Φρενίτιδα σε όλο τον κόσμο, σε TV και social media - Οι «αμερικανιές» και τα ανορθόδοξα της τελετής - Ο συμβολικός φόρος τιμής στην Νταϊάνα
Με περίπου 1,9 δισ. τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο (σύμφωνα με εκτίμηση της εφημερίδας Telegraph) αλλά χωρίς πολιτικούς ηγέτες πρώτης γραμμής, χωρίς τον Τραμπ, τη Μέρκελ, τον Μακρόν και τον Πούτιν ή έστω την νυν πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου, Τερέζα Μέι. Μόνο με την Όπρα, τους Κλούνεϊ και τους Μπέκαμ, κάποιους από τους συναδέλφους της Μέγκαν στη σειρά «Suits» και Χολιγουντιανούς σταρ όπως η Κάρεϊ Μάλιγκαν και ο Τομ Χάρντι, αλλά με μια πρωτόγνωρη ζεστασιά και ειλικρινή -ή πειστική, έστω- συγκίνηση. Χωρίς υπερβολές, τηρουμένων των αναλογιών για ένα τέτοιο γεγονός, ο γάμος του Χάρι και της Μέγκαν, του δούκα και της δουκίσσης του Σάσεξ στο εξής, ήταν όντως εξαιρετικά ενδιαφέρων.
Το γεγονός ότι τα tweet ξεπέρασαν τα 6 εκατομμύρια, μάλλον δίνει όλες τις απαντήσεις σχετικά με τον πριγκιπικό γάμο του Χάρι και της Μέγκαν Μαρκλ. Σε κάθε πιθανό ή απίθανο ερώτημα, σε κάθε θαυμαστή, εξίσου όμως και σε κάθε κακοπροαίρετο απέναντι στο βασιλικό παραμύθι των Βρετανών, αυτά τα 6 και πλέον εκατ. tweet δίνουν αποστομωτική απάντηση: Η μοναρχία, ακόμη και σαν ένας εξωφρενικά παράταιρος με την σημερινή εποχή θεσμός, σαν μια σειρά από φαντασμαγορικές αμφιέσεις, τίτλους ευγενείας, πομπώδη κι ας είναι κούφια αξιώματα κ.λπ., είναι κάτι που εξακολουθεί να συναρπάζει.
Στη Βρετανία η συνολική τηλεθέαση σε απόλυτους αριθμούς έφτασε τα 18 εκατομμύρια άτομα, κάτι που ανεβάζει τον πριγκιπικό γάμο στην κορυφή των πιο δημοφιλών τηλεθεαμάτων της χρονιάς. Συγκριτικά, τον τελικό του κυπέλλου Αγγλίας ανάμεσα στην Τσέλσι και την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ παρακολούθησαν μόλις οι μισοί, δηλαδή όχι περισσότεροι από 9 εκατ. τηλεθεατές. Παρόλ’ αυτά, ο γάμος του πρίγκιπα Γουίλιαμ με την Κέιτ Μίντλετον, το 2011 είχε σημειώσει ανώτερες επιδόσεις από αυτόν του αδελφού του. Εκείνη η γαμήλια τελετή είχε καθηλώσει στους τηλεοπτικούς δέκτες 24,5 εκατ. άτομα. Ακόμη και αυτοί οι αριθμοί όμως ωχριούν μπροστά στον γάμο Καρόλου και Νταϊάνας το 1981 που είχε φτάσει τα 28,4 εκατ.
Μοναρχικά απωθημένα
Η παγκόσμια τηλεθέαση, οι χιλιάδες των θεατών που στήθηκαν με τις ώρες για να δουν, φευγαλέα έστω, την πομπή των μελλονύμφων, των συγγενών, της Βασίλισσας κ.ο.κ. να περνούν από μπροστά τους, η φρενίτιδα στο διαδίκτυο και τα social media γύρω από το τι φόρεσε η νύφη, ποιοι παρέστησαν, τι φόρεσαν, τι ήπιαν και τι περιελάμβανε το γαμήλιο πάρτι, όλα μαρτυρούν κάτι πέραν πάσης αμφισβήτησης: Ο μοναρχικός μύθος βασιλεύει.
