Στη διασφάλιση του αδιάβλητου, της μυστικότητας και της ακεραιότητας των ψηφοφοριών, μέσω της ψηφιακής κάλπης «Ζευς», εφόσον οι Ομοσπονδίες επιλέξουν την εναλλακτική λύση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, αναφέρθηκε στη Βουλή ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης.
Απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνου Μάρκου, ο κ. Αυγενάκης επισήμανε ότι «η τρέχουσα συγκυρία, με τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του κορωνοϊού, τα οποία δεν επιτρέπουν τη συγκέντρωση πολλών προσώπων στον ίδιο χώρο, μας προσφέρουν την πιο κατάλληλη ευκαιρία, την καλύτερη «πάσα» να ακολουθήσουμε τα σημεία των καιρών: Να θεσπίσουμε τη δυνατότητα εισαγωγής των νέων τεχνολογιών και στην εσωτερική λειτουργία των αθλητικών φορέων. Και είναι μεγάλο προσόν μιας κυβέρνησης, να αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα μιας κατάστασης, να θέτει προτεραιότητες, γιατί μην ξεχνάμε προέχει η δημόσια υγεία και να βρίσκει καίριες λύσεις».
Ο υφυπουργός Αθλητισμού υπογράμμισε ότι η εναλλακτική λύση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, εφόσον την επιλέξουν οι ομοσπονδίες για τις αρχαιρεσίες τους, θεσπίστηκε «με αυστηρά κριτήρια, με διαφανείς διαδικασίες, με τάξη και νοικοκυροσύνη και πρωτίστως με τη διασφάλιση του αδιάβλητου, της μυστικότητας και της ακεραιότητας των ψηφοφοριών που αποτελούν τον πυρήνα της δημοκρατικής λειτουργίας».
Ολόκληρη η ομιλία του Υφυπουργού Αθλητισμού:
«Αντιπαρέρχομαι των φράσεών σας, κ. Μάρκου, για θεσμική εκτροπή και άλλες ανακρίβειες που γράψατε και είπατε. Αντιλαμβάνομαι την ανάγκη σας να δείξετε αγωνιστικότητα και να αποκτήσετε ρόλο, αλλά όχι εδώ. Παίξατε και χάσατε.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που μου δίνεται η δυνατότητα να επαναλάβω από αυτό εδώ το βήμα τις εναλλακτικές που δώσαμε με την πρόσφατη διάταξη που ψηφίσαμε. Και αναφέρομαι στο άρθρο 45 του ν. 4778/2021.
Μια διάταξη η οποία, σύμφωνα με την κριτική σας, φέρνει τον αθλητισμό σε πισωγύρισμα. Για εμάς, όμως, όπως και για το σύνολο της αθλητικής οικογένειας, η συγκεκριμένη διάταξη πηγαίνει τον αθλητισμό ακόμα ένα βήμα πιο μπροστά. Στην εποχή της χρήσης των σύγχρονων Μέσων Τεχνολογίας, Πληροφορίας και Επικοινωνίας.
Οι δυσκολίες και οι περιορισμοί που αντιμετωπίζουμε στη μάχη με την πανδημία, μας δίνουν την ευκαιρία να αναπτύξουμε το αθλητικό οικοδόμημα της χώρας μας και στην ψηφιακή κατεύθυνση, να το εκσυγχρονίσουμε και σ’ αυτό τον τομέα, στο πλαίσιο της μεταρρυθμιστικής μας πολιτικής.
Λυπάμαι, ειλικρινά, διότι η ερώτηση που μου καταθέσατε δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγματικότητα. Δεν έχει καμία σχέση με το περιεχόμενο και το σκοπό που επιτυγχάνει η διάταξη.
Κύριε Μάρκου, είναι σαν να μη σας ένοιαξε καθόλου τι μας οδήγησε εκεί και τι θέλουμε να πετύχουμε. Αν και γιατρός, κάνετε απλά μια ερώτηση, χωρίς να μελετήσετε την ουσία, ίσα για να χαϊδέψετε τα αυτιά του λιγοστού ακροατηρίου που θέλετε να εξυπηρετήσετε.
Εμείς είμαστε εδώ, όμως, για ακόμα μια φορά, πάντοτε ανοιχτοί στο δημόσιο διάλογο και θα εξηγήσουμε όσες φορές χρειαστεί για να καταλάβετε και τι προβλέπει το άρθρο και τι προβλέπει η συνολική μας αθλητική μεταρρύθμιση, αν χρειαστεί.
