Πραγματικά μοναδικός σε ότι και να έκανε.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για να διαπιστώσει κανείς ότι ο Θανάσης Βέγγος συχνά έδειχνε να αψηφά τον κίνδυνο για να βγει «σωστό» το πλάνο. Εκτός από τις σκηνές στο «Ο Παπατρέχας» που όλοι ξέρουν, πολλές ακόμα φορές στην καριέρα του ρίσκαρε μπροστά στην κάμερα. Ας θυμηθούμε 22 τέτοιες σκηνές που του δίνουν δικαιωματικά τον τίτλο του Πρώτου Έλληνα Κασκαντέρ.
«Ο Παπατρέχας» (1966). Ας αρχίσουμε από τα προφανή, με τον Θανάση Βέγγο να κρέμεται με ένα σχοινί έξω από τη γνωστή πολυκατοικία στο Παγκράτι μέχρι να τον διασώσει η Πυροσβεστική.
«Ο Παπατρέχας» (1966). Η χαρακτηριστική σκηνή με τον Πέτρο Πανταζή και τον Θανάση Βέγγο να τουμπάρουν με τη μοτοσικλέτα καθ οδόν προς το κουρείο.
«Ο Παπατρέχας» (1966). Η γνώριμη σκηνή στο φινάλε με τον Θανάση Βέγγο να περνά μέσα από τη τζαμαρία και βγαίνει τελικά άθικτος (ένας θεός ξέρει πως). Όπως έχει πει και ο ίδιος δεν ήταν κάποιο εφέ, αλλά πραγματικό τζάμι. Και η σκηνή δεν ήταν κάποιου είδους «ατύχημα» αλλά προσχεδιασμένη (γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τη θέση της κάμερας.
«Ο Δράκος» (1956). Ελάχιστοι έχουν προσέξει πως είναι ο Βέγγος αυτός που πέφτει στις ρόδες του λεωφορείου στην αρχή της ταινίας. Η σκηνή κρατά ελάχιστα και προφανώς την ανέλαβε ως «παιδί για όλες τις δουλειές» και παρότι είχε άλλο ρολάκι στην ταινία.
«Ο Βασιλιάς της Γκάφας» (1962). Ο Βέγγος ανέμελος βρίσκεται πάνω στο καπό του αυτοκινήτου που κινείται με κανονική ταχύτητα, μέχρι που βλέπει τον Δημήτρη Νικολαΐδη και κάνει σήμα στον οδηγό να κατέβει.
«Τύφλα να’ χει ο Μάρλον Μπράντο» (1963). Ο Ζαννίνο κυνηγά τον Θανάση Βέγγο, ενώ πηδούν από μπαλκόνι σε μπαλκόνι του ξενοδοχείου στον Πόρο.
«Ζήτω η Τρέλλα» (1962). Ο Θανάσης Βέγγος και ο Γιάννης Βογιατζής καβάλα σε ένα διθέσιο ποδήλατο καταλήγουν να πέσουν από την προβλήτα στη θάλασσα.
«Ζήτω η Τρέλλα» (1962). Στο φινάλε της ταινίας, η άγκυρα του πλοίου ανεβαίνει και μαζί της βγαίνει από το νερό ο Θανάσης Βέγγος, ενώ ένα ψάρι έχει -δήθεν- τρυπώσει στη μπλούζα του. Ευρηματική σκηνή που απαιτούσε γερά πνευμόνια…
«Βοήθεια! Ο Βέγγος φανερός πράκτωρ 000» (1967). Στην πλατεία Αγίας Ειρήνης, ο Βέγγος επιστρατεύει ένα τρίκυκλο για να ακολουθήσει το ζευγαράκι. Για να το σταματήσει πέφτει πάνω του με χαρακτηριστική άνεση, ενώ το τρίκυκλο δεν έχει φρενάρει εντελώς.
«Βοήθεια! Ο Βέγγος φανερός πράκτωρ 000» (1967). Μεγαλοπρεπής τούμπα από την καρότσα του κάρου που κάθε φορά με εντυπωσιάζει με την φυσικότητά της. «Τι να θέλω άνθρωπέ μου; Βενζίνη για το μουλάρι; Να τηλεφωνήσω θέλω».
«Βοήθεια! Ο Βέγγος φανερός πράκτωρ 000» (1967). Στο φινάλε της ταινίας ο Θου Βου προσπαθεί να σταματήσει τον διερχόμενο ληστή, ανεβαίνοντας στο καπό του αυτοκινήτου. Έτσι απλά…
«Βοήθεια! Ο Βέγγος φανερός πράκτωρ 000» (1967). Ίσως το πιο παραγνωρισμένο stunt της ταινίας. Απογοητευμένος μετά την πρώτη αποστολή ο Θου Βου ρίχνει τον καλόγερο στην τζαμένια πόρτα με τα κοφτερά γυαλιά να περνάνε εκατοστά από τα χέρια του.