Ας πούμε ότι για τον σημερινό κόσμο μια μοναρχία όπως η βρετανική είναι ακριβώς η μοναρχία που κάθε έθνος θα ήθελε να έχει ξεπεράσει, να έχει αποβάλει σε κάποια φάση της πολιτειακής του εξέλιξης. Αυτό δίνει το ηθικό δικαίωμα σε κάποιον να επικρίνει εκ του ασφαλούς τους «οπισθοδρομικούς» Βρετανούς -ενώ βέβαια παραμένει ψυχαναγκαστικά κολλημένος σε κάποια οθόνη, διαβάζοντας και την παραμικρή λεπτομέρεια για τον πριγκιπικό γάμο. Ωστόσο, προϋπόθεση για το ξεπέρασμα είναι, φυσικά, το πέρασμα από το καθεστώς της βασιλείας. Επ’ αυτού δεν υπάρχει πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από το πώς βλέπουν οι Αμερικανοί την όλη υπόθεση, οι οποίοι βιώνουν ένα σύνδρομο στέρησης, μια ιδιόμορφη νοσταλγία για κάτι που δεν είχαν την τύχη να το γνωρίσουν -ώστε να έχουν τη δυνατότητα να το γκρεμίσουν: «Ως πρώην αποικία, στις ΗΠΑ δεν έχουμε ξεφύγει από τη σαγήνη που ασκεί επάνω μας η μοναρχία» λέει ο Ασουίν Ναβίν, ιδρυτής και CEO μιας εταιρείας που ειδικεύεται στο να προτείνει τηλεοπτικό πρόγραμμα μέσω app για Smart TV. Τελικά η τηλεθέαση του γάμου Χάρι και Μέγκαν στις ΗΠΑ, την «πρώην αποικία» της Βρετανίας, διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα περίπου με τον προηγούμενο πριγκιπικό γάμο, του Γουίλιαμ με την Κέιτ, δηλαδή στα 23 εκατ. άτομα.
Η επιτυχία και η οικουμενική δημοφιλία της μεγαλοπρεπούς γαμήλιας τελετής οφείλεται κυρίως στην σοβαρότητα με την οποίαν προσεγγίζουν το γεγονός οι Βρετανοί. Και ακριβώς επειδή ως προς την εικόνα της είναι άρτια, αυθεντική, άψογα χορογραφημένη και σκηνοθετημένη -με άλλα λόγια επειδή είναι μακράν η καλύτερη- η παράσταση του παραμυθιού μαγνητίζει τα πλήθη σε όλη την υφήλιο. Παρόλο που στη συγκεκριμένη περίπτωση το ζεύγος παρεξέκλινε αρκετά από όσα προβλέπει αυστηρά το σχετικό πρωτόκολλο.
Αλλιώτικη δούκισσα
Η 36χρονη Μέγκαν Μαρκλ, η νύφη, είναι Αμερικανίδα, μιγάς, μεγαλύτερη σε ηλικία κατά τρία χρόνια από τον Πρίγκιπα, διαζευγμένη, λαϊκής καταγωγής, φεμινίστρια και κοινωνική ακτιβίστρια. Φόρεσε νυφικό Givenchy, δηλαδή ενός εμβληματικού γαλλικού οίκου υψηλής ραπτικής, σχεδιασμένο όμως και ραμμένο από Aγγλίδα, την Clare Waight-Keller. Η οποία κατάφερε να τηρήσει απαρέγκλιτα τον όρκο σιωπής και εμπιστευτικότητας που έδωσε όταν ανέλαβε την εκτέλεση της παραγγελίας. Η επικεφαλής σχεδιάστρια του Givenchy δεν είπε ούτε στον σύζυγο, ούτε στα παιδιά της ότι εργαζόταν πάνω στο νυφικό της Μέγκαν.
