Τα κρυπτονομίσματα αλλάζουν την αγορά του ποδοσφαίρου

Τα κρυπτονομίσματα αλλάζουν την αγορά του ποδοσφαίρου

Όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές ομάδες χρησιμοποιούν τα κρυπτονομίσματα ως επένδυση και έξτρα έσοδα, δείχνοντας τον νέο δρόμο που ίσως πάρει το ποδόσφαιρο.

Ο Αργεντινός σούπερ σταρ του παγκόσμιου ποδοσφαίρου Λιονέλ Μέσι θα λάβει μέρος της αμοιβής του από την Παρί Σεν Ζερμέν, στην οποία υπέγραψε διετές συμβόλαιο με οψιόν ανανέωσης για ακόμη έναν χρόνο σε κρυπτονόμισμα έκδοσης της ίδιας της ομάδας, σε ακόμη μία κίνηση υποστήριξης του νέου μέσου συναλλαγών από μια διεθνώς γνωστή προσωπικότητα.

Ο 34χρονος ποδοσφαιριστής, ο οποίος εγκατέλειψε την Μπαρτσελόνα μετά από παραπάνω από δύο δεκαετίες (βρισκόταν στο σύλλογο από τις ακαδημίες), θα λάβει, σύμφωνα με την ίδια την Παρί και με το πρακτορείο Reuters, τα κρυπτονομίσματα ως μέρος του «πακέτου καλωσορίσματός» του στη γαλλική ομάδα, με μέσα ενημέρωσης να εκτιμούν το σύνολο του συγκεκριμένου πακέτου στα 25-30 εκατομμύρια ευρώ.

Η ομάδα δεν αποκάλυψε την αξία των tokens που περιλαμβάνονται στο πακέτο, ωστόσο ανέφερε ότι πρόκειται για «μεγάλο αριθμό».

Τα fan tokens είναι ένας τύπος κρυπτονομίσματος ο οποίος επιτρέπει στους κατόχους του να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικές με την αγαπημένη τους ομάδα σε δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα. Σε έκδοση τέτοιων κρυπτονομισμάτων έχουν προχωρήσει η πρωταθλήτρια Αγγλίας Μάντσεστερ Σίτι και η ιταλική Μίλαν, ενώ το ίδιο έχει πράξει και η πρώην ομάδα του Μέσι, Μπαρτσελόνα.

Όπως το Bitcoin και άλλα ψηφιακά νομίσματα, τα fan tokens μπορούν να γίνουν αντικείμενο συναλλαγών σε ανταλλακτήρια – χρηματιστήρια. Έχουν επίσης την χαρακτηριστική για τα κρυπτονομίσματα μεταβλητότητα στην τιμή τους, οδηγώντας τις ρυθμιστικές αρχές να να εκδώσουν προειδοποίηση προς τους επενδυτές.

Η συναλλακτική δραστηριότητα για τα tokens της Παρί, που διατίθενται μέσω του Socios.com, εκτινάχθηκε μετά την ανακοίνωση της μετακίνησης του Μέσι στην ομάδα. Τις ημέρες πριν την ανακοίνωση της μεταγραφής, οι συναλλαγές ξεπέρασαν σε όγκο τα 1,2 δισ. δολ.

Το token της Παρί, το οποίο διαθέτει κεφαλαιοποίηση περίπου 52 εκατ. δολ., είδε την τιμή του να εκτινάσσεται κατά 130% μέσα σε μόλις πέντε ημέρες, μετά τις πρώτες φήμες για τη μετεγγραφή του Μέσι στην ομάδα.

Επένδυση από τους συλλόγους

Οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι έχουν κερδίσει δυνητικά εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες πουλώντας τα λεγόμενα «fan tokens».

Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύει το BBC News περισσότερα από 262 εκατομμύρια στερλίνες (350 εκατομμύρια δολάρια) έχουν δαπανηθεί για τα εικονικά νομίσματα.

Μερικά από τα διακριτικά διατίθενται στο εμπόριο, προσφέροντας παράλληλα κάποια προνόμια στον φίλαθλο-αγοραστή.

Αλλά οι επικριτές λένε ότι αυτά τα προνόμια είναι ασήμαντα – κάποιος για παράδειγμα πρόσφερε την ευκαιρία να ψηφίσει για τραγούδια που θα παιχτούν στα γήπεδα- και οι σύλλογοι δεν παρέχουν επαρκή προστασία για τους οπαδούς.

