«Οι δυνατότητες είναι δύο», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Προφυλλίδης και εξήγησε: «η μία είναι να ασχοληθούμε περιοριστικά με το συγκεκριμένο δυστύχημα, η άλλη είναι να διερευνήσουμε πώς φτάσαμε σε αυτό και πώς θα μπορούσε να είχε αποτραπεί».
Πέντε ημέρες έχουν περάσει από την τραγωδία στα Τέμπη και η χώρα θρηνεί τους 57 νεκρούς του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, που συγκλόνισε το πανελλήνιο.
Την ώρα που συγγενείς και φίλοι των θυμάτων, καθώς και ολόκληρη η Ελλάδα, ζητούν απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας, τόσο η αποδιδόμενη στον πρωθυπουργό «σπουδή», κατά την πρώτη του δήλωση, να αποδώσει το δυστύχημα σε ανθρώπινο λάθος, όσο και η σύσταση ειδικής Επιτροπής για τη διερεύνηση του τραγικού συμβάντος, έθεσαν τέλος στην άτυπη πολιτική ανακωχή που επέβαλε το εθνικό πένθος.
Τις απαντήσεις θα κληθεί να δώσει η Ειδική Επιτροπή Έρευνας, που συνέστησε ο μεταβατικός υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης και την οποία είχε ανακοινώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Και πριν καν συσταθεί καλά-καλά, ήδη μετράμε μία παραίτηση, αυτήν του καθηγητή Θανάση Ζηλιασκόπουλου, καθώς η τοποθέτησή του προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, λόγω της προηγούμενης θητείας του ως προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ο κ. Ζηλιασκόπουλος αντικαταστάθηκε και η Επιτροπή θα ξεκινήσει την έρευνά της.
Με τη διαφορά – όπως φαίνεται – ότι, προς το παρόν, ούτε τα μέλη της δεν γνωρίζουν επακριβώς το πλαίσιο των ερευνών που καλούνται να διενεργήσουν για ένα τόσο σοβαρό και κρίσιμο θέμα, όπως αυτή η εθνική τραγωδία που όλοι βιώνουμε.
«Δεν γνωρίζω ακόμη πού θα κινηθούν οι έρευνες»
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα λεγόμενα του Βασίλη Προφυλλίδη, καθηγητή Συγκοινωνιακής Πολιτικής και μέλους της εν λόγω Επιτροπής.
Συγκεκριμένα, ο κ. Προφυλλίδης, μιλώντας στο Open, σημείωσε πως «δεν μας έχει δοθεί το πλαίσιο, εντός του οποίου θα κινηθούμε».
Όπως είπε, μάλιστα, χαρακτηριστικά ο καθηγητής: «Καταλαβαίνω τους προβληματισμούς από κάθε πλευρά, γιατί ζούμε σε μια χώρα όπου η διαφάνεια δεν ήταν πάντα ο κανόνας».
«Οι δυνατότητες είναι δύο», ανέφερε στη συνέχεια ο κ. Προφυλλίδης και εξήγησε: «Η μία είναι να ασχοληθούμε περιοριστικά με το συγκεκριμένο δυστύχημα, η άλλη είναι να διερευνήσουμε πώς φτάσαμε (σε αυτό) και πώς θα μπορούσε να είχε αποτραπεί».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Προφυλλίδης δεν επιβεβαίωσε τις διαρροές που ήθελαν το πόρισμα για το ατύχημα να βγαίνει μέσα σε ένα μήνα.
Αναλυτικά, οι δηλώσεις Προφυλλίδη
Αρχικά, ο καθηγητής Προφυλλίδης ανέφερε πως «θα επιδιώξω η Επιτροπή να πετύχει να εξακριβώσει τα ακριβή αίτια του συμβάντος. Μπορώ να σας πω ότι όταν ζητήθηκε να αναλάβω το συγκεκριμένο καθήκον, ένιωσα όπως νιώθει ένας στρατεύσιμος, που έχει κληθεί για να προσφέρει την μέγιστη εθνική υπηρεσία.
»Θεωρώ ότι είναι ένα καθήκον, και αυτό που μπορώ να πω είναι ότι το καθήκον αυτό, θα καταβάλω προσπάθεια να γίνει με τους μέγιστους δυνατούς όρους.
Σε ερώτηση που δέχθηκε για το τι θα πράξει ο ίδιος, εάν υπάρξουν έξωθεν πιέσεις, απάντησε: «Όσον με αφορά, σας πληροφορώ πως ένας είναι ο χώρος από τον οποίο νιώθω πίεση: η διακρίβωση της επιστημονικής αλήθειας, συντρέχοντος με την ακαδημαϊκή και κοινωνική ηθική».
Στη συνέχεια, ρωτήθηκε για το τι ακριβώς θα αναζητήσουν στην Επιτροπήμ με τον καθηγητή να απαντά πως: «Aυτή τη στιγμή που μιλούμε, δεν έχω ακόμα το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούμε. Οι δυνατότητες είναι δύο, δεν ξέρω τι αποφάσισε το κράτος, η πολιτεία. Η μία είναι να ασχοληθούμε περιοριστικά με το συγκεκριμένο δυστύχημα, η άλλη είναι να έχει το πλαίσιο η επιτροπή μας και το αντικείμενο των εργασιών μας να είναι διερευνήσουμε πώς φτάσαμε και πώς θα μπορούσε να αποτραπεί (η τραγωδία). Αυτή τη στιγμή, δεν μπορώ να σας πω κάτι παραπάνω».
Σε ερώτηση για το πώς θα βγει ένα πόρισμα μέσα σε ένα μήνα, όπως γράφει η εφημερίδα Καθημερινή, επικαλούμενη κυβερνητικές πηγές, αφού ακόμα δεν έχει οριστεί τι θα κάνει η Επιτροπή, τόνισε πως «αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως με ευαισθησία σε όλους αυτούς τους ανθρώπους, εγώ προσωπικά θα κάνω κάθε τι, ώστε οι Ελληνίδες και οι Έλληνες πολίτες να έχουν γνώση για το τι συμβαίνει στη χώρα όπου ζουν».
Ο κ. Προφυλλίδης κατέθεσε τις απόψεις του και για τη λειτουργία ή μη των τρένων στην Ελλάδα, υπό αυτές τις τραγικές συνθήκες.
Όπως είπε, το γεγονός «ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι έχουν μια υστέρηση κάποιων δεκαετιών, σε σύγκριση με τους σιδηροδρόμους της Ευρώπης, αυτό είναι κάτι αναντίρρητο – δεν χρειάζεται να το πω εγώ.
»Αν το ζήτημα που θίγετε, άπτεται έστω και περιφερειακά του αντικειμένου των εργασιών μας, εγώ δεν είμαι μέσα στον Οργανισμό για να ξέρω. Δεν είχα κάποια κρατική θέση. Εγώ είμαι ένας καθηγητής στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Αν λάβουμε υπ’ όψιν τον δείκτη των ατυχημάτων ανά μεταφορικό έργο», τόνισε ωστόσο ο καθηγητής, «το αεροπλάνο και ο σιδηρόδρομος είναι τα πιο ασφαλή μέσα. Πιο ασφαλή από την οδική κυκλοφορία.
»Αλλά το δυστύχημα που γίνεται σε αυτά τα δύο μέσα», εξήγησε, «είναι θεαματικό και προκαλεί την εντύπωση του κόσμου, αντίθετα με τα πολλά μικρά τροχαία ατυχήματα που γίνονται στους δρόμους».