Από την ομάδα που έχει στηρίξει την ύπαρξη της στην κλοπή, (έμβλημα, πρωτάθλημα, δημόσια ταμεία), έλειπε ένα παγκόσμιο σύμβολο.
«Η Αγια-Σοφιά είναι περιώνυμο μνημείο του Βυζαντινού και παγκόσμιου πολιτισμού. Μετά τον Παρθενώνα, θεωρείται από τους ειδικούς, πως ολοκλήρωσε την αρχιτεκτονική. Ένα τέτοιο όνομα ως όνομα γηπέδου, στενεύει τη σημασία του με έναν μάλλον επαρχιώτικο και αδαή τρόπο. Όπως και στην Πόλη, άλλο η Αγιά Σοφιά και άλλο ο Ιππόδρομος.
Φαντασθείτε τον αθλητικό τύπο να γράφει «κάηκε η Αγιά Σοφιά», «όργιο με τα χανούμια στην Αγιά Σοφιά» κι άλλα, που η πληθωρική, η γλαφυρή αλλά και συχνά αισχρή φαντασία του ρεπορτάζ, επινοεί. Το άκρον άωτον της καλλιέπειας. Σε μια χώρα που οι επιτήδειοι απογυμνώνουν τον λαό από τον πολιτισμό του για να τον κάνουν ραγιά, πρέπει να ορθώσουμε ανάστημά απέναντι σε εκείνους που πάνε να ευτελίσουν σύμβολα και αναφορές, θρύλους και μνήμες, ποιήματα και φυλαχτά».
Λόγια του δημοσιογράφου-σκιτσογράφου Στάθη Σταυρόπουλου στον Real Fm, που θέτει ξεκάθαρο θέμα ονομασίας του ανεγειρόμενου χαρτογηπέδου και εννοιολογική οικειοποίηση της ιστορίας. Σημειωτέον πως ο Σταυρόπουλος είναι φίλαθλος της συγκεκριμένης ομάδας.
H Αγία Σοφία αποτελεί μνημείο παγκόσμιου πολιτισμού προστατευόμενο από την unesco, με ποιο δικαίωμα και με ποια έγκριση υιοθετεί κάποιος το όνομά της;
Το όνομα ανήκει στην ιστορία, σε ολόκληρο τον Ελληνισμό, ουδείς δικαιούται να το ιδιοποιηθεί και μάλιστα αυθαίρετα.
Κάτι ανάλογο θα μπορούσε να επικαλεστεί κάποιος και για το σύμβολο του Βυζαντίου που κοσμεί τις φανέλες πολλών ομάδων, ποιος θα μπορούσε όμως να αρνηθεί το δικαίωμα σε ξεριζωμένους πρόσφυγες, να κρατήσουν με κάθε τρόπο ζωντανές τις μνήμες της προέλευσης τους; Σε εποχές μάλιστα που οι αναμνήσεις ήταν ακόμα νωπές…
Κάτι ανάλογο ισχύει για ονομασίες ομάδων της ομογένειας, όπως πχ η πάλαι ποτέ «Ελλάς Μελβούρνης», που ιδρύθηκε για να διατηρήσει ακμαίο το φρόνημα των Ελλήνων μεταναστών, προσφέροντας τους αδιάλειπτη επαφή με τα πάτρια εδάφη. Έστω και νοερή.
Καμμία σχέση δεν έχουν τα παραπάνω με ένα ιερό μνημείο, όλες οι ονομασίες των γηπέδων έχουν ως σημείο αναφοράς την περιοχή που αυτό εδρεύει (Τούμπα, Χαρίλαος, Ν. Φιλαδέλφεια, Λεωφόρος Αλεξάνδρας). Άλλοτε και πρόσωπα (Νικολαΐδης, Βικελίδης, Καμάρας κλπ), που έχουν συνδέσει το όνομα τους με τον κάθε σύλλογο.
Από που κι ως που υπάρχει σύνδεση της Αγιά Σοφιάς και χάρτου;
Στον αντίποδα υπάρχει το Καραΐσκάκη η περίπτωση του οποίου προσομοιάζει σε κάποιο βαθμό, μια και πρόκειται για εθνικό ήρωα. Μόνο που το γήπεδο ανήκει στην ΕΟΕ, ο Ολυμπιακός το βρήκε «βαφτισμένο».
Και το νέο γήπεδο του χάρτου δημοσία δαπάνη κατασκευάζεται, μόνο που το κράτος τους το χαρίζει.
Θα μπορούσαν λοιπόν να επιλέξουν το όνομα κάποιου προσώπου που έγραψε ιστορία με τη φανέλα τους, έστω και με το παλιό ΑΦΜ. Κάτι σαν «Τζόνι Παραπραστανίτης» ή «Γιώργος Κούτουλας», που θα τους συνέδεε με τις εποχές που κουτουλούσαν στην ερασιτεχνική κατηγορία.