Κρυπτονόμισμα για συγκεκριμένη ομάδα

Μέχρι στιγμής, στα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, 24 διαφορετικοί σύλλογοι έχουν λανσάρει ή εξετάζουν το ενδεχόμενο να λανσάρουν fan tokens, συμπεριλαμβανομένων οκτώ ομάδων της Πρέμιερ Λιγκ.

Οι περισσότερες ομάδες προσφέρουν μάρκες παρόμοιες με ένα κρυπτονόμισμα- τα εικονικά νομίσματα μπορούν να αγοράζονται και να πωλούνται και η αξία τους αυξάνεται και πέφτει ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση.

Ορισμένοι σύλλογοι, όπως η Μάντσεστερ Σίτι, πωλούν επίσης ψηφιακά συλλεκτικά αντικείμενα γνωστά ως NFTs (non-fungible tokens).

Τα περισσότερα από τα κλαμπ που προσφέρουν μάρκες οπαδών έχουν εγγραφεί σε μια εταιρεία που ονομάζεται Socios που οργανώνει την αρχική πώληση και την επακόλουθη διαπραγμάτευση των εικονικών νομισμάτων – αλλά και άλλες πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων των Binance και Bitci.

Η Socios δήλωσε στο BBC News ότι είχε πουλήσει tokens αξίας 270-300 εκατομμυρίων δολαρίων μέσω της εφαρμογής της, χωρίς ωστόσο να αποκαλύψει πόσα χρήματα πηγαίνουν απευθείας στους συλλόγους.

Ο Μπαράλ, ο Πικέ και η Ντόρτμουντ

Στην Ισπανία ήδη ένας παίκτης πληρώνεται σε Bitcoins. Πρόκειται για τον 37χρονο στράικερ Νταβίδ Μπαράλ που μετά από μια πετυχημένη καριέρα σε ομάδες της πρώτης κατηγορίας κι ένα πέρασμα από τον ΑΠΟΕΛ στην Κύπρο, τώρα, παίζει στην 3η Κατηγορία.

Η ομάδα του η DUX Internacional de Madrid έχει ως κύριο σπόνσορα την Criptan μια εταιρία που συναλλάσσεται με Bitcoins. Μ’ ένα σμπάρο δύο τρυγόνια: και έχει έναν καλό παίκτη για την Κατηγορία, αλλά και… διαφήμιση.

Η Μπαρτσελόνα είναι από τις ομάδες που έχει εξερευνήσει την πιθανότητα να πληρώσει τους παίκτες της με Bitcoins, τη στιγμή που ο Ζεράρ Πικέ συνεργάζεται με εταιρία Blockchain για ν’ αναπτύξει το δικό του videogame. Η Μπάρτσα συνεργάζεται κι εκείνη με κάποιες blockchain εταιρίες, όπως η μαλτέζικη Chiliz, ενώ έχει δημιουργήσει και ένα είδος δικού της κρυπτονομίσματος: το FC Barcelona Fan Token (BAR).

Πωλήθηκαν 600.000 BAR μέσα σε λίγες ώρες αφότου διατέθηκαν. Η αγορά δίνει την δυνατότητα στους κατόχους των νομισμάτων να συμμετέχουν σε κάποιες αποφάσεις του συλλόγου, να λαμβάνουν μέρος σε δημοσκοπήσεις και σε διαγωνισμούς. H Chiliz εκτός των «μπλαουγκράνα» συνεργάζεται με την Ατλέτικο Μαδρίτης, την Παρί Σεν Ζερμέν, τη Γιουβέντους και τη Γαλατασαράι.

Στη Γερμανία, η Ντόρτμουντ είναι η πρώτη επαγγελματική ομάδα που σχεδιάζει το δικό της fan-token. Δεν θα ακολουθήσει το σχέδιο της Μπαρτσελόνα. «Για εμάς τα κρυπτονομίσματα αυτή την στιγμή δεν αποτελούν μια μορφή πληρωμής», λένε οι παράγοντές της. Γι’ αυτό και το κρυπτονόμισμα των Βεστφαλών δεν θα αγοράζεται, αλλά θα κερδίζεται μέσω της εφαρμογής της ομάδας. Το πρότζεκτ έχει ως στόχο κυρίως να διευρυνθεί το διεθνές fanbase του κλαμπ. Τα tokens θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο μέσα στην εφαρμογή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