Το Ford Focus περνάει αισίως στην τέταρτη γενιά του στοχεύοντας να συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία του ανασυνθέτοντας κλασικά χαρακτηριστικά με σύγχρονη τεχνολογία.
Όταν οδήγησα για πρώτη φορά πίσω στο μακρινό 1998 την πρώτη γενιά του Ford Focus, που αναλάμβανε τότε να αντικαταστήσει το περιώνυμο Escort, με εντυπωσίασαν τρία του χαρακτηριστικά. Η καινοτόμος σχεδίαση, New Edge ονομάζονταν τότε, η άριστη κατευθυντικότητα και οδική συμπεριφορά που συνδυάζονταν με μια ιδιαίτερα αποτελεσματική ανάρτηση. Η τελευταία ήταν και σφικτή και άνετη.
Τώρα που το σκέφτομαι, κάθε επόμενη γενιά του Focus διατήρησε αυτά τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Ακόμη και την περίοδο των… ισχνών κινητήρων, όταν δηλαδή η Ευρώπη έδινε βάση στους ρύπους και όχι στον κυβισμό κι έκαναν πάρτι οι πετρελαιοκινητήρες, και εμείς στον κυβισμό και όχι στους ρύπους κι έκαναν πάρτι τα 1.300άρια και 1.400άρια.
Στο νέο Focus πάρτι κάνουν οι κινητήρες. Βασικός βενζίνης είναι ο 1.0 turbo με μέγιστη πίεση turbo 250 bar και απόδοση 125 ίππων. Ο νέος 1.5, επίσης τρικύλινδρος έρχεται σε δύο εκδοχές ιπποδύναμης, 150 και 182 ίππων. Είναι ολόκληρος από αλουμίνιο, απενεργοποιεί τον έναν του κύλινδρο σε συνθήκες χαμηλού φορτίου και ψεκάζει τόσο άμεσα απευθείας στον κύλινδρο, όσο κι έμμεσα στον αυλό εισαγωγής. Την ίδια στιγμή περνά, όπως και ο χιλιάρης, τις νέες μετρήσεις ρύπων WLPT.
Στην πράξη αποδεικνύεται μια άριστη επιλογή για το νέο Focus, μια και παρά τη χαμηλή κατανάλωσή του, κινεί με ευκολία το αμάξωμα, διαθέτει αποθέματα δύναμης στην ανηφόρα και στην προσπέραση και δεν λαχανιάζει στις υψηλές στροφές. Την ίδια στιγμή παραμένει ήσυχος σε κραδασμούς και θόρυβο προσθέτοντας βαθμούς στην παράμετρο της άνεσης και της ποιότητας.
Το τελευταίο το καταφέρνουν και οι δύο εκδοχές του 1.5 Ecoblue πετρελαιοκινητήρα, απόδοσης 95 και 120 ίππων, προσθέτοντας όμως στο κάδρο υψηλότερες τιμές ροπής, έως τα 300 Nm. Όλες οι εκδοχές κινητήρων συνδυάζονται με χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων και εξελιγμένο αυτόματο 8 σχέσεων με paddles στο τιμόνι. Αναγνωρίζει ανηφόρες και κατηφόρες, διαβάζει τις συνήθειες του οδηγού και απεμπλέκει τον ενεργοβόρο μετατροπέα ροπής όταν αυτός δεν απαιτείται.
Τι να την κάνεις τη δύναμη, αν δεν μπορείς να την ελέγξεις. Μεγάλη αλήθεια, που όμως εδώ δεν ισχύει. Παραδοσιακά άλλωστε, το Focus εντάσσεται στην κατηγορία των απολαυστικών και ασφαλών ως προς την οδική τους συμπεριφορά αυτοκινήτων. Στην τέταρτη γενιά αυτό δεν ισχύει. Τουλάχιστον έτσι απλά. Το νέο Focus στρίβει ακόμη καλύτερα, προσφέρει ακόμη μεγαλύτερη οδηγική απόλαυση, εξασφαλίζει κορυφαία για την κατηγορία του κατευθυντικότητα, ανοίγει εγκάρδιο διάλογο με τον οδηγό και τα χέρια του και την ίδια στιγμή αποσβένει όμορφα, απλά και χωρίς δράματα τις ιδιοτροπίες κάθε εγκαταλειμμένου στην τύχη του οδοστρώματος. Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστεί κανείς, ότι στον τομέα αυτό, το νέο Focus φλερτάρει για τα καλά με την κορυφή της κατηγορίας, συνολικά, ανεξαρτήτως υποκατηγορίας και τιμής.
