Ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΠΑΕ ΠΑΟΚ έγραψε για το θέμα της επικοινωνίας
Στο τελευταίο τεύχος του «Toumba Magazine» φιλοξενείται ένα εκτενές άρθρο του υπεύθυνου του γραφείου Τύπου της ΠΑΕ ΠΑΟΚ, του Κυριάκου Κυριάκου, στο οποίο προσπαθεί να κάνει μια θεωρητική προσέγγιση της επικοινωνίας.
«Ίσως βοηθήσει κάποιους να αναλογιστούν με ένα διαφορετικό σκεπτικό. Ίσως κάνω λάθος σε πολλά, αλλά αυτή είναι η γνώμη μου», σημείωσε.
Αναλυτικά ο Κυριάκος Κυριάκος σημειώνει: «Από τότε που τα πρώτα παιχνίδια ορισμένων μαντράχαλων που κυνηγούν μια μπάλα, απέκτησαν θεατές, που μάλιστα ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν για να δουν αυτή τη μάχη, το ποδόσφαιρο ξεκίνησε να γίνεται μια τεράστια παγκόσμια βιομηχανία. Στα περίπου 150 χρόνια ζωής του, με ένα τρόπο πρωτόγονα ελκυστικό, συλλέγει συνεχώς όλο και περισσότερους οπαδούς. Οι ανυπολόγιστοι σημερινοί τζίροι σε παγκόσμιο επίπεδο κατατάσσουν το ποδόσφαιρο σε μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες.
Την πρόοδο δεν έχεις επιλογή να την καθυστερήσεις και το ποδόσφαιρο σήμερα μπορεί να στηρίζεται ακόμη στους ποδοσφαιριστές και τους προπονητές, αλλά τα κέρδη του υποστηρίζονται από δεκάδες άλλες υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων και η επικοινωνία, το marketing, το ticketing, η ασφάλεια… Όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά, στην ουσία του πράγματος, εξασφαλίζουν τις συνθήκες αύξησης του κέρδους, μέσα από την βελτίωση της εικόνας, την παροχή υπηρεσιών στους θεατές, την εκμετάλλευση της εμπορικότητας του αθλήματος.
Για πολλά χρόνια η επικοινωνία των ομάδων βασίστηκε στα ΜΜΕ και ο εκάστοτε επιφορτισμένος με την υποχρέωση αυτή, είτε επίσημα είτε ανεπίσημα διέδιδε τις θέσεις και τις δράσεις της ομάδας μέσω τον δημοσιογράφων, ώστε αυτές να φτάσουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κλίμακα στο φίλαθλο κοινό. Το ίντερνετ και κατ΄ επέκταση τα social media διατάραξαν αυτή τη σταθερά, για να την προσαρμόσουμε στα ελληνικά δεδομένα, ΠΑΕ-Δημοσιογράφος-Φίλαθλος.
Τα νέα δεδομένα έφεραν και μια αμηχανία σε όλα τα μέρη της παραδοσιακής επικοινωνίας και άλλαξαν τους συσχετισμούς. Τώρα ο υπεύθυνος επικοινωνίας δεν είναι ο μοναδικός spokesman μιας ομάδας, ο δημοσιογράφος δεν είναι απαραίτητος για τη διάδοση μιας ανακοίνωσης, μιας δήλωσης, μιας δράσης και ο φίλαθλος έχει αμεσότερη επαφή με την ομάδα του, λιγότερη ανάγκη τα ΜΜΕ και περισσότερες επιλογές να ενημερωθεί.
Στο κομμάτι που μας αφορά, η επικοινωνία του ΠΑΟΚ έγινε πολυεπίπεδη. Ζώντας τα τελευταία 20 χρόνια την εξέλιξη στην επικοινωνία της ομάδας και μάλιστα συμμετέχοντας στην εξέλιξη αυτή, αισθάνομαι πως μερικά -ίσως αυτονόητα- είναι καλό να επανατοποθετηθούν, να επαναληφθούν και να… επικοινωνηθούν, με βάση τα ερεθίσματα και τα σχόλια που φτάνουν σε εμάς κατά καιρούς.
Καταρχάς η επικοινωνία του ΠΑΟΚ δεν απευθύνεται μόνο στον κόσμο του ΠΑΟΚ και δεν προορίζεται να αντικαταστήσει το ύφος και την επικοινωνία των οπαδών. Ασφαλώς οι θέσεις της (κάθε) ομάδας αφορούν κυρίως τους φιλάθλους και τους οπαδούς της, ωστόσο όχι μόνον αυτούς. Ο ΠΑΟΚ είναι ένας παρεμβατικός σύλλογος στα κοινά του ποδοσφαίρου, εκφράζει θέσεις και έχει δράσεις υπέρ του ποδοσφαίρου και η τοποθέτησή του αφορά και τους αντιπάλους οπαδούς, φιλάθλους, δημοσιογράφους.
Οι θέσεις του ΠΑΟΚ του Ιβάν Σαββίδη, ειδικά τα τρία τελευταία χρόνια, αφορούν την κεντρική ηγεσία του ποδοσφαίρου, τους όρους του ανταγωνισμού, παλιότερα την μάχη για την κανονικότητα στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Πολλές φορές λοιπόν, είναι απαραίτητη η επιλογή της γλώσσας και του ύφους που θα γίνουν αντιληπτά από ευρύτερο κοινό, όχι απαραίτητα θετικά διακείμενο απέναντι στην ομάδα μας.
