«Σεισμός» στην αγορά με μεγάλο ελληνικό σούπερ μάρκετ: Δείτε ποιος το αγόρασε

«Σεισμός» στην αγορά με μεγάλο ελληνικό σούπερ μάρκετ: Δείτε ποιος το αγόρασε

Χαμός

Σούπερ μάρκετ: Μεγάλες αλλαγές αναμένονται στην αγορά, καθώς γνωστή αλυσίδα αγόρασε το 50% της κρητικής αλυσίδας ΣΥΝΚΑ. Δείτε τι αλλάζει!

Σε προχωρημένο στάδιο διαπραγματεύσεων για την εξαγορά του 50% της συνεταιριστικής αλυσίδας ΣΥΝΚΑ της Κρήτης.

Η οποία ελέγχει σημαντικό μερίδιο της αγοράς στο νησί, βρίσκεται η αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μασούτης», σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Με τη συγκεκριμένη συμφωνία -η οποία ουσιαστικά έχει «κλείσει», κατά τις ίδιες πηγές- η «Μασούτης», με έδρα τη Θεσσαλονικη, συνεχίζει την ανάπτυξή της και μέσω εξαγορών, εξασφαλίζοντας πρόσβαση στη λιανεμπορική αγορά όχι μόνο της Κρήτης, αλλά και άλλων νησιών.

Προκειμένου ωστόσο να ολοκληρωθεί και τυπικά η συμφωνία, για τη διευκόλυνση της οποίας δημιουργείται νέο εταιρικό σχήμα -η υπό σύσταση ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές», με έδρα τα Χανιά- προαπαιτείται η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Λίγα λόγια για τη ΣΥΝΚΑ

Ο Προμηθευτικός και Καταναλωτικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης Καταναλωτών Κρήτης ιδρύθηκε το 1979 από 482 ιδρυτικά μέλη, με έδρα την πόλη των Χανίων.

Το πρώτο σούπερ μάρκετ ΣΥΝΚΑ, εμβαδού μόλις 150 τετραγωνικών, λειτούργησε το 1979 στην πόλη των Χανίων.

Το 2014 ο Συνεταιρισμός εξαγόρασε την αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Βιδάλης», προχωρώντας σε σημαντική επένδυση, που σηματοδότησε την επέκτασή του για πρώτη φορά εκτός Κρήτης (Τήνο, Πάρο, Κάλυμνο, Χίο, Σαντορίνη, Σύρο, Μήλο και Νάξο).

Το 2020 ανακοινώνωσε ότι ενισχύει περαιτέρω το δίκτυό του, προσθέτοντας σε αυτό 19 καταστήματα στο νησί της Κέρκυρας, μετά την εξαγορά της τοπικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, «Δήμητρα Μαρκάτο».

Σήμερα, σύμφωνα με στοιχεία από την ιστοσελίδα του συνεταιρισμού, τα μέλη του έχουν ξεπεράσει τα 5.600 και αυξάνονται συνεχώς, τα καταστήματα έχουν γίνει 74 και οι εργαζόμενοι πάνω από 1.600.

Το 2020, ο ΣΥΝΚΑ εμφάνισε -σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του- τζίρο ύψους 186,214 εκατ. ευρώ, έναντι 189,179 εκατ. το 2019, αποτέλεσμα προ τόκων και φόρων 2,507 εκατ. (2,542 εκατ. το 2019) και αποτέλεσμα προ φόρων 751.895 ευρώ (1,066 εκατ. το 2019).

Οι ανατιμήσεις σώζουν τον τζίρο των αλυσίδων

«Αν δεν υπήρχαν οι ανατιμήσεις, θα έπρεπε να τις εφεύρουμε». Μία ρήση στην ουσία μη λεχθείσα – ούτε από γνωστό ούτε από άγνωστο οικονομολόγο – η οποία όμως αποδείχθηκε ορθή στην περίπτωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, που «είδαν» τον τζίρο τους να αυξάνεται το 2021 παρότι ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε.

Η ακρίβεια, ειδικά από τον Σεπτέμβριο και μετά, καθώς και η… σμίκρυνση του καλαθιού το τελευταίο δίμηνο του προηγούμενου έτους, απ’ όταν δηλαδή άρχισαν να έρχονται οι φουσκωμένοι λογαριασμοί ρεύματος και θέρμανσης, η οποία μάλιστα συνεχίζεται με μεγαλύτερη ένταση εφέτος, αποτυπώνονται ξεκάθαρα στα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI για το 2021.

Αναλυτικά, με βάση τις μετρήσεις της IRI, η οποία συγκεντρώνει στοιχεία από σούπερ μάρκετ και hypermarkets στην Ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη, το 2021 ο τζίρος για την αγορά των ταχυκίνητων προϊόντων (fast-moving consumer goods) έκλεισε οριακά υψηλότερα (+0,6%) έναντι του 2020, στα 7,95 δισ. ευρώ περίπου 500 εκατ. ευρώ περισσότερα από την χρονιά των καθολικών lockdowns.

