Στόχος του οργανισμού, η παραγωγή νέων οχημάτων από την αυτοκινητοβιομηχανία, τα οποία θα είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον.
Την προώθηση και ανάπτυξη αυτοκινήτων, πιο καθαρών, ενεργειακά αποδοτικών και μη επιβλαβών προς το περιβάλλον, είναι ο στόχος του Green NCAP. Ο ανεξάρτητος φορέας, όπως, άλλωστε και ο Euro NCAP (αυτός ασχολείται με την ασφάλεια των οχημάτων), χρησιμοποιεί αστέρια για τη βαθμολογία του και όλα τα νέα μοντέλα θα πρέπει να περνούν με επιτυχία τα τεστ που θα γίνονται, ώστε να μειωθεί η υπερθέρμανση του πλανήτη και συνεπώς, οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Μάλιστα, θα επιβραβεύει και τον κατασκευαστή με την καλύτερη βαθμολογία.
Βαθμολογία με αστέρια
Αυτό είναι το υψηλότερο και απλούστερο επίπεδο στο οποίο μπορούν να συγκριθούν τα αυτοκίνητα. Είναι μια ενιαία συνολική βαθμολογία που συνοψίζει τις επιδόσεις ενός οχήματος στον καθαρό αέρα και την ενεργειακή απόδοση. Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία με αστέρια, τόσο καλύτερη είναι η απόδοση του αυτοκινήτου. Δεδομένου ότι η βαθμολογία με αστέρια υποδεικνύει τις χαμηλότερες επιδόσεις στους δύο τομείς αξιολόγησης, τα αυτοκίνητα με υψηλή βαθμολογία αστέρων έχουν καλές επιδόσεις και στους δύο. Τα οχήματα με χαμηλή βαθμολογία μπορεί να έχουν αποδώσει καλά στον ένα, αλλά δεν έχουν καλή βαθμολογία στον άλλον.
Τα πρωτόκολλα δοκιμών του Green NCAP εξελίσσονται διαρκώς, ώστε ένα αυτοκίνητο που βαθμολογείται σε ένα χρόνο να μπορεί να έχει δοκιμαστεί και να βαθμολογηθεί διαφορετικά από το ένας έτος, στο άλλο. Οι δοκιμές βασικής γραμμής παραμένουν οι ίδιες αλλά, καθώς εμφανίζονται οι νέες τεχνολογίες και για να συνεχίσουν να «αμφισβητούνται» οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, μπορούν να προστεθούν πρόσθετες δοκιμές ή να καταστούν αυστηρότερα τα όρια για τις αξιολογήσεις των αστεριών. Για το λόγο αυτό, οι αξιολογήσεις βαθμολογούνται με το έτος έκδοσής τους. Για την ίδια βαθμολογία με αστέρια, το νεότερο είναι το καλύτερο. Για παράδειγμα, στο μέλλον, ένα αυτοκίνητο με βαθμολογία πέντε αστέρων στο 2022, θα είναι καλύτερο από ένα με βαθμολογία πέντε αστέρων του 2019. Θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι εκτιμήσεις των αστεριών να μπορούν να συγκριθούν κατά τη διάρκεια των ετών.
Οι μικρές διαφορές στη ρύθμιση του κινητήρα μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις εκπομπές. Έτσι, για παράδειγμα, ένα όχημα μπορεί να εκτελεί πολύ διαφορετικά τις δοκιμές με υψηλότερη ή χαμηλότερη ισχύ / ροπή, ακόμη και αν το κύριο συγκρότημα κινητήρα και τα εξαρτήματα είναι ίδια. Η νομοθεσία, η οποία εξασφαλίζει μόνο ένα ελάχιστο επίπεδο απόδοσης, εφαρμόζει την έννοια των «οικογενειών» των κινητήρων, όπου το αποτέλεσμα του κινητήρα «χειρότερης περίπτωσης» εξασφαλίζει τη συμμόρφωση άλλων παρόμοιων κινητήρων. Ωστόσο, για την ενημέρωση των καταναλωτών, όπου απαιτούνται συγκεκριμένες πληροφορίες, η έννοια αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Για τον λόγο αυτό, η βαθμολογία αστεριών ισχύει μόνο για το συγκεκριμένο όχημα / έκδοση που δοκιμάστηκε.
Αναλυτικά
5 αστέρια: Συνολικά εξαιρετικές επιδόσεις, παρουσιάζουν πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου ή ενέργειας και παράλληλα εκπέμπουν χαμηλές εκπομπές ρύπων και αέρια θερμοκηπίου. Είναι καλά εξοπλισμένα με τεχνολογία μείωσης εκπομπών και εξοικονόμησης καυσίμων.
4 αστέρια: Συνολικά καλές περιβαλλοντικές επιδόσεις. Καλή και μεγάλη μείωση εκπομπών και τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων.
3 αστέρια: Μέση έως καλή συνολική απόδοση, αλλά με κανονική τεχνολογία μείωσης των εκπομπών και εξοικονόμησης καυσίμων, χωρίς να ξεπερνά τους ανταγωνιστές.
2 αστέρια: Ονομαστική συνολική περιβαλλοντική απόδοση χωρίς κάποια μείωση της εκπομπής ή τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων, έχοντας περιθώρια βελτίωσης.
1 αστέρι: Οριακές περιβαλλοντικές επιδόσεις που δείχνουν ότι ο έλεγχος των ρύπων και η ενεργειακή απόδοση είναι ανεπαρκείς. Το μείγμα σχεδιασμού περιβαλλοντικών επιδόσεων που συνίσταται στην ελαχιστοποίηση των ρύπων, των αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης καυσίμων και ενέργειας, αφήνει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης του σχεδιασμού του συστήματος.
