Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου: Οδηγός επιβίωσης

Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου: Οδηγός επιβίωσης

Όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι ιδιοκτήτες ακινήτων, προκειμένου να προβούν με ασφάλεια στις μεταβιβάσεις ακινήτων.

Oλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων (αγοραπωλησίες, γονικές παροχές κ.ά.) χρειάζονται πλέον την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου.

«Άτυχοι» σε αυτή τη φάση είναι περίπου 15.000 έως 20.000 ιδιοκτήτες ακινήτων σε όλη τη χώρα, οι οποίοι δεν μπόρεσαν να ολοκληρώσουν τις εμπράγματες συναλλαγές τους μέχρι την 31η Μαρτίου 2022, με την απλή βεβαίωση μηχανικού που είχαν εκδώσει, εξαιτίας του φόρτου εργασίας των κρατικών υπηρεσιών (δήμων, ΔΟΥ κ.ά.).

Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να επιβαρυνθούν με ένα πρόσθετο κόστος που κυμαίνεται από 300 έως 1.000 ευρώ για απλά διαμερίσματα, και πολύ παραπάνω όταν πρόκειται για ολόκληρα κτίρια.

Νέα ψηφιακή εφαρμογή

Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου είναι στην πράξη μια νέα ψηφιακή εφαρμογή που μπήκε αποκλειστικά από την 1η Απριλίου 2022 στη ζωή των ιδιοκτητών ακινήτων, οι οποίοι με τις τρεις παρατάσεις που δόθηκαν είχαν τη δυνατότητα έως τα τέλη Μαρτίου να ολοκληρώσουν τις εκκρεμείς μεταβιβάσεις ακινήτων χωρίς την υποχρέωση σύνταξης Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου.

Υποχρέωση για Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου έχουν πλέον: όλα τα νέα κτίρια και οι διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες.

Τα παλαιότερα κτίρια. Τα αυθαίρετα κατά την περαίωση των δηλώσεων.

Επί της ουσίας, η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου είναι μια ενιαία ψηφιακή βάση δεδομένων, στην οποία ενσωματώνονται όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά, στοιχεία και σχέδια για κάθε ακίνητο, ενώ μόνο με την απόκτησή της θα θεωρείται ολοκληρωμένη -και – η τακτοποίηση των αυθαιρέτων.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ Στράτος Παραδιάς, η νέα αυτή υποχρέωση είναι αναπόφευκτο ότι, εκτός από το αυξημένο κόστος της, θα δημιουργήσει σοβαρότατες εμπλοκές και πολύμηνες καθυστερήσεις στις εμπράγματες συναλλαγές εξαιτίας του γραφειοκρατικού χαρακτήρα της, αλλά και εντονότατες διαμαρτυρίες των ενδιαφερομένων.

Τι απαιτείται
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων – Τοπογράφων Μηχανικών Μιχάλη Καλογιαννάκη, πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου απαιτούνταν (στις περισσότερες περιπτώσεις) από τον μηχανικό το στέλεχος της οικοδομικής άδειας, η κάτοψη της οικοδομικής άδειας, η βεβαίωση του μηχανικού περί μη αυθαιρεσίας και το ενεργειακό πιστοποιητικό ακινήτου.

Σε περίπτωση αυθαιρεσίας χρειάζονταν η δήλωση ένταξης σε νόμο τακτοποίησης και η κάτοψη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις απαιτούνταν και η σύνταξη νέου τοπογραφικού διαγράμματος ή επισύναψη στο συμβόλαιο παλαιότερου.

Τώρα, όπως εξηγεί, με την υποχρέωση σύνταξης της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και την κατάργηση της βεβαίωσης μηχανικού περί μη αυθαιρεσίας, αυτό που αλλάζει είναι πως όλα τα έγγραφα πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά. Επιπλέον, απαιτείται υποχρεωτική ανάρτηση του πίνακα χιλιοστών των διηρημένων ιδιοκτησιών και εφόσον υπάρχουν αλλαγές η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης.

Οι ιδιοκτήτες πλέον συναντούν μπροστά τους δύο νέα έγγραφα: το Απόσπασμα Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας και το Πιστοποιητικό Πληρότητας Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας. Τα περί αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας αφορούν διαμερίσματα, καταστήματα, γραφεία ή άλλες χρήσεις σε πολυκατοικίες, μικρά κτίρια κ.ά.

Πώς θα γίνεται η διαδικασία

Όλη τη διαδικασία θα την αναλαμβάνει υποχρεωτικά μηχανικός, ο οποίος θα έχει και την ευθύνη για όσα δηλώνονται και αναφέρονται στα προαναφερόμενα έγγραφα.

Το πρώτο και καθοριστικό βήμα για την καταχώριση ενός ακινήτου – που αποτελεί βάση για όλα τα επόμενα – είναι ο εντοπισμός του οικοπέδου στον χάρτη και η καταχώριση των βασικών του στοιχείων, ανεξάρτητα από το αν πρόκειται για ολόκληρο κτίριο ή ένα μόνο διαμέρισμα και ιδιοκτησία.

Ακολουθεί η περιγραφή κάθε ξεχωριστής διαδικασίας και στο τέλος μπαίνουν στο πληροφοριακό σύστημα τα σχέδια και τα δικαιολογητικά.

Mε απλά λόγια, η καταχώριση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου / Διηρημένης Ιδιοκτησίας θα υλοποιείται σε δύο βασικά βήματα: την καταχώριση οικοπέδου / γηπέδου και την καταχώριση ιδιοκτησιών.

Σε κάθε οικόπεδο αντιστοιχεί μία καταχώριση. Σε περίπτωση όμως σύστασης κάθετης ιδιοκτησίας μπορεί να γίνει ξεχωριστή καταχώριση για κάθε τμήμα του οικοπέδου που αποτελεί κάθετη ιδιοκτησία.

Εφόσον έχει συσταθεί οριζόντια ιδιοκτησία επί καθέτου, γίνεται υποχρεωτικά ξεχωριστή καταχώριση οικοπέδου / γηπέδου για κάθε κάθετη ιδιοκτησία.

Στην περίπτωση που το οικόπεδο δεν έχει καταχωριστεί, ο μηχανικός εισάγει στο πληροφοριακό σύστημα νέα εγγραφή, εντοπίζει γεωχωρικά το οικόπεδο και συμπληρώνει, μεταξύ άλλων, τα εξής στοιχεία: περιγραφή του οικοπέδου, ΚΑΕΚ, εάν βρίσκεται εκτός ή εντός σχεδίου πόλης, αριθμό των αυτοτελών ιδιοκτησιών, εάν βρίσκεται σε περιοχή όπου επικρατεί ειδικό πολεοδομικό καθεστώς κ.ά.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