Νέα δεδομένα έρχονται στο φως για το τι συνέβη στο σταθμαρχείο Λάρισας την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου προς 1η Μαρτίου όποτε και έλαβε χώρα η φονική σύγκρουση των δύο τρένων.
Την ώρα που η χώρα θρηνεί τους 57 νεκρούς στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, πληθαίνουν τα ερωτήματα για τις συνθήκες και τις πραγματικές αιτίες που το προκάλεσαν, με φόντο τις αποκαλύψεις για τις προειδοποιήσεις των εργαζομένων για τους κινδύνους και τα σοβαρά προβλήματα στο ελληνικό δίκτυο, τα οποία οι αρμόδιοι τα έβαλαν στο συρτάρι.
Η χώρα βράζει, με τις κινητοποιήσεις να είναι καθημερινές ενώ σε ερευνητικό επίπεδο, νέα δεδομένα έρχονται στο φως για το τι συνέβη στο σταθμαρχείο Λάρισας την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου προς 1η Μαρτίου όποτε και έλαβε χώρα η φονική σύγκρουση των δύο τρένων.
Ανοίγει η βεντάλια των ερευνών
Την έρευνα αναλαμβάνουν δύο ειδικοί εφέτες ανακριτές και στο κάδρο, μπαίνουν και άλλα πρόσωπα εκτός από τον 59χρονο σταθμάρχη που προφυλακίστηκε, έπειτα από μια μαραθώνια απολογία. Εξετάζεται ο ρόλος του δεύτερου σταθμάρχη, οι βάρδιες τη μέρα της τραγωδίας, οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΟΣΕ και ο επιθεωρητής κυκλοφορίας, η αναρρωτική άδεια του οποίου αμέσως μετά το δυστύχημα, είναι επίσης υπό διερεύνηση.
Βασικό ερώτημα παραμένει πώς ένας σταθμάρχης με μηδενική σχεδόν εμπειρία βρέθηκε μόνος, όπως ο ίδιος κατέθεσε, στο νευραλγικό πόστο της Λάρισας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγγραφο των βαρδιών του Φεβρουαρίου, το οποίο εξασφάλισε αποκλειστικά το MEGA, υπάρχουν 15 σταθμάρχες στη Λάρισα.
Οι βάρδιες είναι:
- 6.00-15.00
- 14.00-23.00
- 22.00-07.00 με μία ώρα κοινή σε κάθε βάρδια
Με βάση το έγγραφο, από τις 10 μέχρι τις 7 της επόμενης μέρας, είχε βάρδια μόνος του ο μοιραίος σταθμάρχης.
Ο 2ος, (στη βάρδια 2-11) ήταν ο σταθμάρχης Χ. που άλλαξε στο «μιλητό» με τον σταθμάρχη Π. Ο σταθμάρχης Π. έφυγε από τη βάρδια μισή ώρα νωρίτερα. Το Intercity 62 πέρασε από το σημείο στις 23.04.
Ποια είναι τα σημεία κλειδιά
Αναφορικά με τον 59χρονο σταθμάρχη, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, ενώ ήταν σταθμάρχης τοποθετημένος, λόγω της απειρίας του, το βαρδιόχαρτο αναγράφει πως δεν έχει βάρδια, είναι σε μαθητεία. Φαίνεται πως όλα τα τρένα εκείνη την ημέρα, είχαν καθυστέρηση μισή ώρα.
Σημεία κλειδιά είναι 2 οδοί, η οδός Λαταμίας και η οδός Καραγάτση. Από την οδό Λαταμίας ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη – στη βάρδια του οποίου έγινε το δυστύχημα – να γυρίσει το κλειδί και του είπε: όχι γιατί θα ακολουθήσει η 1564 (η αμαξοστοιχία που θα πήγαινε στον Βόλο).
Εκτός από τον μοιραίο σταθμάρχη, τον επόπτη που επέλεξε τον 59χρονο ως επικεφαλής της βάρδιας την νύχτα του δυστυχήματος και τον απογευματινό σταθμάρχη, που έφυγε μισή ώρα νωρίτερα, στο κάδρο των ερευνών μπαίνει και ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων που δεν αντέδρασε στην κόνηση του τρένου στην άνοδο.