Το κήρυγμα έκανε ο Αμερικανός επίσκοπος Michael Curry. Ο οποίος τυγχάνει να διαθέτει ανοιχτές αντιλήψεις σχετικά με τη σεξουαλική ταυτότητα, θεωρείται φιλικός προς την κοινότητα ΛΟΑΤ. Στον μακροσκελή του λόγο περί αγάπης το Σάββατο, έκανε μεταξύ πολλών άλλων, αναφορές στον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Και ήταν τόσο παραστατικός και θεατρικός, ώστε σχεδόν ακούγονταν τα μάρμαρα του ναού του Αγίου Γεωργίου να τρίζουν, τα φτερά στα απίθανα καπέλα των παρισταμένων κυριών να θροΐζουν και σύμπασα η βρετανική αριστοκρατία να ρίχνει κλεφτές ματιές στην Βασίλισσα Ελισάβετ: Σήκωσε το φρύδι με την performance του Αφροαμερικανού ιερέα και εάν ναι, πόσο;
Θα έλεγε κανείς ότι με την υποδοχή της Μέγκαν Μαρκλ στους κόλπους του το Μπάκινγχαμ τρολάρει τον εαυτό του. Και μαζί μια μακρά ιστορία άκαμπτης, αμείλικτης τήρησης προαιώνιων παραδόσεων. Αλλά και ενός απόρθητου πρωτοκόλλου, το οποίο διαφυλάττει πάση θυσία την καθαρότητα του γαλαζοαίματου μοναρχικού οίκου των Ουίνδσορ. Η ανακτορική ιστορία του Ηνωμένου Βασιλείου είναι διάστικτη από περιπτώσεις αποβολής πριγκίπων επειδή είχαν την αναίδεια να ερωτευτούν πληβείες. Με άλλα λόγια, έως και πριν από μερικά χρόνια, η Μέγκαν είτε δεν θα περνούσε τις εξετάσεις στο παλάτι και θα «κοβόταν», είτε ο Γουίλιαμ θα έκανε την επανάστασή του για να παντρευτεί την εκλεκτή της καρδιάς του -αλλά με βαρύ τίμημα τη διατάραξη -ή και τη διάλυση- των δεσμών του με την ίδια του την οικογένεια, ως διαδόχων του Βρετανικού θρόνου.
Μια αξέχαστη γιορτή
Συμπερασματικά, οι περίφημοι πριγκιπικοί γάμοι ήταν μια αναπάντεχα συγκινητική, ανθρώπινη, κομψή, αληθινά χαρμόσυνη τελετή. Και, ταυτόχρονα, στο τυπικό της περιελήφθησαν πολλές και αρκετά σημαντικές παραβιάσεις του καθιερωμένου πρωτοκόλλου. Οι υπεύθυνοι εθιμοτυπίας του Μπάκινγχαμ θα πρέπει να χρειάστηκαν ψυχοφάρμακα για να συμβιβαστούν με κάποιες από τις «ανορθόδοξες» προτιμήσεις του ζεύγους, όλα όμως έγιναν διακριτικά, καλαίσθητα, προπάντων με ισορροπία ανάμεσα στην καινοτομία και την παράδοση. Προφανώς ούτε ο Χάρι, ούτε η Μέγκαν ήθελαν να συγκρουστούν με το βασιλικό κατεστημένο. Όμως, με την όλη στάση τους, τη χαλαρότητα, τα χαμόγελα, την τρυφερότητα και την συγκίνηση, ακόμη και με τη σύνθεση της λίστας των καλεσμένων ή με την εντελώς ασυνήθιστη πρωτοβουλία της Μέγκαν να απευθύνει εκείνη και όχι ο Χάρι ομιλία προς τους παρισταμένους κατά τη διάρκεια του πριβέ πάρτι, οι νεόνυμφοι έχουν ήδη ταράξει τα νερά.
Κι όμως, όλα αυτά έγιναν -κατ’ αρχήν τουλάχιστον- με την έγκριση και την ευλογία του θρούνου. Μαλάκωσε η υπέργηρη Βασίλισσα Ελισάβετ; Έχει τόση αδυναμία στον δευτερότοκο εγγονό της ώστε ευλόγησε έναν γάμο που σε άλλους εποχές θα την έφερνε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση; Οι απαντήσεις σε αυτές τις απορίες βρίσκονται στην ουσία της βρετανικής μοναρχίας ως θεσμού. Ο οποίος έχει προ πολλού αποσπαστεί από την πολιτειακή του σημασία και εμφανίζει τάσεις προσαρμογής σε μια παγκόσμια πραγματικότητα όπου πχ τα φυλετικά στεγανά απλώς δεν υφίστανται πλέον. Η Μέγκαν Μαρκλ μπορεί να είναι κάλλιστα μια «μιγάς Γκρέις Κέλι».