Ως γνωστόν, η επίτευξη μιας τέτοιας απόδοσης δεν είναι απλή δουλειά, ούτε αφορά μεμονωμένα τμήματα του αυτοκινήτου. Κι εδώ συγκεντρώνεται μια σειρά αλλαγών, αλλά και καινοτομιών του νέου Focus. Η εμπρός κολόνα έχει μεγαλώσει κάτα 9,5 εκατοστά και εκτείνεται, ως ράμφος θόλων, μέχρι εμπρός και χαμηλά, όπου ενώνεται με τις βασικές δοκούς του εμπρός μέρους του αμαξώματος.
Το μήκος έχει πάρει 1,8 εκατοστά σε μήκος (4,38 μέτρα πλέον) και το πλάτος μόλις 2 χιλιοστά στα 1,825 μέτρα. Το ύψος έχει κατέβει 1,5 εκατοστά στα 1,469 μέτρα. Την ίδια στιγμή, το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά 5,3 εκατοστά, τα οποία έχουν παραχωρηθεί στους πίσω επιβάτες. Την ίδια στιγμή ο χώρος των αποσκευών ανεβαίνει από τα 341 ελάχιστο έως και τα 1.354 λίτρα μέγιστο με την αναδίπλωση των καθισμάτων.
Το νέο Focus είναι το πρώτο όχημα της εταιρείας που κατασκευάζεται στη νέα C2 πλατφόρμα της εταιρείας, η οποία εξασφαλίζει μεγαλύτερη ακαμψία (+20%), υψηλότερα επίπεδα παθητικής προστασίας και συμβάλει στη μείωση του βάρους κατά 88 κιλά. Συνδυάζεται με τροποποιημένη ανάρτηση McPherson στο εμπρός μέρος και τρεις διαφορετικές στο πίσω, μια ημιάκαμπτου άξονα και δύο πολλαπλών συνδέσμων. Διαθέσιμη είναι επίσης και μια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση, η οποίο προσθέτει τις επιλογές Comfort και Ecocomfort, στα επίσης νέα προγράμματα οδήγησης, Normal, Sport και Eco.
Το υπόλοιπο τεχνολογικό υπόβαθρο περιλαμβάνει όλο το πακέτο των σύγχρονων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, συνδεσιμότητας, ψυχαγωγίας και ενημέρωσης.
Η εμφάνιση του νέου Focus, έργο του αρχισχεδιαστή Ντομένικο Ντονέλλο, αντανακλά με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο το δυναμισμό της οντότητάς του. Όχι μόνο ως εικόνα, αλλά και ως ουσία. Ο αεροδυναμικός συντελεστής μειώνεται στο 0,273, τα αεροδυναμικά βοηθήματα εντάσσονται όμορφα στο σύνολο και εντοπίζονται σε διάφορα σημεία σε όλο το μήκος και πλάτος του αμαξώματος. Η ύπαρξή τους δεν είναι διακοσμητική, αλλά ουσιαστική, μια και συμμετέχουν στην διαμόρφωση της αεροδυναμικής εικόνας και της μείωσης των αντίστοιχων θορύβων. Το νέο Ford Focus είναι ήδη διαθέσιμο από τιμές που ξεκινούν από τα 17.894 ευρώ.
Ένας «μπομπέρ» που βλέπει… Euroleague: Η χρονιά «εκτόξευσης» του Βασίλη Τολιόπουλου (vids)
Άρης Κόκκας