Υπενθυμίζεται πως το 2020 είχε καταγραφεί άνοδος αξίας πωλήσεων κατά 8,3%, ενώ το 2019 η άνοδος ήταν της τάξης του 2,9%.

Άνοδος τιμών σε όλες τις κατηγορίες

Ωστόσο, η αύξηση των συνολικών εσόδων των σούπερ μάρκετ το 2021 δεν ακολουθείται με αντίστοιχο ποσοστό ενίσχυσης και σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, καθώς υπήρξε μείωση σε όλες τις κατηγορίες (τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και είδη προσωπικής υγιεινής), ενώ καταγράφεται αύξηση 1,9% στην τιμή ανά μονάδα στο σύνολο της αγοράς των ταχυκίνητων προϊόντων.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά αποκλειστικά τα τυποποιημένα προϊόντα, σημειώθηκε άνοδος 0,8% σε αξία πωλήσεων, την ώρα που ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,1%.

Το γεγονός αυτό σημαίνει πως καταγράφεται αύξηση 1,9% στην τιμή ανά μονάδα στο σύνολο της αγοράς FMCG.

Ειδικότερα, στα τρόφιμα η τιμή ανά μονάδα αυξήθηκε κατά 2,1% το 2021, στα προϊόντα υγείας και ομορφιάς κατά 5% και στα προϊόντα οικιακής φροντίδας υποχώρησε κατά 1%.

Ο καταστροφικός Νοέμβριος και το ρεβεγιόν στα σπίτια μας
Το «τελευταίο μίλι» του 2021 δεν βγήκε για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Τον Νοέμβριο η αγορά των ταχυκίνητων προϊόντων σημείωσε πτώση κατά 9%.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κάμψη αξίας πωλήσεων σε μηνιαία βάση που καταγράφηκε την περασμένη χρονιά, συγκρινόμενη μόνο με τις επιδόσεις του Μαρτίου (-8,5%) και του Μαΐου (-8%). Αντίστοιχα ο όγκος πωλήσεων τον ίδιο μήνα υποχώρησε κατά 8,7%.

Ενδιαφέρον έχει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι και ο Δεκέμβριος, μολονότι παραδοσιακά είναι μια «δυνατή» περίοδος για την αγορά των σούπερ μάρκετ (δεδομένου ότι περιλαμβάνει την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς), ακολουθώντας τη τάση του Νοεμβρίου, εμφάνισε πτώση πωλήσεων τόσο σε αξία 1,9%, όσο και σε όγκο 2,2% παρότι η εστίαση ήταν… μισάνοιχτη και κάναμε ρεβεγιόν στα σπίτια μας.

Κερδισμένοι και χαμένοι

Από όλες τις μεγάλες κατηγορίες προϊόντων μόνο τα τρόφιμα παρουσίασαν άνοδο το 2021, που σημείωσαν ανάπτυξη κατά 1%. Όχι όμως τα «χύμα» προϊόντα», τα οποία υποχώρησαν οριακά (0,2%), αλλά τα τυποποιημένα.

Η συνολική κατηγορία των ειδών νοικοκυριού και οικιακής φροντίδας (Ηousehold), υποχώρησε κατά 3% σε αξία πωλήσεων και 3,9% σε όγκο πωλήσεων, ενώ η αγορά προσωπικής φροντίδας και υγιεινής (Ηealth & Beauty) κατέγραψε κάμψη 2,3% σε αξία πωλήσεων και 6,9% σε όγκο.

Περισσότερα κατεψυγμένα και αναψυκτικά, λιγότερα καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής

Λόγω αύξησης των τιμών τα αλκοολούχα ποτά αποτελούν την κατηγορία με τη μεγαλύτερη άνοδο το 2021, καταγράφοντας 6,9% ανάπτυξη σε αξία πωλήσεων, ωστόσο σε όγκο η αύξηση είναι μόλις 1,4%. Ουσιαστικά τα κατεψυγμένα τρόφιμα ήταν αυτά που κέρδισαν το καταναλωτικό κοινό το 2021, καθώς κατέγραψαν αύξηση 5,2% σε αξία πωλήσεων και 6,1% σε όγκο πωλήσεων. Ακολουθούν τα μη αλκοολούχα ποτά που σημείωσαν άνοδο 4,9% σε αξία πωλήσεων και 4,7% σε όγκο πωλήσεων.

Η μεγαλύτερη υποχώρηση καταγράφεται στα καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά (-4,5% σε αξία πωλήσεων και 5,7% σε όγκο πωλήσεων) αλλά και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-3,3% σε αξία πωλήσεων και -11,4 σε όγκο πωλήσεων).

Πηγή: athensmagazine.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