Η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ι. Τσιαπαρίκου, εξηγεί στο in ότι η Αρχή έχει την αρμοδιότητα μόνο για την εκπαίδευση των μηχανοδηγών, όχι των σταθμαρχών
Πέντε ημέρες πριν από το “μαύρο” συμβάν στην ιστορία της χώρας με τη σύγκρουση των τρένων στη Λάρισα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) είχε ζητήσει εγγράφως, σύμφωνα με πηγές του in, ενημέρωση για την εκπαίδευση των σταθμαρχών.
Η χρονική στιγμή κατά το οποία κινείται η ΡΑΣ και αποστέλλει το αίτημα στον ΟΣΕ προκαλεί σοκ καθώς είναι μόλις λίγα 24 ωρα πριν από την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη. Η Αρχή, αν και έχει υπό τον έλεγχό της μόνο την εκπαίδευση των μηχανοδηγών, απέστειλε έγγραφο, σύμφωνα με πληροφορίες του in, στις 23 Φεβρουαρίου στον ΟΣΕ, το οποίο ήταν κοινοποιημένο και στο αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών.
Η τραγική ειρωνεία είναι ότι η Αρχή, στον εν λόγω έγγραφο, ζητά πληροφορίες για την εκπαίδευση σταθμαρχών και εδώ προκύπτει ευλόγως το ερώτημα αν η ΡΑΣ- αν και η μη αρμόδια Αρχή για την εκπαίδευση των σταθμαρχών- είχε δείγματα για τις ελλείψεις ασφαλείας στο προσωπικό.
Μιλώντας στο in, η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, αναφέρει στο in και διευκρινίζει ότι “έχουμε υπό τον έλεγχο μας μόνο την εκπαίδευση των μηχανοδηγών. Οχι άλλα κρίσιμα επαγγέλματα”. Προσθέτει ωστόσο ότι παρ’ όλα αυτά έχουμε αποστείλει έγγραφο στις 23/2 με το οποίο ζητάμε από τον ΟΣΕ, κοινοποιούμενο στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών πληροφορίες για εκπαίδευση σταθμαρχών κ.ά.”.
Το εν λόγω έγγραφο, σύμφωνα με πηγές, αναμένεται να κατατεθεί από την ΡΑΣ στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες και εξετάζουν το δυστύχημα, δηλαδή στη Δικαιοσύνη αλλά και στην επιτροπή που ερευνά τα αίτια της τραγωδίας.
Η χρονική στιγμή της κοινοποίησης ενός τέτοιου εγγράφου, ασφαλώς προκαλεί μεγάλο ενδιαφέρον καθώς είτε πρόκειται για μια… τραγική σύμπτωση είτε η Ρυθμιστική Αρχή είχε «δει» κάτι και ήθελε να ενημερωθεί για την εκπαίδευση και προφανώς για την επιχειρησιακή επάρκεια των σταθμαρχών.
Δυστυχώς ένας από αυτούς, ο Βασίλης Σαμαράς, είναι σήμερα προφυλακισμένος καθώς φαίνεται ότι δεν είχε την εκπαίδευση και την ετοιμότητα να αντιμετωπίσει ένα τέτοιο περιστατικό όπως αυτό της 28ης Φεβρουαρίου.
Είναι άγνωστο αν ο ΟΣΕ έχει απαντήσει στο σχετικό έγγραφο…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΡΑΣ είναι υπεύθυνη για την εκπαιδευτική διαδικασία των μηχανοδηγών. Η εκπαίδευση των σταθμαρχών ανήκει στον ΟΣΕ.
Εφέτης – ανακριτής
Η έρευνα, η οποία είναι σε εξέλιξη, έχει ανατεθεί σε εφέτη ανακριτή και θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών, εκτός από εκείνες του σταθμάρχη, σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, επιθεωρητή κυκλοφορίας και άλλους.
Σημειώνεται ότι η ΡΑΣ έχει αρμοδιότητα τη ρύθμιση και τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς. Η εκπαίδευση των μηχανοδηγών γίνεται από τον ΟΣΕ, ενώ η η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Η έρευνα για την ανείπωτη τραγωδία ανατέθηκε σε εφέτη ανακριτή. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος ο οποίος έχει οριστεί από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ως υπεύθυνος για την εποπτεία του συνόλου των ερευνών δρομολόγησε την ποινική αναβάθμιση των ερευνών για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη .
Σύμφωνα με έγγραφό του ζητά τον ορισμό δύο εφετών ειδικών ανακριτών (τακτικού και αναπληρωτή) προκειμένου να ερευνήσουν ενδελεχώς και γρήγορα την υπόθεση.
Στο έγγραφο του αναφέρει:
«Λόγω των τεράστιων και πολυσύνθετων ευθυνών που ανακύπτουν από το μέχρι τώρα αποδεικτικό υλικό αλλά και από δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, επιβάλλεται να εξεταστούν ενδελεχώς και σύντομα οι ποινικές ευθύνες τρίτων προσώπων, αφενός στο πλαίσιο της ήδη ασκηθείσας ποινικής δίωξης αφετέρου στο πλαίσιο άλλων συναφών αδικημάτων».
Η έρευνα που ανατεθεί με την επικείμενη απόφαση της Ολομέλειας των Εφετών σε ανώτερο δικαστικό, θα κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση για την αναζήτηση ποινικών ευθυνών, εκτός από εκείνες του σταθμάρχη, σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ, επιθεωρητή κυκλοφορίας και άλλους, που θα ελεγχθούν για το πως ένας άπειρος σταθμάρχης με μηδενική σχεδόν εμπειρία βρέθηκε στο νευραλγικό πόστο της Λάρισας.