Εναλλακτικά και «Θεολόγης Παπαδόπουλος» για να τιμήσουν το σφιχταγκάλιασμα με το γαύρο.
Γάντι θα ταίριαζε και το «Γιώργος Κομίνης» που σε αντίθεση με τους προαναφερθέντες, δώρισε ολομόναχος, το μοναδικό πρωτάθλημα μεγάλης κατηγορίας στη νυν ΠΑΕ τους.
Αυτό που θα περιέγραφε πακέτο όλα τα παραπάνω όμως θα ήταν «Φρανκ Κλόπας», που περιλαμβάνει τόσο την κλοπή του πρωταθλήματος, όσο και την υπεξαίρεση δημόσιου χρήματος μέσω της πτώχευσης.
Ακόμα και την προγενέστερη κλοπή του δικέφαλου αετού, που δεν αναφέρεται πουθενά στο ιδρυτικό καταστατικό τους (σε αντίθεση με τον Φοίνικα που αποτελεί το αυθεντικό έμβλημα). Ομάδα με σήμα το Πάκμαν, προάγγελος της Digital εποχής.
Για μια ομάδα λοιπόν που έχει στηρίξει την ύπαρξη της στην κλοπή, έχοντας κλέψει έμβλημα, πρωτάθλημα, δημόσια ταμεία -ξεχάσατε την περήφανη δήλωση Ντέμη «δεν πληρώνω ΦΠΑ»;-, το μόνο που έλειπε ήταν η απαλλοτρίωση της ονομασίας ενός μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς.
Το μόνο που τους συνδέει με εκείνα τα χώματα είναι η προέλευση των ιδρυτών τους, την απεμπόλησαν ωστόσο με την ένταξη τους στο ΠΟΚ το 1927.
Υπόψιν πως η προέλευση τους είναι απλά προσφυγική, ουδεμία σχέση έχει με την Βασιλεύουσα Κωνσταντινούπολη.
Οι ρίζες, η καταγωγή, η ακριβής προέλευση όπως και η εξέλιξη προσφυγικών ομάδων όπως ο Απόλλων, ο Πανιώνιος, ο ΠΑΟΚ δεν αμφισβητείται.
Οι ΠΑΟΚ πχ προήλθε μέσα από τη λέσχη Κωνσταντινουπολιτών τη μοναδική που υπήρχε στην Ελλάδα και για να γίνεις μέλος της έπρεπε να είσαι Κωνσταντινουπολίτης. Ως μέλος λοιπόν πήρε το Κ, γι αυτό αναγνωρίζεται ως συνέχεια του Ερμή που είχε ως έδρα την Πόλη. Όπως κι ο Απόλλων Σμύρνης, τη Σμύρνη.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2009, από τους περίπου 6 χιλ πρόσφυγες που ζούσαν στη Νέα Φιλαδέλφεια, λιγότεροι του 13% κατάγονταν από την από Κωνσταντινούπολη, το 25% ήταν από Σμύρνη και το 45% από χωριά της Μικράς Ασίας. Σχεδόν ισάριθμοι με τους Κωνσταντινουπολίτες (10%), είχαν έρθει από τα Βουρλά (επαρχία της Σμύρνης)
Γιατί άραγε δεν ονομάστηκαν Αθλητική Ένωση Βουρλών, Μικράς Ασίας ή και Πανιώνιος Φιλαδέλφειας;
Αν έπρεπε με το ζόρι να μπει ένα Κ στο όνομά τους θα αφορούσε την εποχή Θεολόγη που μνημόνευσα προηγουμένως, οπότε θα τους πήγαινε το Αθλητική Ένωση Κοσκωτά.
Ακόμα και η περιοχή που εδρεύουν όμως, προέρχεται από την Αρχαία πόλη Φιλαδέλφεια νυν Alasehir, που απέχει χιλιομετρικά από την Κωνσταντινούπολη όσο η Αθήνα από την Κομοτηνή.
Επειδή προφανώς θεωρούσαν προσβλητικό να ονομάσουν την ομάδα τους Αθλητική Ένωση Alasehir, σφετερίστηκαν το όνομα της Βασιλεύουσας!
Όπως έκαναν στη συνέχεια με τον δικέφαλο αετό, που είχε κατοχυρωθεί με δικαστική απόφαση στα προσφυγικά σωματεία της Θεσσαλονίκης, ως συμβασιλεύουσα της Βασιλεύουσας Κωνσταντινούπολης.
Το ίδιο κάνουν τώρα με την ονομασία της Αγιά Σοφιάς, που έβλεπαν με το κιάλι.
Αν ψάξετε να βρείτε διαφορές με τους Σκοπιανούς, που στην πορεία του χρόνου οικειοποιήθηκαν το όνομα της Μακεδονίας, τον Μέγα Αλέξανδρο και όσα εκείνος συμβόλιζε για την Ελλάδα και την ανθρωπότητα, δε θα βρείτε καμμία…