Ανάμεσα στις λεπτομέρειες όπου ανιχνεύονται ανορθόδοξα στοιχεία ως προς την παράδοση, είναι πχ ότι η νύφη ανέβηκε τα μισά σκαλιά μόνη και κατόπιν την παρέλαβε, τη συνόδευσε αλα μπρατσέτα και την παρέδωσε στον καταγοητευμένο γαμπρό ο πεθερός της, ο Πρίγκιπας και διάδοχος του θρόνου Κάρολος. Μέσα στην εκκλησία τραγούδησε μια μαύρη 20μελης χορωδία το κλασικό hit του (Αφροαμερικανού) Ben E. King, «Stand By Me». Η εκτέλεση ήταν εκπληκτική και η απόδοση της βρετανικής χορωδίας ανατριχιαστική. Όμως, το όλο σκηνικό θύμιζε έντονα γκόσπελ και τις αμερικανικές θρησκευτικές συνήθειες που αναμιγνύουν την ψυχαγωγία με την κατάνυξη.
Το ινδικό vintage κάμπριο
Έχοντας αλλάξει ενδυμασία (ο Χάρι βραδινό κοστούμι, η Μέγκαν αμάνικη τουαλέτα Stella McCartney με δέσιμο στο λαιμό) το ζεύγος επιβιβάστηκε σε μια σιέλ κάμπριο Jaguar E Type, ένα αυτοκίνητο-αρχέτυπο σχεδίασης και «βρετανικότητας». Αλλά και ταυτόχρονα, βεβαίως, ένα μοντέλο που κάποτε θεωρούνταν κινούμενο φαλλικό σύμβολο -όταν πρωτοεμφανίστηκε, μάλιστα, η αστυνομία μοίραζε κλήσεις στους κατόχους του για πρόκληση δημοσίας αιδούς. Ωστόσο, αυτή δεν ήταν μια οποιαδήποτε E-Type: Βασισμένο στο θρυλικό σχήμα της Jaguar των 60s, το συγκεκριμένο όχημα που χρησιμοποίησαν οι νεόνυμφοι για να μεταβούν στο κλειστό γαμήλιο πάρτι, εξωτερικά είναι μια συγκλονιστικά όμορφη E-Type του 1968. Εσωτερικά, όμως, κάτω από το καπό της, κρύβει έναν αθόρυβο, οικολογικό, καθαρό και απολύτως σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα. Το αυτοκίνητο ήταν ιδανικά εναρμονισμένο με την όλη σημειολογία: Παραδοσιακά, γνήσια βρετανικό. Ιστορικό και περήφανο όπως η Jaguar, αλλά και ηλεκτρικό όπως θα είναι τα αυτοκίνητα του αύριο. Ταυτόχρονα όμως και… ινδικό: Η Jaguar, μαζί με τη Land Rover, δύο σημαίες της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, θα είχαν παραμείνει προβληματικές ή θα είχαν κλείσει εάν δεν έβρεχε ρουπίες από τους πρώην υποτελείς της Βασίλισσας Ελισάβετ, τους Ινδούς της Tata Motors.
Η Νταϊάνα ωσεί παρούσα
Σε ό,τι αφορά στην Μέγκαν, είχε την τιμή να φορέσει στο κεφάλι της ένα ανυπολόγιστης αξίας, κυριολεκτικά βασιλικό διάδημα, το οποίο της δάνεισε η ίδια η Ελισάβετ. Και πάλι όμως, ήταν η προσωπικότητα της Αμερικανίδας ηθοποιού που έκανε τη διαφορά, καθώς, όπως είπε ο Σερζ Νορμάν, ο προσωπικός κομμωτής της Μαρκλ «για τα μαλλιά της Μέγκαν χρειάστηκα μόλις 45 λεπτά, για να φτιάξω αυτό τον ‘ατημέλητο κώτσο’. Χρησιμοποίησα τσιμπιδάκια από το σούπερ-μάρκετ για να στηρίξω την τιάρα». Σε αυτά τα ευτελή μέσα του σωρού κρατήθηκε η γαμήλια κορώνα της Μέγκαν Μαρκλ, την οποίαν διάλεξε η ίδια μέσα από τη βασιλική συλλογή, σε μια επίσκεψή της στο Μπάκινχαμ. Η τιάρα ανήκε στην γιαγιά της Ελισάβετ, την Βασίλισσα Μαρία.
