Η χρήση μάσκας κυρίως από τους μικρούς μαθητές είναι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς στις 14 Σεπτεμβρίου, ενώ την ίδια στιγμή προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί σε γονείς και εκπαιδευτικούς ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη.
Η χρήση μάσκας κυρίως από τους μικρούς μαθητές είναι το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς στις 14 Σεπτεμβρίου, ενώ την ίδια στιγμή προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί σε γονείς και εκπαιδευτικούς ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη.
Για το συγκεκριμένο θέμα κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης διατυπώνουν πλέον τη θέση ότι δεν υπήρξε καμία σχετική εισήγηση από τους λοιμωξιολόγους οι οποίοι καθοδηγούν τις πολιτικές αποφάσεις, για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Η Νίκη Κεραμέως διευκρίνισε σήμερα ότι ο μέσος όρος των μαθητών ανά τμήμα στην επικράτεια είναι 17 πανελλαδικά, ενώ σε Αττική – Θεσσαλονίκη 20 μαθητές.
Η υφυπουργός Παιδείας κ. Ζαχαράκη τόνισε ότι «οι αποφάσεις για τον αριθμό των παιδιών στις αίθουσες πάρθηκαν μετά από τις διαβεβαιώσεις που έδωσαν στο υπουργείο Παιδείας οι αρμόδιοι επιστήμονες», συμπληρώνοντας ότι για τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες ισχύουν όλα τα μέτρα που έχουν παρθεί για τους δημοσίους υπαλλήλους.
Μάλιστα, μιλώντας στον ΑΝΤ1 η υφυπουργός Παιδείας απέρριψε τις ενστάσεις για μη εξεύρεση περισσότερων αιθουσών ή την πραγματοποίηση μαθημάτων σε βάρδιες πρωί και απόγευμα, λέγοντας ότι δεν επαρκεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών για να γίνει κάτι τέτοιο σε ολόκληρη την χώρα, ώστε έτσι να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά αίθουσα, προσθέτοντας ότι συντρέχουν και άλλοι βασικοί λόγοι, πχ. οικογενειακού προγραμματισμού.
«Αν υπάρξει κρούσμα κοροναϊού σε κάποιον μαθητή, τότε θα κλείσει το τμήμα του παιδιού και θα γίνει ιχνηλάτηση από τους ειδικούς. Το βασικό είναι τα παιδιά να λειτουργήσουν σε ομάδες, ώστε αργότερα να είναι ευκολότερη η διαχείριση τυχόν κρούσματος», είπε η κ. Ζαχαράκη.
Αποκάλυψε μάλιστα ότι δεν έχει ζητηθεί από τους ειδικούς να γίνεται θερμομέτρηση στα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς πριν την είσοδο τους στο σχολείο.
Στην επιτροπή των ειδικών παρέπεμψε όμως και ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος, μιλώντας στο MEGA τονίζοντας χαρακτηριστικά : «Δεν υποδείχθηκε από την επιτροπή των λοιμωξιολόγων, οι εισηγήσεις των οποίων καθοδηγούν τις πολιτικές αποφάσεις στον χώρο της Παιδείας, ότι εάν υπάρχουν 25 παιδιά μέσα σε μια τάξη δημιουργείται πρόβλημα» ανέφερε και συμπλήρωσε πως τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί θα βρουν τον τρόπο και τη διάταξη σε κάθε αίθουσα. «Είναι ισχυρό μέτρο ασφαλείας η μάσκα. Να τη χρησιμοποιήσουμε και να τη συνηθίσουμε όλοι» πρόσθεσε.
Πάντως ο ο καθηγητής Ιατρικής του πανεπιστημίου της Γενεύης, Μανώλης Δερμιτζάκης μιλώντας στο MEGA εξέφρασε ότι την άποψη ότι δεν θα έχουμε έξαρση κρουσμάτων λόγω των σχολείων» σημείωσε, τονίζοντας πως η τήρηση των αποστάσεων είναι σημαντική για τον περιορισμό της μετάδοσης του ιού.
«Πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη προσοχή από κάθε σχολείο και να κάνουν το maximum των μέτρων που μπορούν να εφαρμόσουν και όχι το minimum» τόνισε ο Μανώλης Δερμιτζάκης, ζητώντας από τους διευθυντές των σχολείων να εφαρμόσουν όσο καλύτερα μπορούν τα μέτρα προστασίας, ενώ συμπλήρωσε πως καλό θα ήταν να δημιουργηθούν βίντεο προκειμένου τα παιδιά να μάθουν τους λόγους της χρήσης της μάσκας και τη διαδικασία.
«Κάθε σχολείο θα πρέπει να γίνει πιο ιδιαίτερο στα μέτρα του, πέρα του minimum. Δεν μπορεί το υπουργείο Παιδείας να ορίσει κάθε λεπτομέρεια για το πώς θα λειτουργήσει η κάθε τάξη» πρόσθεσε ο καθηγητής Ιατρικής, επαναλαμβάνοντας παράλληλα την πρότασή του για εκ περιτροπής προσέλευση των μαθητών στα σχολεία.
