Αν και προς το παρόν Μπάιντεν και Σολτς διαψεύδουν ένα τέτοιο σενάριο, δεν θα είναι η πρώτη φορά που το ΝΑΤΟ ξεπερνά τους αρχικούς δισταγμούς του
Έπειτα από μήνες πιέσεων που ξεκίνησαν ήδη από τη ρωσική εισβολή, η Ουκρανία κατάφερε να πείσει τη Δύση να της προσφέρει τα πολυπόθητα τανκς Leopard 2, καθώς και περιορισμένο αριθμό αμερικανικών M1 Abrams. Τώρα, επόμενος στόχος του Κιέβου (αν και επίσης εξ αρχής εκπεφρασμένος) είναι τα μαχητικά αεροσκάφη F-16, που σύμφωνα με την ουκρανική κυβέρνηση θα μπορούσαν να αλλάξουν τους όρους στο πεδίο.
Όπως και σε κάθε άλλη αντίστοιχη διαπραγμάτευση, η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής εμφανίζονται πρόθυμες να ικανοποιήσουν τα ουκρανικά αιτήματα, τη στιγμή που ο μεν αμερικανός πρόεδρος δηλώνει πως δεν υπάρχουν τέτοιες σκέψεις στο εσωτερικό της κυβέρνησής του, ενώ ο γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, ο οποίος υπήρξε διστακτικός ήδη στην περίπτωση των Leopard, απέκλεισε πλήρως ένα τέτοιο σενάριο.
Ωστόσο, όπως αποδείχθηκε ξανά και ξανά στη διάρκεια του πολέμου, οι σημερινές αρνήσεις και «κόκκινες γραμμές» δεν αποκλείεται σε λίγους μήνες να μετατραπούν στην πραγματικότητα επί του πεδίου. Ποιος είναι, λοιπόν, ο ρόλος που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν τα δυτικά μαχητικά στον πόλεμο στην Ουκρανία, ποια δεδομένα δυσκολεύουν την απόφαση της Δύσης και πόσο πιθανό είναι η Ρωσία να ανεχτεί την προσγείωση αμερικανικών F-16 σε ουκρανικό έδαφος;
F-16 vs Sukhoi
Σύμφωνα με μηχανικούς της ΕΑΒ που μίλησαν στον δημοσιογράφο Γιάννη Ψαρόπουλο για ρεπορτάζ του Al Jazeera, τα μαχητικά αεροσκάφη F-16, τα οποία αρκετές χώρες του ΝΑΤΟ εμφανίζονται προετοιμασμένες να παρέχουν στην Ουκρανία, είναι λιγότερο ισχυρά από τα ρωσικά Shukhoi-35, τα οποία είναι «μεγαλύτερα, ταχύτερα και έχουν πιο ισχυρά ραντάρ». Ωστόσο, οι δυτικοί πύραυλοι που μπορούν να μεταφερθούν με τα αμερικανικά μαχητικά, όπως οι AIM-9X ή οι AIM-120 AMRAAM, που ανήκουν στους πλέον προηγμένους που έχει στη διάθεσή του το ΝΑΤΟ, είναι ικανοί να επιφέρουν σφοδρά πλήγματα σε ρωσικούς στόχους.
Το σημαντικότερο πλεονέκτημα των αμερικανικών μαχητικών, ωστόσο, είναι η συνδεσιμότητά τους. Όταν είναι εξοπλισμένα με την τεχνολογία επικοινωνιών Link 16, τα αεροσκάφη μπορούν να ανταλλάσσουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για την κατάσταση στο πεδίο με άλλα αεροσκάφη, πλοία και χερσαίες δυνάμεις, πετυχαίνοντας έτσι τον βέλτιστο συντονισμό. Όπως τονίζει το άρθρο του αραβικού δικτύου, αν, για παράδειγμα, το εναέριο ραντάρ AWACS του ΝΑΤΟ τοποθετούνταν στα όρια του ρουμανικού εναέριου χώρου, θα μπορούσε πρακτικά να μεταδώσει εικόνα για ολόκληρη την Κριμαία, την οποία η Ουκρανία δηλώνει διαρκώς ότι έχει στόχο να ανακαταλάβει.