Η κυβέρνηση με όπλο τη βελτιωμένη επιδημιολογική εικόνα της χώρας τις τελευταίες ημέρες προσβλέπει σε πιθανή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, καθώς συνεδριάζει σήμερα η Επιτροπή των ειδικών, προκειμένου να αποφασίσει για την επάνοδο του λιανεμπορίου
Το μήνυμα της κυβέρνησης για το άνοιγμα του λιανεμπορίου είναι ξεκάθαρο «για κάθε lockdown με κλειστή την αγορά, χάνονται περίπου 3 δισ. ευρώ».
Η κυβέρνηση με όπλο τη βελτιωμένη επιδημιολογική εικόνα της χώρας τις τελευταίες ημέρες προσβλέπει σε πιθανή χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων, καθώς συνεδριάζει σήμερα η Επιτροπή των ειδικών, προκειμένου να αποφασίσει για την επάνοδο του λιανεμπορίου.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη προεξοφλήσει την επαναφορά του λιανεμπορίου, επισημαίνοντας ότι το επιδημιολογικό φορτίο είναι σταθερό και βελτιωμένο σε σχέση με ένα μήνα πριν, γεγονός που επιτρέπει να δοθεί το πράσινο φως.
Κυβερνητικά στελέχη επαναλαμβάνουν σε όλους τους τόνους ότι προέχει η προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά μέλημα της κυβέρνησης είναι να στηριχθεί η αγορά, η οποία πλήττεται βάναυσα, με τους επιχειρηματίες να προσπαθούν να διαχειριστούν την ομολογουμένως δύσκολη αυτή κατάσταση.
Από την πλευρά της, η πρόεδρος των Νοσοκομειακών Γιατρών, Ματίνα Παγώνη μιλώντας στην «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την επανέναρξη του λιανεμπορίου, ανέφερε, ότι «οι συνθήκες είναι διαφορετικές. Αλλά δεν έχουμε άλλες επιλογές. Και το ότι θα δοκιμάζουμε τα ρούχα είναι βήματα. Ποτέ δεν περιμέναμε ότι θα πηγαίναμε με περιορισμούς να ψωνίσουμε».
Εφόσον πρέπει να κάνουμε μόνο ένα βήμα, αυτό θα πρέπει να αφορά το λιανεμπόριο, έχει υποστηρίξει ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιος Εξαδάκτυλος.
«Θα ανοίγουμε ένα-ένα βήμα προσεκτικά», σχολίασε ο καθηγητής Παναγιώτης Γαργαλιάνος για το άνοιγμα των καταστημάτων την ερχόμενη Δευτέρα.
Ο καθηγητής και μέλος της Επιτροπής μίλησε στον ΑΝΤ1 εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι, «κάτι θα ανοίξει τη Δευτέρα» και τονίζοντας πως τώρα, περισσότερο από ποτέ, «θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Λιανεμπόριο με click away και υπό όρους
Σήμερα είναι ημέρα οριστικών αποφάσεων για την επαναλειτουργία της αγοράς τη Δευτέρα, με όλες τις ενδείξεις να συντείνουν στο άνοιγμα με τη μέθοδο του click away και του click in shop για τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης.
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι εκπονηθεί ένα σχέδιο στην επιτροπή για το άνοιγμα του λιανεμπορίου.
Ο υπουργός μιλώντας στον ΑΝΤ1 αναφέρει ότι προτεραιότητα είναι η ένδυση, η υπόδηση και αργυροχρυσοχοΐας, ενώ για τα κομμωτήρια τόνισε ότι υπάρχει σενάριο να να ανοίξουν.
Τα μέλη της Επιτροπής παρέλαβαν την εισήγηση του υπουργείου Ανάπτυξης για την επανεκκίνηση του λιανεμπορίου, η οποία προβλέπει τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων με τη μέθοδο της «παραλαβής εκτός» click away.
Παράλληλα με την μέθοδο του click in shop («παραλαβή εντός») θα λειτουργήσουν επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης και κοσμηματοπωλεία όπου ο πελάτης θα προσέρχεται στο κατάστημα με αυστηρά μέτρα προστασίας, ενώ θα έχει προηγηθεί ραντεβού, για το οποίο θα ενημερώνεται τηλεφωνικά ή με γραπτό μήνυμα ως προς την ημέρα και την ώρα προσέλευσης.
Το ίδιο μέτρο θα δουλέψει και σε κομμωτήρια, κέντρα περιποίησης νυχιών και βιβλιοπωλεία που αναμένεται να πάρουν κι αυτά το «πράσινο φως» για να λειτουργήσουν (με όλα τα απαραίτητα μέτρα).
Μεταξύ των μέτρων αυτών θα είναι οι επισκέψεις με προκαθορισμένο ραντεβού, ενώ σε κάθε κατάστημα θα μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα έως 4 πελάτες ανά 100 τετραγωνικά μέτρα.
Η ουρά έξω από τα καταστήματα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 9 άτομα, με δύο μέτρα απόσταση ο ένας από τον άλλον, ενώ στην περίπτωση που κάποια επιχείρηση παραβεί τα μέτρα θα της επιβληθεί πρόστιμο από 2.000-50.000 ευρώ (ανάλογα με τα τετραγωνικά του καταστήματος) και θα υπάρξει και ταυτόχρονη αναστολή λειτουργίας.
Επιπλέον για την οποιαδήποτε μετακίνηση θα εξακολουθήσει να είναι απαραίτητη η αποστολή sms στο 13033, με την ένδειξη 2.
Τι θα γίνει με τα εμπορικά κέντρα
Ανοιχτό παραμένει το ενδεχόμενο της εφαρμογής του click in shop και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, αν και οι λοιμωξιολόγοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί, καθώς δεν θέλουν να δημιουργηθούν προϋποθέσεις συνωστισμού σε κλειστούς χώρους και δημιουργία εστιών υπερμετάδοσης του ιού.
Σημειώνεται ότι, το click in shop είναι δύσκολο να εφαρμοστεί στα mall, καθώς, αν τα καταστήματα λειτουργήσουν με τη μέθοδο των ραντεβού, εγείρεται το ερώτημα κατά πόσο μπορεί να ελεγχθεί η είσοδος και ο χρόνος παραμονής στο εμπορικό κέντρο όσων θα επιδεικνύουν το μήνυμα που θα αποδεικνύει ότι έχουν κλείσει συγκεκριμένο ραντεβού.