Ο υπουργός ανέφερε ότι τα Γενικά Επιτελεία θα προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες, στο πλαίσιο της ισχύουσας διαδικασίας προμήθειας αμυντικών εξοπλισμών
Άμεσα ξεκινά η διαδικασία απόκτησης των μαχητικών F-35, όπως αναφέρει σε επίσημη δήλωσή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Ο υπουργός Εθνικής Αμύνης είχε συνάντηση με στελέχη του Προγράμματος (JSF PO – Joint Strike Fighter Program Office) για το μαχητικό αεροσκάφος F-35. Στη συνάντηση συμμετείχε και ο πρέσβης των ΗΠΑ Αθήνα, Τζωρτζ Τζέιμς Τσούνης.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο κ. Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε ότι σε συνέχεια της επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στις ΗΠΑ, θα ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία απόκτησης αεροσκαφών F-35, τα οποία θα καλύψουν προβλεπόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο υπουργός ανέφερε ότι τα Γενικά Επιτελεία θα προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες, στο πλαίσιο της ισχύουσας διαδικασίας προμήθειας αμυντικών εξοπλισμών.
Κατά τη συνάντηση, τονίστηκε ότι η απόκτηση των αεροσκαφών F-35, η οποία θα ενισχύσει, περαιτέρω, την αποτρεπτική ικανότητα της χώρας και τη διαλειτουργικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων Ελλάδος και ΗΠΑ, αντανακλά το στρατηγικό επίπεδο των διμερών αμυντικών σχέσεων.
Η αγορά που θα αλλάξει τις ισορροπίες στο Αιγαίο
Με τη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στον Λευκό Οίκο με τον αμερικανό πρόεδρο, η Αθήνα επιβεβαίωσε και επίσημα την ήδη ειλημμένη απόφασή της να μπει στο πρόγραμμα των stealth μαχητικών με την αγορά μιας μοίρας (18-24 αεροσκαφών) από το 2028 και μετά. Το μόνο που απομένει να αποσαφηνιστεί είναι αν η Ελλάδα θα καταφέρει να μπει και στο πρόγραμμα συμπαραγωγής των F-35 με πιθανή κατασκευή ανταλλακτικών τους στην ΕΑΒ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη νέα Δομή Δυνάμεων 2021-2031 προβλέπεται η απόκτηση 48 μαχητικών αεροσκαφών νέας γενιάς. Τα 24 είναι τα Rafale. Ως εκ τούτου τα υπόλοιπα θα είναι τα F-35. Εξάλλου η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας έχουν ξεκαθαρίσει ότι η ένταξη των F-35 στο δυναμικό της Πολεμικής Αεροπορίας είναι μονόδρομος.
Στο πρόγραμμα των F-35 είναι οι ΗΠΑ, Βρετανία, Ιταλία, Ολλανδία, Αυστραλία, Καναδάς, Νορβηγία, Δανία, Ισραήλ, Πολωνία, Φινλανδία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Το γιατί η Ελλάδα δεν είχε μπει εγκαίρως στη γραμμή αγοράς των F-35 είναι εύκολο να απαντηθεί. Το κόστος τους είναι υψηλό, υπερβαίνει τα 80 εκατομμύρια δολάρια ανά μονάδα (χωρίς τα όπλα) και το κόστος χρήσης είναι 15.000 δολάρια ανά ώρα πτήσης κατά μέσο όρο, ενώ δαπάνες θα απαιτηθούν και για τον εκσυγχρονισμό των αεροπορικών υποδομών.
Το μαχητικό του «αύριο»
Όπως έγραφε η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ», η Αθήνα θέλει να έχει από το 2028 στο οπλοστάσιό της 24 F-35 γιατί, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Τουρκία δεν θα τα έχει αλλά και με την παρουσία των 83 αναβαθμισμένων F-16 από το 2027 και τα 24 Rafale, η Πολεμική Αεροπορία θα αποκτήσει σαφή υπεροχή στον αέρα του Αιγαίου έναντι της Τουρκίας.
Η Ελλάδα θα υπερέχει και αριθμητικά – έστω και λίγο – αφού θα διαθέτει συνολικά 281 μαχητικά έναντι 273 της Τουρκίας, αν αυτή δεν εξοπλιστεί με νέα.
Το F-35 θεωρείται πως θα κυριαρχεί στις χώρες του δυτικού κόσμου τα επόμενα 40-50 χρόνια. Κι αυτό διότι διαθέτει «low signature», όπως τονίζεται στην αεροπορική γλώσσα, δηλαδή πολύ χαμηλή ανιχνευσιμότητα από εχθρικά αεροσκάφη και ραντάρ.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα όπλα του είναι (ενσωματωμένα) στο εσωτερικό, όπως και ο κινητήρας και οι όποιες κεραίες. Επιπλέον, ο χειριστής έχει σφαιρική επίγνωση (360°) της κατάστασης μάχης από τους αισθητήρες που διαθέτει το μαχητικό. Είναι επίσης διαλειτουργικά και με άλλα αεροσκάφη όπως τα F-16 ή τα Rafale.