Αναφέρετε ότι επιλέξαμε υποχρεωτική ηλεκτρονική ψηφοφορία για τις αθλητικές Ομοσπονδίες και Ενώσεις. Επικίνδυνη παραπληροφόρηση κύριε συνάδελφε! Είναι ντροπή αυτό που κάνετε. Δεν αναφέρουμε πουθενά τη λέξη υποχρεωτική. Είναι δική σας επινόηση για συγκεκριμένες σκοπιμότητες και σας καλώ να ανακαλέσετε.
Επαναλαμβάνω αυτό που είπα και τις προάλλες από το ίδιο βήμα την ημέρα της ψήφισης της τροπολογίας για να γίνουμε κατανοητοί: Δίνουμε την εναλλακτική δυνατότητα στους αθλητικούς φορείς όλων των βαθμίδων (σωματεία, ενώσεις, ομοσπονδίες) να συγκαλούν Γενικές Συνελεύσεις και εφεξής να διεξάγουν εκλογικές διαδικασίες, κάνοντας χρήση ασφαλέστατων ψηφιακών μέσων επικοινωνίας.
Με απλά λόγια, υπάρχουν πλέον τρεις εναλλακτικές, τρεις επιλογές για τη σύγκληση των Γενικών Συνελεύσεων και τις εκλογικές διαδικασίες:
1) Το πλαίσιο του ν. 2725/1999, δηλαδή να διεξάγονται η Γενική Συνέλευση και οι αρχαιρεσίες με φυσική παρουσία όλων στον ίδιο χώρο.
2) Να διεξάγονται η Γενική Συνέλευση και οι αρχαιρεσίες, ταυτόχρονα, στις κατά τόπους Ενώσεις των Ομοσπονδιών. Την εναλλακτική αυτή, της αποκέντρωσης, την δώσαμε με το άρθρο 7 του ν. 4726/2020, τον περασμένο Σεπτέμβριο.
3) Και πλέον, με το άρθρο 45 του ν. 4778/2021, παρέχουμε μια 3η εναλλακτική στους αθλητικούς φορείς: την ηλεκτρονική ψηφοφορία.
Δίνουμε, λοιπόν, άμεσες λύσεις στα προβλήματα που εμφανίζονται και προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα.
Η τρέχουσα συγκυρία, με τα μέτρα πρόληψης της διασποράς του κορωνοϊού, τα οποία δεν επιτρέπουν τη συγκέντρωση πολλών προσώπων στον ίδιο χώρο, μας προσφέρουν την πιο κατάλληλη ευκαιρία, την καλύτερη «πάσα» (για να χρησιμοποιήσω αθλητική ορολογία) να ακολουθήσουμε τα σημεία των καιρών.
Να θεσπίσουμε τη δυνατότητα εισαγωγής των νέων τεχνολογιών και στην εσωτερική λειτουργία των αθλητικών φορέων. Και είναι μεγάλο προσόν μιας κυβέρνησης, να αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα μιας κατάστασης, να θέτει προτεραιότητες, γιατί μην ξεχνάμε προέχει η δημόσια υγεία και να βρίσκει καίριες λύσεις.
Ήταν αναγκαίο να θεσπιστεί μια 3η εναλλακτική. Με αυστηρά κριτήρια, ωστόσο. Με διαφανείς διαδικασίες, με τάξη και νοικοκυροσύνη και πρωτίστως με τη διασφάλιση του αδιάβλητου, της μυστικότητας και της ακεραιότητας των ψηφοφοριών που αποτελούν τον πυρήνα της δημοκρατικής λειτουργίας.
‘Αλλωστε, η διαφάνεια και η δημοκρατικότητα είναι τα κυρίαρχα στοιχεία της εξελισσόμενης αθλητικής μεταρρύθμισης. Εκεί αποσκοπούν όσα έχουμε προβλέψει στους νόμους μας, τον 4639/2019 και τον 4726/2020, για τις αρχαιρεσίες -και όχι μόνο- των αθλητικών φορέων.