Μύλος με την αναρρωτική άδεια του επιθεωρητή
Σημειώνεται ότι ο επιθεωρητής Λάρισας στην ευθύνη του οποίου είναι το σταθμαρχείο της πόλης στο οποίο είχε τοποθετηθεί ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη φαίνεται ότι έχει μπει στο μικροσκόπιο των εν εξελίξει ερευνών ειδικά μετά το γεγονός ότι ζήτησε και έλαβε αναρρωτική άδεια λίγο μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα με τους 57 νεκρούς.
Στο πλαίσιο αυτό ο προϊστάμενος του σταθμάρχη Λάρισας, Δημήτρης Νικολάου, έχει τεθεί ήδη σε αργία «μέχρι τη διεξοδική διερεύνηση της καταλληλότητας και επιλογής του σταθμάρχη για υπηρεσία στον σταθμό της πόλης», σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με τον ίδιο να υποστηρίζει ότι η ενέργεια αυτή «στερείται νομικής βάσης».
Κενά μνήμης
Ο επιθεωρητής, αναφέρει ότι είχε για τη συγκεκριμένη μέρα δύο σταθμάρχες με βάρδια μέχρι 11 βραδινή. Ο ανακριτής εάν ζητήσει αντίγραφο του φύλλου βάρδιας, θα διαπιστώσει τον αριθμό των σταθμαρχών και το ωράριο που υπήρχε, το οποίο ήταν 9ωρο.
«Οι δύο που ήταν στην προηγούμενη βάρδια γύρω στις 22:15 αποχώρησαν. Και έμεινα από τότε μόνος μου μέχρι και τις 23:04 που αναχώρησε το τρένο. Από τις 22:45 το δίκτυο φόρτωνε με κίνηση και ήμουν μόνος μου για να ελέγχω ολόκληρο το κεντρικό κομμάτι του σιδηροδρόμου» υποστηρίζει στην κατάθεσή του ο σταθμάρχης.
«Θεωρώ σίγουρο πως γύρισα το κλειδί γιατί είναι μια μηχανική κίνηση που γίνεται αυτόματα. Έχω όμως κενό μνήμης για το κλειδί. Λόγω του φόρτου εργασίας μου, δυστυχώς δεν θυμάμαι να ξανακοίταξα αργότερα το συγκεκριμένο σημείου του πίνακα» ανέφερε στην κατάθεσή του ο 59χρονος.
Από βοηθός… μόνος σε κομβική βάρδια
Πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν σε σχέση με τις συνθήκες τοποθέτησής του στη συγκεκριμένη θέση, ότι είχαν προκηρυχθεί θέσεις οι οποίες δεν καλύφθηκαν όλες.
Ουσιαστικά ήταν θέσεις που ήταν να καλυφθούν από ανθρώπους, από την κινητικότητα. Όχι νέους σταθμάρχες, αλλά από ανθρώπους οι οποίοι ήταν στο παρελθόν -όπως ο ίδιος μέχρι το 2011- στον ΟΣΕ, μετακινήθηκαν μέσω μετάταξης σε άλλους φορείς -ο συγκεκριμένος στο Υπουργείο Παιδείας – και στη συνέχεια επέστρεψε το 2022 στον ΟΣΕ.
Λέει λοιπόν ότι δεν υπήρχε όριο ηλικίας για τις συγκεκριμένες τοποθετήσεις που αφορούσαν σε άτομα τα οποία ήταν ούτως ή άλλως κατά το παρελθόν στον ΟΣΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, στις βάρδιες του Μαρτίου για τους σταθμάρχες, ο κατηγορούμενος ήταν εφεδρικός σταθμάρχης ή βοηθός σταθμάρχη στο σταθμό του Παλαιοφαρσάλου, ο οποίος είναι ένας σταθμός λιγότερο κομβικός, λιγότερο κεντρικός σε σχέση με αυτόν της Λάρισας.