Όπως φαίνεται μάλιστα από πολλά πράγματα, φίλαθλοι όλων των ομάδων, έχουν πια μια συχνή ενημέρωση για τα θέματα του ΠΑΟΚ, ο οποίος αντιμετωπίζεται ως το φαβορί για τους εγχώριους τίτλους και αυτό φέρνει φιλάθλους ανταγωνιστικών ομάδων στα άρθρα και τα νέα που αφορούν την ομάδα.
Η επικοινωνία του ΠΑΟΚ, είναι τόσο άμεση και…αφιλτράριστη, που δεν έχει σημασία αν τα ΜΜΕ στα οποία διοχετεύεται, είναι φιλικά ή όχι προς την ομάδα. Οι φίλαθλοι μπορούν να έχουν εικόνα της καθημερινότητας του Συλλόγου, να διαβάζουν τις δηλώσεις χωρίς εισαγωγές και σχόλια, να ενημερώνονται άμεσα και μάλιστα να ειδοποιούνται για κάθε ανακοίνωση.
Τέλος, ο ΠΑΟΚ ανήκει πια σε έναν πανίσχυρο ιδιοκτήτη, με συνομιλητές και αντιπάλους υψηλής επίσης ισχύος και η επικοινωνία της ομάδας του, πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στο δικό του ήθος, χωρίς να απεμπολεί τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από το DNA της ομάδας και την παρεμβατικότητα που οφείλει να έχει ο Δικέφαλος στην κοινωνία ολόκληρης της Ελλάδας.
Όσοι λοιπόν είμαστε επιφορτισμένοι με την επικοινωνία του Συλλόγου, δεν πρέπει να έχουμε αντανακλαστικές και εμπρηστικές αντιδράσεις, όσο κι αν προκληθούμε, όσο κι αν μια μερίδα του κοινού θέλει από εμάς να ακολουθήσουμε την δυναμική και την ένταση των οπαδικών ανακοινώσεων ή να ακολουθήσουμε σε ένα ανούσιο μπραντεφέρ ανηθικότητας δηλώσεις εκπροσώπων άλλων ομάδων. Σε πολλές περιπτώσεις και ο υπογράφων και συνάδερφοι των άλλων ομάδων, έχουμε παρασυρθεί από τα συναισθήματά μας, τα οποία όμως ούτε αφορούν κανέναν, ούτε έχουν θέση σε εταιρική επικοινωνία, έστω κι αν αυτή υπηρετεί έναν ποδοσφαιρικό σύλλογο.
Πολύ περισσότερο σε στιγμές που οι ομάδες πρέπει να ακουστούν συνολικά στην κοινωνία του ποδοσφαίρου, η οποία οφείλει να αξιολογήσει τη στάση τους και όχι απλά να συσπειρώσουν το σκληροπυρηνικό κοινό τους. Για να το πω πιο απλά, η δήλωση του κάθε Κυριάκου πρέπει να διαβαστεί από όλους, ΑΕΚτσήδες, Ολυμπιακούς, Παναθηναϊκούς, ουδέτερους, φανατικούς ή πιο…λάιτ και όλοι να μπορούν να βγάλουν συμπέρασμα για τη θέση του ΠΑΟΚ. Αν οι υπόλοιποι φίλαθλοι αντιδρούν μόνο και μόνο απέναντι στο πρόσωπο που εκφράζει τη θέση, η ουσία της επικοινωνίας αποτυγχάνει.
Είμαστε σε μια μεταμοντέρνα εποχή επικοινωνίας, που τα όρια έχουν γίνει ασαφή στο ποδόσφαιρο. Μέχρι που παρεμβαίνουν και εκφράζονται οι ομάδες, ποιος είναι ο ρόλος των δημοσιογράφων, τι περιμένει ο φίλαθλος από την κάθε διοίκηση και με τι νιώθει ικανοποιημένος. Κάποιοι θέλουν νίκες παντού, ακόμη και στην ανηθικότητα του λόγου…
Όμως -και πάλι- η πρόοδος δεν μπορεί να σταματήσει και με κάποιον τρόπο θα επέλθει η ισορροπία. Οι ρόλοι θα ξαναγίνουν διακριτοί και ο κόσμος θα εκπαιδευθεί στα νέα δεδομένα. Μέχρι τότε, η ίδια δήλωση για κάποιους θα είναι σκληρή ή λάιτ, επιδραστική ή αδιάφορη, για μικρό ή για μεγάλο κοινό, χρήσιμη ή για λαϊκή κατανάλωση, αλλά στο τέλος της ημέρας η επιτυχία της επικοινωνίας συνίσταται στο αν οι θέσεις του ΠΑΟΚ γίνονται γνωστές και κατανοητές.
Προσωπικά -όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο- θα είμαι ευχαριστημένος όταν κανείς δεν θα γνωρίζει τον εκάστοτε υπεύθυνο επικοινωνίας. Θα είμαι ευχαριστημένος όταν στην Ελλάδα επιστρέψουμε στην καρδιά του ποδοσφαίρου, που θα είναι 22 μαντράχαλοι να κυνηγούν μια μπάλα και όλα τα υπόλοιπα θα είναι το περιτύλιγμα και όχι η ουσία.
Την πρόοδο δεν μπορείς να τη σταματήσεις. Αλλά και πάλι, η ζωή κύκλους κάνει…»