στα Τέμπη - «Στο μικροσκόπιο» τα σιδηροδρομικά δυστύχηματα της δεκαπενταετίας.
Δύο εβδομάδες συμπληρώνονται αύριο από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, που έσυρε στον θάνατο 57 ανθρώπους. Το πένθος έχει απλωθεί βαρύ πάνω στη χώρα και η οργή του κόσμου που απαιτεί Δικαιοσύνη για τα θύματα μεγαλώνει.
Το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη έφερε στο φως παθογένειες πολλών ετών στον σιδηρόδρομο και, πλην του άπειρου σταθμάρχη Λάρισας και των λαθών του το μοιραίο βράδυ, πλην της απουσίας της τηλεδιοίκησης και δικλείδων ασφαλείας, το σταθμαρχείο Λάρισας, σύμφωνα με νέα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, ήταν μάλλον ανοργάνωτο – για να το πούμε ευγενικά.
Τόσο το βράδυ της εθνικής τραγωδίας, λίγη ώρα πριν τη σύγκρουση των τρένων, όσο και μετά, φαίνεται ότι στο σταθμαρχείο Λάρισας κυριαρχεί ο κυνισμός, το χάος και η αμετροέπεια.
Όμως η αλυσίδα των λαθών δεν τελειώνει εκεί καθώς, ακόμα και αν όλα τα προηγούμενα είχαν πάει λάθος, αν ο σταθμός «Ευαγγελισμός», ο κοντινότερος στο σημείο του δυστυχήματος, λειτουργούσε, η τραγωδία θα είχε αποτραπεί.
Στο πλαίσιο της διεξοδικής έρευνας και της προσπάθειας απόδοσης ευθυνών για τα Τέμπη, με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, ανοίγουν ξανά οι φάκελοι για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το δίκτυο.
«Αχταρμάς» – Σοκαριστικός διάλογος μητέρας μαθητή με το σταθμαρχείο Λάρισας
Το μπάχαλο που επικρατούσε στο σταθμαρχείο Λάρισας αποδεικνύεται περίτρανα από τη συνομιλία που βλέπει το φως της δημοσιότητας με μια μητέρα μαθητή, λίγες ώρες πριν από τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
Μητέρα: Ναι, καλησπέρα, μια πληροφορία παρακαλώ. Το τρένο των 20:40, ο προαστιακός για τη Θεσσαλονίκη, θα φύγει;
Σταθμάρχης Λάρισας: Των 20:40;
Μητέρα: Ναι. Γιατί είναι ο γιος μου τώρα, τελείωσε το φροντιστήριο και του είπαν…
Σταθμάρχης Λάρισας: Είναι όλα λίγο αχταρμάς, κυρία μου. Τώρα είναι όλα, ένα πίσω απ’ τ’ άλλο, είναι λίγο καθυστερημένα.
Αστειάκια και «χοντράδες» μεταξύ σταθμαρχών
Στις 19.29 καταγράφεται μια ακόμη σοκαριστική συνομιλία του απογευματινού σταθμάρχη βάρδιας της Λάρισας με συνάδελφό του. Μέσω της δημόσιας ραδιοσυχνότητας, ανταλλάσσουν άκομψα και κακόγουστα αστεία.
Σταθμάρχης 1: Τι έγινε; Καλά είσαι;
Σταθμάρχης 2: Καλά εσύ;
Σταθμάρχης 1: Πόσες γκόμενες έχεις; Οκτώ;
Σταθμάρχης 2: Οκτώ, οκτώ.
Σταθμάρχης 1: Να τις χιλιάσεις.
Σταθμάρχης 2: Α, δε θέλω άλλες, δεν μπορώ.
Σταθμάρχης 1: Δεν μπορείς, κόπηκες.
«Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν στο σταθμαρχείο είναι παμπάλαια – Έκαναν πάρτι»
Η Γεωργία Σιμερίδου εργάζεται ως καθαρίστρια στον ΟΣΕ. Εκείνο το βράδυ είχε ρεπό. Ωστόσο, η χαλαρή ατμόσφαιρα στο σταθμαρχείο ήταν συνήθης, όπως λέει στο MEGA.
«Εγώ δε θέλω να απευθύνουν το λάθος σε έναν άνθρωπο. Όχι, αυτό είναι σφάλμα μεγάλο. Έχει ρίζα το κακό αυτό που έχει γίνει. Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούν στο σταθμαρχείο είναι παμπάλαια σας λέει κάτι αυτό;
Ο ασύρματος και το τηλέφωνο, τα μηχανήματα είναι πολύ παλιάς τεχνολογίας. Ο πίνακας ελέγχου υπολειτουργεί. Είναι δυνατόν από ένα κλειδί που δε γύρισε ο σταθμάρχης να φύγουνε 57 ζωές; Σβήνανε τα φώτα, ακούγανε μουσική, λαϊκή. Το έβλεπα, περνούσα από εκεί έξω αφού περίμενα το τρένο το 62 να έρθει» καταγγέλλει.