Η Μαρκλ, φρονίμως ποιούσα, απέφυγε να φορέσει την τιάρα της Πριγκίπισσας Νταϊάνα, όπως και κάθε άλλο κόσμημά της πριν από το γάμο. Παρόλ’ αυτά, το δαχτυλίδι που ξεχώριζε στο χέρι της Μέγκαν καθώς χαιρετούσε τα πλήθη πηγαίνοντας προς τη γαμήλια δεξίωση, με την εντυπωσιακή ακουαμαρίνα, ήταν ένα από τα αγαπημένα «coctail ring» της τεθνεώσας. Ο Χάρι, μιμούμενος τον αδελφό του ο οποίος απέτιε παρομοίως φόρους τιμής στη μητέρα του όταν παντρευόταν την Κέιτ Μίντλετον, έδειξε αποφασισμένος να συμπεριλάβει το πνεύμα της Νταϊάνα στο γάμο του όσο πιο πολύ γινόταν. Εξού και το δαχτυλίδι του αρραβώνα του με την Μέγκαν δημιουργήθηκε από τα πετράδια που έφεραν κάποιες καρφίτσες από τη συλλογή κοσμημάτων της «Ντι». Την οποίαν κληροδότησε με τη διαθήκη της στον Ουίλιαμ και τον Χάρι, τους γιους της.
Όμως, η παρουσία της αδικοχαμένης και αγιοποιημένης εν πολλοίς μητέρας του Χάρι, ήταν ποικιλοτρόπως και έντονα αισθητή: Η ανθοδέσμη που κρατούσε στα χέρια της η νύφη είχε συντεθεί από λευκά τριαντάφυλλα και μη με λησμόνει, τα οποία είχε διαλέξει ένα προς ένα ο γαμπρός από τον κήπο της Νταϊάνα στο ανάκτορο του Κένζινγκτον. Ακόμη και η γραμμή του νυφικού της Μαρκλ, σύμφωνα με ορισμένους, παρέπεμπε σε εκείνο της εκλιπούσας. Το ίδιο λέγεται και για το φόρεμα που επέλεξε για τη δεξίωση η Μέγκαν, ως έμμεση αναφορά στο τολμηρό στιλ της Νταΐάνα.
Επίσης ο Χάρι φρόντισε να συμπεριληφθούν στους διακεκριμένους προσκεκλήμένους ως μέλη της οικογένειας τα αδέλφια της μητέρας του, δηλαδή η Λαίδη Σάρα ΜακΚορκουντέιλ, η Λαίδη Τζέιν Φέλοους και ο Κόμης Τσαρλς Σπένσερ. Από την Λαίδη Φέλοους ο πρίγκιπας ζήτησε να κάνει την ανάγνωση ενός εδαφίου από τον ύμνο του Σολομώντος, στο οποίο δίνεται έμφαση στη δύναμη της αγάπης. Σημειώνεται ότι η θεία του Χάρι χρειάστηκε να κάνει σημαντική υπέρβαση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του, καθώς η ίδια είναι παροιμιωδώς απρόθυμη να εκτεθεί δημοσίως.
Το ότι στο πάρτι μετά από την τελετή πρωταγωνίστησε ο Ελτον Τζον, προσωπικός φίλος της Νταϊάνα, πιστώνεται και αυτό στην πρόθεση του Χάρι να τιμήσει τη μητέρα του. Αλλά και ο ύμνος που ακούστηκε μέσα στον ναό του Αγίου Γεωργίου («Guide Me, O Thou Great Redeemer», «Οδήγησε με, ω Συ Μέγα Λυτρωτή») ήταν αυτός που εψάλη στην κηδεία της Νταϊάνα, καθώς ήταν ο αγαπημένος της. Στο άκουσμά του ο Χάρι δάκρυσε και μάλλον δεν ήταν ο μόνος.
πηγή: protothema.gr