Οι εκλογές των αθλητικών ομοσπονδιών πρέπει να διεξαχθούν ως τις 31 Μαρτίου. Να σημειώσω ότι οι εκλογές δεν επιδέχονται περαιτέρω παράτασης λόγω της ιδιαιτερότητας ότι διανύουμε μήνες Ολυμπιακής προετοιμασίας για τους αγώνες το καλοκαίρι στο Τόκυο, που ευχόμαστε να διεξαχθούν.
Θέλω να γίνει σαφές: τέλος Μαρτίου ολοκληρώνονται οι θητείες των διοικήσεων των αθλητικών Ομοσπονδιών. Δεν θα δοθεί άλλη παράταση!
Σε περίπτωση, λοιπόν, που επιλεγεί από τις απερχόμενες Διοικήσεις των Ομοσπονδιών η εναλλακτική της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, αυτή προβλέπεται να διεξαχθεί με τη χρήση του ειδικού πληροφοριακού συστήματος (σύστημα «ΖΕΥΣ») του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας Α.Ε. («Ε.Δ.Υ.Τ.Ε Α.Ε.»).
Το σύστημα «ΖΕΥΣ» έχει την εγγύηση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την άψογη συνεργασία.
Το σύστημα «ΖΕΥΣ» βασίζεται σε διεθνώς αναγνωρισμένα τεχνολογικά πρότυπα για τη διεξαγωγή ηλεκτρονικών ψηφοφοριών, τα οποία εγγυώνται και διασφαλίζουν το αδιάβλητο και το απόρρητο της εκλογικής διαδικασίας.
Απολύτως καμία σχέση, δηλαδή, με όσα ψεύδεστε. Καταλαβαίνουμε ότι ορισμένους σας έχει ενοχλήσει η τάξη που βάζουμε στο αθλητικό οικοδόμημα, ότι όλα πλέον παίρνουν το δρόμο τους, ακολουθώντας τη διαφάνεια και τη νομιμότητα, άγνωστες λέξεις ανάμεσα στα πεπραγμένα της δικής σας κυβέρνησης.
Ο κάθε παράγοντας που μας παρακολουθεί, πρέπει να ξέρει ότι δεν έχει κανένας να φοβάται τίποτα, οποιαδήποτε επιλογή και να κάνει ως προς τον τρόπο διεξαγωγής της Γενικής Συνέλευσης.
Είμαστε εδώ για να διαφυλάξουμε το αδιάβλητο της κάθε διαδικασίας. Εμείς υπηρετούμε με απόλυτη συνέπεια τη νοικοκυροσύνη στον αθλητισμό. Και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε προστατεύοντας και κατοχυρώνοντας και τις διαδικασίες των αρχαιρεσιών. Για πιο φωτεινό και σύγχρονο, αντάξιο της ιστορίας της Ελλάδας, περιβάλλον για τη νέα γενιά αθλητών μας. Για την καλύτερη επόμενη ημέρα του αθλητισμού μας.
Κύριε Μάρκου,
Μέσα σε όλες τις ανακρίβειες που ακούσαμε σήμερα, δεν γίνεται να μην αναφερθώ σε ακόμα ένα απροκάλυπτο ψέμα που είπατε: ότι ο Υφυπουργός Αθλητισμού μεθοδεύει ηλεκτρονικές ψηφοφορίες και διορίζει εφορευτικές επιτροπές της αρεσκείας του.
Ειλικρινά, κύριε συνάδελφε κι ο λαϊκισμός έχει τα όριά του. Στην αγωνία σας να παραπλανήσετε τον κόσμο για δήθεν χειραγώγηση των Ομοσπονδιών, δεν κατανοείτε ούτε τα βασικά που ορίζει ο νόμος. Τι λέει λοιπόν η παράγραφος 2 του άρθρου 45;
Ότι, ειδικά, οι ψηφιακές εκλογές θα γίνονται ενώπιον τριμελούς εφορευτικής επιτροπής που θα απαρτίζεται μόνο από δικηγόρους, με πρόεδρο δικηγόρο παρ’ Εφέταις ή παρ’ Αρείω Πάγω.
Η επιτροπή αυτή θα ορίζεται 20 ημέρες πριν από τις αρχαιρεσίες, από τον δικηγορικό σύλλογο, στην περιφέρεια του οποίου έχει την έδρα του ο ενδιαφερόμενος αθλητικός φορέας, κατόπιν σχετικής αιτήσεως που θα πρέπει να υποβάλλεται στον δικηγορικό σύλλογο 25 ημέρες πριν από τις εκλογές.
