Κρίσιμη ημέρα για το λιανεμπόριο και το click away.
Ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα τρόπο αγοραπωλησίας (click away) καλούνται να εντάξουν στην αγοραστική τους ρουτίνα καταναλωτές και καταστηματάρχες.
Το λιανεμπόριο έκανε την Κυριακή πρεμιέρα με το click away μετά από πέντε εβδομάδες lockdown, με την αγορά να ελπίζει σε μία μερική αναζωογόνηση του τζίρου ενόψει Χριστουγέννων.
Όπως ήταν φυσικό η πρώτη μέρα ήταν αναγνωριστική και για καταναλωτές και για εμπόρους. Οι ανησυχίες ότι θα σχηματιστούν μεγάλες ουρές και συνωστισμός έξω από τα καταστήματα, τουλάχιστον την πρώτη μέρα δεν επιβεβαιώθηκαν.
Αρκετά καταστήματα προσπάθησαν να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα δεδομένα, μεταφέροντας το ταμείο τους και τα απαραίτητα αντισηπτικά έξω από το κατάστημα για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους.
Αντίστοιχα οι περισσότερες μεγάλες αλυσίδες έχουν ήδη προσθέσει στα e-shop τους την υπηρεσία click away με οδηγίες για τους καταναλωτές ώστε να αποφορτιστούν και τα συστήματα των ηλεκτρονικών καταστημάτων από τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών που μένουν ανεκτέλεστες όλο το προηγούμενο διάστημα.
Πώς θα γίνονται οι αγορές click away
Στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» μίλησαν ο ιδιοκτήτης κοσμηματοπωλείου, Νάσος Μαρδάκης και ο υπεύθυνος καταστήματος με γυναικεία ρούχα, Μίλτος Κοροκυθάκης, για τον τρόπο λειτουργίας του click away.
Σύμφωνα με τον κ. Μαρδάκη, υπάρχει διστακτικότητα με τα νέα μέτρα, αλλά προσαρμόζονται.
Στο κατάστημά του, το οποίο δε διαθέτει e-shop, κάθε μέρα αναρτούν φωτογραφίες των προϊόντων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από όπου ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει αυτό που επιθυμεί και η παραλαβή του προϊόντος γίνεται κατόπιν συνεννόησης με το κατάστημα.
Στο μαγαζί του κ. Κοροκυθάκη, το οποίο διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα, η επιλογή των προϊόντων γίνεται μέσω του e-shop και η παραλαβή κατόπιν συνεννόησης. Το κατάστημα αποστέλλει μήνυμα στον καταναλωτή, προκειμένου να μπορεί να δικαιολογήσει τη μετακίνησή του.
Η πληρωμή γίνεται μόνο με POS, καθώς τα μετρητά απαγορεύονται.
Με τη μέθοδο click away οι πελάτες δεν μπαίνουν εντός καταστημάτων, αλλά οι εργαζόμενοι ή οι ιδιοκτήτες, τους περιμένουν στην είσοδο καθώς οι αγορές γίνονται μέσω e-shop ή με τηλεφωνική παραγγελία.
Έτσι, τα βήματα για το click away είναι τα εξής:
- παραγγελία μέσω e-shop ή τηλεφωνικώς
- αναμονή SMS από το κατάστημα για την παραλαβή με ραντεβού σε συγκεκριμένο χρόνο (π.χ. 14:00 με 14:30)
- ο καταναλωτής θα πρέπει να έχει στείλει SMS μετακίνησης με τον κωδικό 2 και
- να έχει μαζί του έγγραφο ταυτοποίησης (ταυτότητα, άδεια οδήγησης) και
- το αποδεικτικό παραγγελίας (έστω σε email) ή το SMS του καταστήματος
- με το click away, από τη στιγμή που θα στείλει το SMS θα έχει στη διάθεσή του 2 ώρες για να παραλάβει το προϊόν και να επιστρέψει στο σπίτι του
- στις ουρές έξω από το κατάστημα δεν μπορούν να βρίσκονται περισσότερα από 9 άτομα (με απόσταση δυο μέτρων), ενώ οι καταστηματάρχες πρέπει να φροντίζουν ώστε η αναμονή να μην υπερβαίνει τα 10 λεπτά
- οι αγορές με το click away γίνονται αποκλειστικά με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες (ή μέσω συστημάτων NFC στα κινητά) με POS και όχι με μετρητά
- η παραλαβή του προϊόντος γίνεται εκτός καταστήματος
- υπάρχει δυνατότητα επιστροφής/αλλαγής εντός 14 ημερών
Προβληματισμός στην αγορά
Οι έμποροι πάντως, διατηρούν τις επιφυλάξεις τους για το κατά πόσο το click away μπορεί να αποδώσει.
Μιλώντας στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ο πρόεδρος του επαγγελματικού επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου τόνισε ότι το click away αφορά τις επιχειρήσεις με e-shop. Όπως υποστήριξε, δεν μπορεί να λειτουργήσει στην αγορά και θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Αυτό που προτείνει το σύνολο του εμπορικού κόσμου είναι να λειτουργήσει άμεσα η αγορά με τη λογική του sms και με ραντεβού στο κατάστημα.
«Η μη λειτουργία της αγοράς τις ημέρες των γιορτών θα φέρει ασύλληπτα προβλήματα», είπε χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται δε πως η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) μετά από έκτακτη συνεδρίασή της το Σάββατο εξέδωσε ψήφισμα με το οποίο εξέφραζε την διαμαρτυρία της για «την επινόηση και καθιέρωση αδοκίμαστων και αμφιλεγόμενων πρακτικών τύπου click away που πρακτικά ευνοούν μόνο τις μεγάλες επιχειρήσεις».