Ανησυχία γονέων και εκπαιδευτικών
Η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής Στέλλα Βαλαβάνη μιλώντας στην εκπομπή «Koινωνία Ώρα MEGA» σημείωσε πως με τις χθεσινές εξαγγελίες δεν απαντήθηκαν βασικά ερωτήματα που απασχολούν τους γονείς. Ειδικότερα, όπως είπε, το σημαντικότερο ζήτημα έχει να κάνει με τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη – αίτημα της Ομοσπονδίας είναι 15 παιδιά ανά τάξη.
Αναφερόμενη μάλιστα σε σκίτσο που είχε αναρτήσει σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Γκ. Μαγιορκίνης, τόνισε ότι «όσα σκίτσα και να μας δείξουν, καταλαβαίνουμε ότι δεν γίνεται τον Μάιο να είχαμε 15 μαθητές και τώρα να έχουμε 25 και παρόλα αυτά να έχουμε την ίδια ασφάλεια στις τάξεις».
Ενώ σημείωσε πως με 15 παιδιά ανά τάξη θα υπήρχε μεγαλύτερη ευχέρεια να αναπληρωθούν και τα μαθησιακά κενά της περυσινής χρονιάς.
Έθεσε επίσης θέματα που έχουν να κάνουν με την καθαριότητα των σχολείων.
Ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Θανάσης Κικινής, τόνισε ότι βασικό ζητούμενο είναι ο μικρός αριθμός μαθητών ανά τάξη, θέμα το οποίο αναδείκνυαν μάλιστα το προηγούμενο διάστημα και οι λοιμωξιολόγοι. «Τώρα μας λένε ότι δεν έχει σημασία ο μικρός αριθμός μαθητών, αλλά η χρήση μάσκας» σχολίασε.
Αναρωτήθηκε «ποια είναι η ασφάλεια που θεωρεί το υπουργείο Παιδείας ότι θα παρέχεται κάτω από αυτές τις συνθήκες» και σημείωσε πως «θα έπρεπε να έχει γίνει μέγιστη προσπάθεια ώστε να εξευρεθούν χώροι για να λειτουργήσουν τμήματα με μικρότερο αριθμό μαθητών».
«Γίνεται μια επικοινωνιακού χαρακτήρα διαχείριση παρά ουσιαστική συζήτηση», είπε, ενώ έθεσε και άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα χωριστά διαλείμματα και τη λειτουργία του ολοήμερου.
Εκπαιδευτικοί και γονείς θα πρέπει να έχουν πολύ καλή συνεργασία, κατέληξε, γιατί αυτοί είναι που θα κληθούν να «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά αυτό το δύσκολο διάστημα»
Η ανάρτηση Μαγιορκίνη για τις αποστάσεις μέσα στις τάξεις
Στο θέμα του μεγέθους των τάξεων είχε αναφερθεί προ ημερών ο επίκουρος καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιολογίας Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, Γκίκας Μαγιορκίνης. Η απόσταση του 1.5 μέτρου είναι σημαντική για την μετάδοση με σταγονίδια και θα πρέπει να την τηρούμε όσο μπορούμε γενικά. Όπου δεν μπορούμε θα πρέπει να βρίσκουμε τρόπο να μειώσουμε την πιθανότητα μετάδοσης με την χρήση μάσκας.
Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στα σχολεία με γενικευμένη χρήση μάσκας στις τάξεις. Οι τάξεις θα πρέπει να σημειωθεί δεν μπορούνε να θεωρούνται όπως χώροι εστίασης. Στην εστίαση υπάρχει διαρκής εναλλαγή των ατόμων που συνευρίσκονται. Οι τάξεις έχουν διαρκώς την ίδια σύνθεση και έτσι μπορούμε να τις θεωρήσουμε ως κοινωνικές «φουσκάλες» ή «φούσκες» (bubbles) οπότε η λογική στην αντιμετώπισή τους είναι αρκετά διαφορετική. Καταρχήν η όποια μετάδοση στην τάξη είναι πλήρως ιχνηλατίσιμη και μπορεί να περιοριστεί με απλό περιορισμό, ενώ στην εστίαση δημιουργεί κατά κόρον «ορφανά» κρούσματα.
Ένα θέμα που συζητείται διαρκώς είναι: πόση είναι η επιβάρυνση των αποστάσεων >1.5 μέτρου στις τάξεις 25 μαθητών σε σχέση με τις τάξης 15 μαθητών;
Για να βοηθήσω λιγάκι στην εξήγηση έχω φτιάξει ένα διάγραμμα τάξης 15 μαθητών (δεξιά). Με πράσινα βελάκια δείχνω τις ανά 2 αποστάσεις του μαθητή στο πρώτο θρανίο με όλους τους μαθητές στην δίπλα σειρά (8 αποστάσεις), για λόγους ευκολίας δεν δείχνω τις υπόλοιπες με μαθητές τις ίδιας σειράς (6 αποστάσεις). Οι αποστάσεις του μαθητή αυτού είναι 14 και όλες υπερβαίνουν το 1.5 μέτρο. Το σύνολο των αποστάσεων σε αυτήν την διάταξη είναι 120.