«Δόκτωρ Ζι-Βέγγος» (1968). Στο ξεκίνημα της ταινίας ο Θανάσης Βέγγος φορτωμένος με ένα σακί στην πλάτη βουτάει με φόρα μέσα στα νερά του λιμανιού του Πειραιά.
«ΘουΒου Φαλακρός Πράκτωρ. Επιχείρησις: Γης Μαδιάμ» (1969). Ανεβασμένος σε κολώνα της ΔΕΗ δέχεται τα χτυπήματα ζηλόφθονου συζύγου σε παρακείμενο μπαλκόνι. Παρότι ο Βέγγος φορά κράνος, τα χτυπήματα μοιάζουν απολύτως αληθινά.
«ΘουΒου Φαλακρός Πράκτωρ. Επιχείρησις: Γης Μαδιάμ» (1969). Εκ πρώτης όψεως μοιάζει απλό stunt αλλά είναι από εκείνα που εύκολα μπορεί να πάει στραβά. Θανάσης Βέγγος και Αντώνης Παπαδόπουλος φορώντας αυτοσχέδια πατίνια ακολουθούν αυτοκίνητο. Όταν εκείνο φρενάρει στο άγαλμα του Λεωνίδα, ένα τεράστιο μπαούλο πέφτει ξυστά πίσω τους. Οριακά φαίνεται η προσπάθειά τους να πλησιάσουν όσο γίνεται το αυτοκίνητο ώστε να μην τους χτυπήσει το μπαούλο.
«Τρελλός Παλαβός και Βέγγος» (1967). Καθώς ετοιμάζεται για το γάμο του, ο Βέγγος τρώει κατακέφαλα ένα τενεκέ γεμάτο νερό που είχε μετατρέψει σε αυτοσχέδια ντουζιέρα. Σίγουρα πόνεσε.
«Πάρε Κόσμε» (1967). Το πεσμένο μαγκάλι βάζει φωτιά στο περίπτερο (που δεν ήταν πραγματικό αλλά ντεκόρ για τις ανάγκες της ταινίας) και ο Θανάσης Βέγγος βγαίνει με το πάσο του από το παραθυράκι. Προσγειώνεται με χαρακτηριστική άνεση κρατώντας την τέντα.
«Τι Έκανες στον Πόλεμο Θανάση» (1971). Αλλη παραγνωρισμένη σκηνή. Ο Βέγγος πέφτει ένα ένα τα σκαλοπάτια μέχρι το έδαφος κρατώντας το τυλιγμένο στην κουβέρτα ραδιόφωνο.
«Ο Παλαβός Κόσμος του Θανάση» (1979). Φουντωμένος από τα λόγια που του έβαλαν οι άλλοι ναυτικοί για την τιμή της γυναίκας του ο Βέγγος πέφτει από το καράβι που δουλεύει στα νερά του λιμανιού του Πειραιά.
«Το Μεγάλο Κανόνι» (1981). Αναστατωμένος ο Βέγγος φεύγει για το αεροδρόμιο (με το μηχανάκι του) για να πάει στη Γερμανία να βρει το γιό του. Στην πορεία μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Εννοείται πως η κυκλοφορία είχε διακοπεί και τα αυτοκίνητα που βλέπουμε είναι συντονισμένα από την παραγωγή. Παραμένει όμως ριψοκίνδυνο stunt…
«Το Μεγάλο Κανόνι» (1981). Με ένα μαγικό τρόπο ο Βέγγος φτάνει στο αεροδρόμιο του Ελληνικού με το μηχανάκι του, μπαίνει στην πίστα και τρέχει να προλάβει το αεροπλάνο της Lufthansa. Αρχικά καβάλα στο μηχανάκι και μετά τρέχοντας! Από τις σκηνές που σήμερα δεν θα γυρίζονταν με κανένα -μα κανένα- τρόπο σύμφωνα με τα πρωτόκολλα ασφαλείας…
Και για το τέλος, η θρυλική σκηνή στο «Τρελλός Παλαβός και Βέγγος» (1967). Σηκώνει συζήτηση αν ήταν όντως αναστενάρηδες οι συμμετέχοντες στη σκηνή. Εγώ έχω πειστεί πια ότι αυτό που βλέπουμε στις οθόνες μας έγινε πράξη συνδυάζοντας μοντάζ, οπτικό τρικ και λίγες φλόγες. Όπως και να έχει όμως στο τέλος η κάλτσα του Θανάση Βέγγου παίρνει φωτιά…
Υπάρχουν δεκάδες ακόμα ριψοκίνδυνες σκηνές. Σφαλιάρες, ξύλο, αντικείμενα στο κεφάλι, πτώσεις από ποδήλατα, βουτιές στη θάλασσα, βόλτες με άλογα και τόσα ακόμα. Όμως αυτά τα 22 στιγμιότυπα δείχνουν την αγάπη του Βέγγου για το «γνήσιο» και την αυτοθυσία του μπροστά στο φακό.
Πηγή: cinemanews.gr