Το χρονικό διάστημα των 20 ημερών είναι αναγκαίο για την «εκπαίδευση» της εφορευτικής επιτροπής στη χρήση του συστήματος ΖΕΥΣ, αλλά και για την προετοιμασία των ψηφοφοριών (καταχώριση υποψηφίων, εκλογέων, λοιπών θεμάτων της ημερήσιας διάταξης επί των οποίων θα γίνουν ψηφοφορίες κλπ).
‘Αρα, λοιπόν, σε ποιον διορισμό της αρεσκείας μας αναφέρεστε; Πόσο αφελής νομίζετε ότι είναι η αθλητική οικογένεια για να μπορεί να παρασυρθεί από τόσο χαμηλού επιπέδου επιχειρήματα;
Μήπως, τελικά, εσείς είστε αυτοί κύριε Μάρκου που με τέτοια κόλπα προσπαθείτε να καλλιεργήσετε κλίμα ανασφάλειας και να φέρετε σκοτάδι στον αθλητισμό;
Θα το επαναλάβω: Εμείς είμαστε εδώ να εγγυηθούμε την ομαλή και αδιάφθορη διαδικασία των Γενικών Συνελεύσεων και των αρχαιρεσιών.
Προβλέψαμε ήδη ότι σε περίπτωση που επιλεγεί ο δρόμος της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, προκειμένου να δοθεί επαρκές χρονικό διάστημα στις εφορευτικές επιτροπές, ώστε να καταχωρίσουν εγκαίρως τις υποψηφιότητες στο σύστημα «ΖΕΥΣ» και έτσι να προετοιμάσουν καλύτερα τις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες, υποχρεωτική ανακήρυξη των υποψηφιοτήτων 5 τουλάχιστον ημέρες πριν από τις εκλογές, εκτός εάν το οικείο καταστατικό προβλέπει μεγαλύτερη προθεσμία, οπότε ισχύει η προθεσμία του καταστατικού.
Ήδη, επίσης, πολύ συνεπείς απέναντι στο χρόνο και σύμφωνα με το άρθρο 45, εκδώσαμε την εξουσιοδοτική ΚΥΑ, σε άψογη συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την οποία καθορίζονται οι λεπτομέρειες και κάθε αναγκαίο θέμα για τη διεξαγωγή των ηλεκτρονικών Γενικών Συνελεύσεων για τις αρχαιρεσίες και για την ολοκλήρωση των αντίστοιχων ψηφοφοριών.
Επιπλέον, υπάρχει πρόβλεψη και για υπουργική απόφαση, βάσει μίας δεύτερης εξουσιοδοτικής που ισχύει μόνον για φέτος και μόνον για την παρούσα συγκυρία, ώστε να παραταθεί, αν τυχόν χρειαστεί, για 10 το πολύ ημέρες (έως και τις 10-4-2021) το χρονικό διάστημα εντός του οποίου θα δύναται να διεξαχθούν οι εκλογές των ομοσπονδιών, εφόσον αυτό κρίνεται αναγκαίο για την ομαλή ολοκλήρωση των σχετικών εκλογικών διαδικασιών.
Διευκρινίζεται ότι οι ρυθμίσεις περί δυνατότητας διενέργειας αρχαιρεσιών και με ψηφιακά μέσα, κατισχύουν των διατάξεων που περιέχονται στα καταστατικά των αθλητικών φορέων. Προβλέπουν τη διεξαγωγή αρχαιρεσιών μόνον με τον «παραδοσιακό» τρόπο, ο οποίος προϋποθέτει και επιβάλλει εκ των πραγμάτων, τη φυσική παρουσία στον ίδιο χώρο των μελών τους ή των αντιπροσώπων των μελών τους.
Κύριε Μάρκου, είστε ομολογουμένως σε μεγάλη σύγχυση. Και είναι λογικό γιατί βλέπετε ότι σε ενάμισι χρόνο, έχουμε καταφέρει όσα δεν είχατε το θάρρος να κάνετε σε τέσσερα χρόνια. Βλέπετε να γίνονται τομές που αγκαλιάζονται από την αθλητική οικογένεια, τις οποίες δεν είχατε τη διορατικότητα να τολμήσετε.