Όπως φαίνεται και παρακάτω μία τάξη 25 μαθητών οι ανά 2 αποστάσεις είναι 325 με 13 να παραβαίνουν το όριο του 1.5 μέτρου δηλαδή μόλις το 4% όλων των πιθανών συνδυασμών. Αυτές οι «παραβάσεις» είναι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο, και δεν επιτρέπουν την μετάδοση στον κάθετο άξονα τη τάξης.
Συνεπώς από αυτούς τους υπολογισμούς η μετατροπή της τάξης σε μέγεθος 15 ατόμων εξαλείφει το 4% των ανά 2 αποστάσεων την ώρα του μαθήματος. Συγχρόνως αυξάνει (σχεδόν διπλασιάζει) τον αριθμό των εκπαιδευτικών ωρών που θα πρέπει να καλυφθούν από εκπαιδευτικούς.
Το σενάριο λοιπόν δείχνει ότι για την πιθανότητα μετάδοσης αποκλειστικά και μόνο την ώρα της εκπαιδευτικής διαδικασίας προκειμένου να ρίξεις 4% τις κοντινές επαφές θα πρέπει να διπλασιάσεις τον χρόνο έκθεσης των εκπαιδευτικών.
Αντιλαμβάνομαι ότι η πρόθεση είναι πάντα το καλύτερο των μαθητών και των εκπαιδευτικών αλλά προσωπικά πιστεύω ότι η απάντηση δεν είναι τόσο απλή και δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι θα υπήρχε (και αν θα υπήρχε) σημαντικό κέρδος στην μείωση της μετάδοσης από 25 σε 15 όσον αφορά την μετάδοση σταγονιδίων.
Τι προβλέπεται αν υπάρξει κρούσμα σε σχολείο
Τα νέα επικαιροποιημένα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ, σε περίπτωση κρούσματος προβλέπουμε κλείσιμο τμήματος και ιχνηλάτηση αλλά όχι κλείσιμο σχολείου.
Όσοι μαθητές ή συγγενείς τους ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες θα πρέπει να υποβάλουν ιατρική βεβαίωση για να μη πάρουν απουσία και θα κάνουν μάθημα εξ’ αποστάσεως από εκπαιδευτικούς που ανήκουν επίσης σε ευπαθείς ομάδες.
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τόνισε ότι το σχολείο πρέπει να ανοίξει με όλους τους μαθητές και με την πλήρη εφαρμογή μέτρων, όπως τα εισηγήθηκε η Επιτροπή των Λοιμωξιολόγων, με βάση τα επιστημονικά δεδομένα για την εξέλιξη της πανδημίας, ενώ έκκληση στους γονείς να επιστρέψουν τα παιδικά στα σχολεία απηύθυνε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας.
Τα SOS για τη νέα σχολική χρονιά
Τα μέτρα με τα οποία θα ανοίξουν τα σχολεία είναι:
- Χρήση μάσκας υποχρεωτική σε όλους τους χώρους καθώς και στα μέσα μεταφοράς μαθητών
- Ενημέρωση και οδηγίες έτοιμες οδηγίες ΕΟΔΥ
- Γιατροί θα επισκέπτονται τα σχολεία για να εξηγήσουν τα μέτρα και την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας
- Αντισηπτικά στο σχολείο, σχολαστικός καθαρισμός με μέριμνα της τοπικής αυτοδιοίκησης
- Ενίσχυση του ολοήμερου σχολείου
- Διαφορετικά διαλείμματα
- Δειγματοληπτικοί έλεγχοι του ΕΟΔΥ
- Μαθηματικοί διαγωνισμοί με χρήση μάσκας
- Δεν θα πραγματοποιούνται οι σχολικές εκδρομές (επισκέψεις σε μουσεία και περίπατοι ανά τμήμα
- Αθλήματα (μικρές ομάδες ανά τμήμα)
- Εργαστήρια (σταθερές ομάδες συνεργασίας
- Πληροφορική (καθαρισμός πληκτρολογίου και ποντικού συστηματικά)
- Μουσικά όργανα (απόσταση τριών μέτρων)
- Ατομικό παγούρι (Το κάνουμε λόγους προστασίας της υγείας
Ποιοι εξαιρούνται από την υποχρεωτική χρήση μάσκας
- Παιδιά με γνωσιακή, αναπτυξιακή ή ψυχική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς
- Παιδιά με σοβαρό νευρολογικό, μυϊκό ή άλλο νόσημα που τα εμποδίζει να χειριστούν τη μάσκα τους