Ο σταθμός του Ευαγγελισμού που «έκλεισε» λόγω… τηλεδιοίκησης
Ο σταθμός «Ευαγγελισμός» που βρίσκεται 9 χιλιόμετρα από το σημείο της φονικής σύγκρουσης και θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα έκλεισε από τον καιρό που ενεργοποιήθηκε το σύστημα τηλεδιοίκησης και, σύμφωνα με το Open, δεν λειτούργησε ποτέ ξανά, ακόμα και όταν τέθηκε εκτός λειτουργίας η τηλεδιοίκηση.
Όπως σημείωσε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας, «εάν λειτουργούσε (ο σταθμός του Ευαγγελισμού) και έδινε σινιάλο στο τρένο να πάει μέχρι τον Ευαγγελισμό, επειδή η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών έγινε μετά τον σταθμό, είναι βέβαιο ότι δε θα γινόταν και με αυτή την περίπτωση δε θα γινόταν η σύγκρουση, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί».
Ωστόσο, οι δικλείδες ασφαλείας που είχε στη διάθεσή του ο ΟΣΕ πριν από την τεχνολογική αναβάθμιση του συστήματος, δεν επανήλθαν ποτέ. Λίγα μέτρα πριν από τον σταθμό του Ευαγγελισμού βρίσκεται το γραφείο του κλειδούχου. Παραμένει και αυτό κλειστό. Αν εκεί υπήρχε εργαζόμενος θα μπορούσε να ειδοποιήσει ή έστω την τελευταία στιγμή να αλλάξει την πορεία των κλειδιών.
Ο κ. Γενηδούνιας εξήγησε ότι «ο σταθμός αυτός λειτουργεί ανάλογα με τη διαθεσιμότητα προσωπικού του ΟΣΕ. Τα τελευταία χρόνια δε λειτουργούσε, την τελευταία περίοδο δε λειτουργούσε. Παίρναμε γραμμή, όπως το ακούτε στο ηχητικό, από τη Λάρισα μέχρι τους Νέους Πόρους, που είναι περίπου η απόσταση 65 χιλιόμετρα».
Για 5.000 ευρώ χάθηκαν 57 ζωές στα Τέμπη
Για 5 με 10 χιλιάδες ευρώ θα μπορούσε να είχε αποκατασταθεί η βλάβη που έθεσε εκτός λειτουργίας την τηλεδιοίκηση στον σταθμό της Λάρισας.
Έτσι θα είχε αποτραπεί η τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο τρένων που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους στα Τέμπη.
Το σύστημα της τηλεδιοίκησης στον σταθμό της Λάρισα τέθηκε εκτός λειτουργίας το καλοκαίρι του 2019 μετά από μεγάλη φωτιά που είχε εκδηλωθεί σε έναν γειτονικό κόμβο κοντά στον χώρο του παλαιού εργοστασίου ζάχαρης στη Λάρισα.
Το κόστος
Σύμφωνα με όσα αποκάλυψε ο Βασίλης Λαμπρόπουλος στο MEGA και το Live News, αν και καταστράφηκε μεγάλο μέρος του εξοπλισμού η αποκατάσταση της ζημιάς δεν ήταν απαγορευτική αφού νεότερα στοιχεία έρχονται να επιβεβαιώσουν ότι με ένα κονδύλι της τάξης από 5.000 έως 10.000 ευρώ θα μπορούσε να τεθεί και πάλι σε λειτουργία η τηλεδιοίκηση και να είχαν σωθεί 57 ζωές.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, οι σταθμάρχες είχαν πει ότι με την τηλεδιοίκηση είχαν αποτραπεί άλλα δύο τρία λάθη που είχαν γίνει και δεν εξελίχθηκαν σε κάτι χειρότερο.
Ανοίγουν οι φάκελοι με όλα τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα
Όλοι οι φάκελοι για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια σε όλο το δίκτυο, ανοίγουν ξανά με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου.
Όπως αναφέρεται στην παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Η αποστολή των φακέλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήθηκε από τον κ. Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές, ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά η καταδικάστηκαν, υπήρχαν και άλλοι, στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και οι σχετικές δικογραφίες οφείλουν τώρα να επαναξιολογηθούν.
Ασύγκριτος Ελ Κααμπί: Σπάει όλα τα κοντέρ στο σκοράρισμα – Τα αδιανόητα νούμερά του (vids)
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είναι γνωστό ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετά το φάκελο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017 με τέσσερις νεκρούς .