Μπερδεύετε τις εποχές κύριε συνάδελφε. Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές όπου βασιλεύουν οι αιώνιοι παράγοντες. Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που έκαναν κουμάντο τα καπετανάτα και τα φέουδα που κάποιοι κατείχαν με τη δική σας ανοχή.
Ζούμε στη φωτεινή εποχή που και ο αθλητής έχει φωνή και λόγο στο Δ.Σ. του αθλήματος που έχει αφιερώσει τη ζωή του.
Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που οι αθλητικές εγκαταστάσεις με δική σας ευθύνη παράκμαζαν και βάλτωναν.
Ζούμε στη φωτεινή εποχή της αναβάθμισής τους, της ουσιαστικής τους αξιοποίησης προς όφελος κάθε ανθρώπου που θέλει να αθληθεί.
Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που η χώρα μας ήταν με το ένα πόδι έξω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες εξαιτίας της ασυνέπειάς σας στον τομέα του αντιντόπινγκ.
Ζούμε στη φωτεινή εποχή της εξέλιξής μας με βάση τις σύγχρονες επιταγές, συνεργάτες με τον WADA, με άριστη συνέπεια στις δεσμεύσεις μας απέναντί του.
Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που ήμασταν διεθνώς απομονωμένοι στην εσωστρέφειά μας.
Ζούμε στη φωτεινή εποχή που κάνουμε τη χώρα μας πόλο έλξης διεθνών αθλητικών διοργανώσεων. Φανταστείτε, φέραμε πίσω το ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις, που επί δικών σας εποχών ήταν περασμένα μεγαλεία!
Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που τα χρήματα δίνονταν στις Ομοσπονδίες ανάλογα με τις συμπάθειες και τις προσωπικές σχέσεις που χτίζατε. Εκεί που βασίλευε το παρασκήνιο. Τα δίνουμε αξιοκρατικά, με όρους διαφάνειας και με μετρήσιμα στοιχεία.
Δεν ζούμε στις μαύρες εποχές που καμία Ομοσπονδία δεν ήξερε πόσα νόμιμα και ενεργά σωματεία διέθετε, εν γνώσει σας.
Ζούμε στη φωτεινή εποχή που ξέρουμε ένα προς ένα το κάθε νοικοκυρεμένο σωματείο. Και όχι μόνο το ξέρουμε, μιλάμε ισότιμα μαζί του, ακούμε το κάθε αίτημα.
Είμαστε μαζί, συμπαίχτες στην αθλητική μεταρρύθμιση. Απόδειξη και τα 13 άμεσα μέτρα που ανακοινώσαμε κατά της κακοδιαχείρισης και της κακοποίησης στον αθλητισμό, προϊόν αληθινού και έντιμου διαλόγου.
Εσείς, κύριε Μάρκου, διατρανώνετε ότι είστε κοντά στα σωματεία, εμείς το κάναμε για πρώτη φορά πράξη.
Κυρίες και κύριοι,
Κάναμε ένα ακόμη βήμα στην αθλητική μεταρρύθμιση, προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες και τις προκλήσεις της εποχής και δημιουργούμε με απόλυτη διαφάνεια ένα ακόμα ασφαλές, αδιάβλητο και εναλλακτικό σύστημα για την απρόσκοπτη δημοκρατική λειτουργία των αθλητικών φορέων. Ο αθλητισμός στο προσκήνιο!
Θέλω να αναφερθώ σε κάποιους λίγους που γράφουν και λένε περί διαβλητότητας των εκλογικών διαδικασιών με το σύστημα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας.
Εγώ δέχομαι κάθε κριτική, όταν γίνεται με τεκμηριωμένα στοιχεία και εμπεριστατωμένα. Το να γίνεται κριτική περί διαβλητότητας της διαδικασίας, έτσι απλά για να πούμε πόσο κακός είναι ο Υπουργός και να απονομιμοποιούμε το σύστημα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, απλά και μόνο διότι κάποιοι βρίσκονται σε διατεταγμένη υπηρεσία, προσβάλλει πρώτα τους ίδιους.
Εκείνοι που το λένε, τι έχουν να πουν για τις 830 άψογες εκλογικές διαδικασίες που έχουν γίνει με αυτό το σύστημα; Τι λένε οι κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ που αρκετές από αυτές έγιναν επί διακυβέρνησής τους; Ξέρετε κάτι περί διαβλητότητας και δεν μας το λέτε;».