Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται για 14η ημέρα, αλλά η ρωσική αεροπορία αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα.
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία συνεχίζεται για 14η ημέρα, ενώ παραμένουν τα ερωτηματικά γιατί η ρωσική αεροπορία δεν έχει κυριαρχήσει στους ουκρανικούς αιθέρες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους Ουκρανούς, η Ρωσία έχει χάσει μέχρι στιγμής 49 αεροπλάνα, 81 ελικόπτερα, ενώ οι ανθρώπινες απώλειες είναι περίπου 12.000.
Σύμφωνα με τις καταγραφές της ιστοσελίδας FlightGlobal, η Ρωσία έχει συνολικά 1.511 μαχητικά αεροσκάφη, ενώ η Ουκρανία μόνον 98. Ωστόσο, η ισχύς αυτή δεν έχει οδηγήσει σε ολοκληρωτική επικράτηση της Ρωσίας, που αντιμετωπίζει σθεναρή αντίσταση.
Όπως είχε γράψει τις προηγούμενες μέρες τον in, Δυτικοί αξιωματούχοι δηλώνουν έκπληκτοι με την απουσία της αεροπορίας των Ρώσων, με το think tank με έδρα το Λονδίνο RUSI να κάνει ανάλυση σε σχέση με τους λόγους αυτής της εξέλιξης.
Επίσης, μέλη της δεξαμενής σκέψης των ΗΠΑ Τhe Atlantic Council έγραψαν σε αξιολόγηση ότι, ενώ οι ακριβείς αριθμοί των ρωσικών απωλειών είναι ασαφείς, «είναι σαφές για εμάς ότι η Ρωσία χάνει αεροσκάφη και ελικόπτερα με καταστροφικό ρυθμό. Πιστεύουμε ότι η βασική αιτία αυτών των ρωσικών απωλειών είναι η αποτυχία του Κρεμλίνου να εξασφαλίσει έστω και τοπική αεροπορική υπεροχή έναντι του Κιέβου».
Το βρετανικό υπουργείο Άμυνας, επίσης, αναφέρει πως «η ουκρανική αεράμυνα έχει σημειώσει σημαντική επιτυχία απέναντι στα σύγχρονα ρωσικά μαχητικά αεροσκάφη, εμποδίζοντάς τα πιθανώς από το να επιτύχουν έλεγχο του εναερίου χώρου».
Η αποτυχία της Ρωσίας να εξουδετερώσει τις ουκρανικές αντιαεροπορικές άμυνες «γίνεται σοβαρό εμπόδιο», λέει ο Ρομπ Λι από το King’s College του Λονδίνου. «Νομίζω ότι η Μόσχα υποτίμησε το μέγεθος της αντίστασης που θα αντιμετώπιζε, τις απώλειες που θα υποστεί, τον χρόνο που θα χρειαζόταν, την ανταπόκριση από ξένες κυβερνήσεις και εταιρείες», λέει ο Ρομπ Λι.
Ο ίδιος εκτιμά ότι η αποτυχία αυτή της Μόσχας θα θεωρηθεί πιθανόν ένα από τα «βασικά λάθη» αυτού του πολέμου.
Η απειρία των Ρώσων πιλότων
Ο Τζάστιν Μπρονκ, αναλυτής του RUSI, θεωρεί επίσης ότι μια αιτία για την αποτυχία αυτή μπορεί να είναι η σχετική απειρία των πιλότων της Ρωσίας, που έχουν λάβει λιγότερες ώρες εκπαίδευσης από όσες θα χρειάζονταν για να αξιοποιήσουν πλήρως τις αυξημένες δυνατότητες των εξελιγμένων αεροσκαφών που διαθέτει η χώρα.
Δηλώσεις στρατιωτικών της Ρωσίας δείχνουν ότι οι Ρώσοι πιλότοι πετούν λίγο λιγότερο από 100 ώρες τον χρόνο, σε σύγκριση με τους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, που πετούν περίπου 180-240 ώρες το χρόνο, είπε ο Μπρονκ.
Μπορεί, λοιπόν, η Μόσχα «να διστάζει να δεσμευτεί σε μεγάλης κλίμακας επιχειρήσεις μάχης που θα έδειχναν το χάσμα μεταξύ των εξωτερικών αντιλήψεων και της πραγματικότητας των δυνατοτήτων τους», αναφέρει ο αναλυτής σε έκθεσή του. Επιπλέον, τα ρωσικά χερσαία στρατεύματα δεν φαίνεται να συντονίζονται με τα συστήματα αεράμυνας σε επαρκή βαθμό, σημειώνεται στις αναλύσεις αυτές.
Επίσης, ο Μπρονκ λέει πως «το γεγονός ότι τα ουκρανικά στρατεύματα και οι πολίτες μπόρεσαν να δουν τους πιλότους τους να συνεχίζουν να πετούν πάνω από μεγάλες πόλεις ήταν επίσης ένας σημαντικός παράγοντας τόνωσης του ηθικού, που βοήθησε να εδραιωθεί το πνεύμα της ενοποιημένης αντίστασης που εμφανίζεται σε ολόκληρη τη χώρα».