Tα κριτήρια αλλά και η διαδικασία της παροχής
Δείτε ποια είναι η χορήγηση, τα νέα ποσά, τα κριτήρια αλλά και η διαδικασία της παροχής επιδόματος ανεργίας του ΟΑΕΔ που ετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας.
Στόχος του νομοσχεδίου για την επαγγελματική κατάρτιση και τον ΟΑΕΔ που θα προωθήσει το υπουργείο Εργασίας την Άνοιξη είναι τα επιδόματα ανεργίας να έχουν καλύτερη στόχευση και καλύτερα αποτελέσματα για τους ίδιους τους ανέργους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο κυβέρνησης και υπουργείου Εργασίας προβλέπει:
1) Την αναπροσαρμογή του τυποποιημένου επιδόματος ανεργίας στο επίπεδο του τελευταίου μισθού.
Άρα, η κλιμάκωση του επιδόματος θα συνδέεται με τον προηγούμενο μισθό του ανέργου, πριν από την απόλυση του.
Ουσιαστικά θα συνδέεται με τις προηγούμενες αμοιβές του ανέργου και όχι με τον κατώτατο μισθό όπως συμβαίνει σήμερα.
Συγκεκριμένα εξετάζεται τους πρώτους έξι μήνες το επίδομα να ανέρχεται στο 55% του μέσου μηνιαίου μισθού του ανέργου στα προηγούμενα 3 έτη με ανώτατο όριο επιδόματος τα 1.200 ευρώ, όπως έχει προτείνει η επιτροπή Πισσαρίδη.
Εν συνεχεία το επίδομα θα μειώνεται σταδιακά, χωρίς όμως να πέσει κάτω από το επίπεδο του σημερινού επιδόματος ανεργίας που ανέρχεται σήμερα σε 407 ευρώ.
Σε πρώτη φάση το νέο καθεστώς επιδότησης ανεργίας θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μικρή μερίδα ανέργων με «δυναμικά» χαρακτηριστικά και θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
2) Την παροχή μπόνους σε όσους βρίσκουν δουλειά ενώ είναι άνεργοι και λαμβάνουν επίδομα από τον ΟΑΕΔ.
Ο Οργανισμός που «γλιτώνει» την επιβάρυνση επιβραβεύει τον άνεργο που επανεντάσσεται στην αγορά εργασίας με συγκεκριμένο χρηματικό ποσό.
Το ύψος του οποίου ωστόσο δεν είναι ακόμα γνωστό.
3) Παράλληλα εξετάζεται οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανεργίας να παρακολουθούν υποχρεωτικά προγράμματα κατάρτισης και να λαμβάνουν επίδομα κατάρτισης αντί για επίδομα ανεργίας.
Στην πράξη, αυτό θα σημαίνει ότι εφόσον ο άνεργος είναι εγγεγραμμένος στους καταλόγους του ΟΑΕΔ και λαμβάνει επίδομα, θα πρέπει να είναι και άμεσα διαθέσιμος για να συμμετάσχει σε προγράμματα κατάρτισης.
Στόχος είναι να συνδεθεί το επίδομα με την επαγγελματική κατάρτιση του ανέργου ώστε να ενταχθεί ταχύτερα και πάλι στην αγορά εργασίας και να αμβλυνθεί το φαινόμενο της «ισόβιας ανεργίας».
4) Τέλος εξετάζεται η διακοπή του επιδόματος εάν ο άνεργος αρνείται συνεχώς να προσληφθεί σε θέση εργασίας που θα του προτείνονται από τον ΟΑΕΔ.
Αλλάζουν τα πάντα στο επίδομα ανεργίας! Πόσα θα παίρνετε και για πόσο
Επίδομα ανεργίας: Μεγάλες αλλαγές είναι έτοιμες να έρθουν στο επίδομα ανεργίας στη χώρα μας. Δείτε στο newsme.gr τι διαφοροποιείται.
Τα πάνω κάτω έρχονται στο επίδομα ανεργίας στην Ελλάδα μετά τις τελευταίες αποφάσεις.
Ειδικότερα, αύξηση του επιδόματος ανεργίας αφενός, αλλά και η χορήγησή του υπό όρους αφετέρου, προβλέπονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας, με το οποίο αλλάζει άρδην το τοπίο, γύρω από τον ΟΑΕΔ, τις παροχές του και το υφιστάμενο καθεστώς επαγγελματικής κατάρτισης και επανακατάρτισης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει την αύξηση του ποσού του επιδόματος το οποίο θα συνδέεται με το ύψος του μέσου μισθού του ανέργου, κατά τα τελευταία χρόνια πριν την έξοδό του στην ανεργία.
Παραλλήλως, υιοθετεί μια σειρά από «ρήτρες για τη συνέχιση της χορήγησής του επιδόματος», όπως η αποδοχή θέσεων εργασίας που προτείνονται στον άνεργο, αλλά και η υποχρέωση συμμετοχή του σε προγράμματα κατάρτισης.
Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας ετοιμάζει – και εντός του Μαρτίου θα ανακοινώσει – το νομοσχέδιο για τον ΟΑΕΔ, αλλά για την μεταρρύθμιση της επαγγελματικής κατάρτισης και της επανακατάρτισης εργαζομένων και ανέργων. Στο νομοσχέδιο αυτό, θα περιλαμβάνονται και αλλαγές στον τρόπο χορήγησης και στο ύψος του επιδόματος ανεργίας.
Επίδομα ανεργίας: Τόσο θα πάει
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η αύξηση του ποσού του επιδόματος ανεργίας, το οποίο θα συνδεθεί με το ύψος του μέσου μισθού του ανέργου τα τελευταία χρόνια, πριν την έξοδό του στην ανεργία.
Αυτό θα ισχύει για ορισμένο χρονικό διάστημα. Δηλαδή κατά τους πρώτους έξι μήνες της ανεργίας, το επίδομα να είναι κοντά στον μέσο μισθό. Ακολούθως, θα μειώνεται σταδιακά και μέχρι το τέλος του χρόνου της επιδότησης, θα φθάνει τα σημερινά επίπεδα (παραδείγματος χάριν τα 400 ευρώ).
Σήμερα το επίδομα ανεργίας χορηγείται για 5 έως 12 μήνες, ανάλογα με τις ημέρες εργασίας που έχουν πραγματοποιήσει οι δικαιούχοι. Το ποσό της επιδότησης είναι σταθερό για όλους (400 ευρώ) και εξαρτάται από τον κατώτατο μισθό. Το επίδομα λαμβάνει μόνο μια μικρή μερίδα ανέργων, που φθάνει μόλις το 10% των εγγεγραμμένων ανέργων.
Ποιες ρήτρες θα υπάρχουν
Ταυτοχρόνως, το νομοσχέδιο θα επιβάλει ρήτρες οι οποίες θα κρίνουν την συνέχιση ή όχι της χορήγησης του επιδόματος.
Πρόκειται για τη «ρήτρα απασχόλησης», δηλαδή τη σύνδεση της χορήγησης του επιδόματος με την αποδοχή της προσφοράς εργασίας. Ο δικαιούχος επιδόματος θα χάνει το συγκεκριμένο δικαίωμα όταν – επανειλημμένως και αδικαιολογήτως – αρνείται να δεχτεί τη θέση απασχόλησης την οποία προτείνει ο ΟΑΕΔ. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης. Εφόσον ο άνεργος δικαιούχος επιδόματος του ΟΑΕΔ, αρνηθεί επανειλημμένως τις θέσεις εργασίας που του προσφέρει ο Οργανισμός σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, τότε θα χάνει το επίδομα.
Ρήτρα κατάρτισης: Ο επιδοτούμενος άνεργος θα υποχρεούται να παρακολουθήσει προγράμματα κατάρτισης και επανακατάρτισης, ώστε να βελτιώσει τη δυνατότητα επανένταξή του στην αγορά εργασίας. Έτσι ο άνεργος – που λαμβάνει επίδομα ανεργίας – θα πρέπει να είναι άμεσα διαθέσιμος για επαγγελματική κατάρτιση. Μάλιστα στην περίπτωση αυτή, το επίδομα ανεργίας, θα ενέχει θέση επιδόματος κατάρτισης.
Έρχεται εκκαθάριση στο μητρώου του ΟΑΕΔ
Το υπουργείο Εργασίας φέρεται αποφασισμένο να προχωρήσει και στην «εκκαθάριση» του μητρώου ανέργων του ΟΑΕΔ, ώστε τα στοιχεία που παρουσιάζει να είναι όσο το δυνατόν πιο ακριβή και να απεικονίζουν την «εικόνα της ανεργίας» στη χώρα.
Άλλωστε, πρόσφατη είναι η αρνητική κριτική για την τεράστια απόκλιση των στοιχείων της επίσημης ανεργίας, ανάμεσα στην ΕΛΣΤΑΤ και στον αριθμό των εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ.
Ενδεικτική των αποκλίσεων, είναι η καταγραφή των στοιχείων της ανεργίας του μηνός Νοεμβρίου. Η ΕΛΣΤΑΤ προσδιόριζε τους ανέργους σε 624.858 άτομα και ο ΟΑΕΔ κατέγραφε στα μητρώα του 1.091.618 άτομα.
Με λίγα λόγια η ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει μόνο το 57% των ανέργων που είναι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ, ενώ δεν καταγράφει το 43% των ανέργων (ήτοι των 466.760 άτομα) που – την ίδια ώρα – δηλώνουν στον ΟΑΕΔ ότι δεν εργάζονται.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί τεράστια ζητήματα αξιοπιστίας για τα στοιχεία, όπως και για την αποτελεσματικότητα των πολιτικών απασχόλησης, οι οποίες διαμορφώνονται λαμβάνοντας υπόψη τα συγκεκριμένα στοιχεία.
Αποκλίσεις στα στοιχεία των δύο Οργανισμών υπήρχαν ανέκαθεν, αλλά σε σαφώς μικρότερη κλίμακα. Σήμερα οι διαφορές είναι τεράστιες και προκαλούν προβληματισμό, αλλά και την ανάγκη επίλυσης του προβλήματος της αξιόπιστης καταγραφής της ανεργίας.