Κανένα αστέρι: Οι συνολικές περιβαλλοντικές επιδόσεις ικανοποιούν μόνο τα ελάχιστα ρυθμιστικά πρότυπα. Ενδεχομένως παρωχημένη μείωση εκπομπών και τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων.
Index
Η βαθμολογία αστεριών υποδεικνύει πόσο καλά το αυτοκίνητο έχει αποδώσει συνολικά. Εάν έχει καλή βαθμολογία, έχει αποδώσει καλά τόσο για το Clean Air όσο και για την ενεργειακή απόδοση. Αν η βαθμολόγησή του είναι κακή, τότε έχει αποδώσει ελάχιστα σε έναν ή και στους δύο αυτούς τομείς αξιολόγησης. Οι δύο δείκτες είναι το δεύτερο επίπεδο στο οποίο τα αυτοκίνητα μπορούν να συγκριθούν.
Clean Air Index
Αυτός ο δείκτης δείχνει ένα ποσοστό έως το δέκα για την απόδοση ενός οχήματος και την άμβλυνση των ρυπογόνων εκπομπών. Πρόκειται για αέρια και σωματίδια που εκπέμπονται από την εξάτμιση, τα οποία είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον. Ένας υψηλός δείκτης δείχνει καλή απόδοση.
Energy Efficiency Index
Αυτός ο δείκτης δείχνει ένα ποσοστό έως το δέκα για την απόδοση με την οποία μετατρέπεται η ενέργεια για να προωθήσει το όχημα. Ένας υψηλός δείκτης δείχνει ότι απαιτείται ελάχιστη ενέργεια ανά απόσταση μονάδας, υποδεικνύοντας ένα αποδοτικό όχημα.
Αέρια του θερμοκηπίου
Εκτός από τον δείκτη καθαρού αέρα και τον δείκτη ενεργειακής απόδοσης, ο Green NCAP παρακολουθεί τις εκπομπές των αποκαλούμενων αερίων του θερμοκηπίου. Απορροφούν την ανακλώμενη ηλιακή ενέργεια, καθιστώντας τη γήινη ατμόσφαιρα πιο ζεστή. Πολλή από την ενέργεια του ήλιου φτάνει στο έδαφος άμεσα και ένα τμήμα αντανακλάται από το έδαφος πίσω στο διάστημα. Μερικά αέρια, όταν είναι παρόντα στην ατμόσφαιρα, παγιδεύουν την ενέργεια που αντανακλάται και ανακατευθύνεται πίσω στη Γη σαν θερμότητα. Τα αέρια που ευθύνονται για αυτό ονομάζονται αέρια θερμοκηπίου, καθώς παίζουν παρόμοιο ρόλο με το υλικό που καλύπτει ένα θερμοκήπιο.
Άεργοι υδρογονάνθρακες-Green NCAP HC
Τα καύσιμα βενζίνης και ντίζελ προέρχονται από αργό πετρέλαιο και περιέχουν μεγάλη ποικιλία ενώσεων αποτελούμενων κυρίως από άτομα άνθρακα και υδρογόνου, γνωστά συλλογικά ως υδρογονάνθρακες. Όταν καίγεται το καύσιμο στον κύλινδρο του κινητήρα, μερικοί υδρογονάνθρακες μπορεί να μην καίγονται πλήρως και εκπέμπονται από το σύστημα εξαγωγής στην ατμόσφαιρα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν η αναλογία καυσίμου προς αέρα είναι υψηλή.
Οι υδρογονάνθρακες συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου, στην υπερθέρμανση του πλανήτη και καταστρέφουν τη ζώνη του όζοντος. Αυξάνουν τις εμφανίσεις του καρκίνου και των αναπνευστικών διαταραχών και μειώνουν τη φωτοσυνθετική ικανότητα των φυτών.
Μονοξείδιο του άνθρακα-Green NCAP CO
Η ατελής καύση έχει ως αποτέλεσμα το μονοξείδιο του άνθρακα να παράγεται όταν τα καύσιμα με βάση υδρογονάνθρακες καίγονται σε έναν κινητήρα. Αυτό είναι συνηθισμένο όταν δεν υπάρχει επαρκές οξυγόνο για την πλήρη καύση του καυσίμου, όπως κατά τον εμπλουτισμό.
Ο αναπνευστικός αέρας με υψηλή συγκέντρωση CO μειώνει την ποσότητα οξυγόνου που μπορεί να μεταφερθεί στη ροή του αίματος σε κρίσιμα όργανα, όπως η καρδιά και ο εγκέφαλος. Σε πολύ υψηλά επίπεδα, όπως πχ. σε εσωτερικούς χώρους ή σε άλλα κλειστά περιβάλλοντα, το CO μπορεί να προκαλέσει ζάλη, σύγχυση, απώλεια αισθήσεων και θάνατο.
Οξείδια του αζώτου-Green NCAP NOx
Το οξείδιο του αζώτου (NO) και το διοξείδιο του αζώτου (NO2) αναφέρονται μαζί ως οξείδια του αζώτου (NOx). Η καύση ορυκτών καυσίμων είναι μακράν η κυρίαρχη πηγή εκπομπών NOx. Οι εκπομπές δεν εξαρτώνται αποκλειστικά από την ποσότητα αζώτου στο καύσιμο, αλλά και από την αναλογία ανάμιξης αέρα-καυσίμου. Οι υψηλές θερμοκρασίες και οι πλούσιες σε οξείδωση συνθήκες, γενικά ευνοούν την εμφάνιση NOx κατά την καύση.
Τα NOx συμβάλλουν στην όξινη απόθεση και τον ευτροφισμό (υπερβολικός εμπλουτισμός του εδάφους με ορυκτά) τα οποία με τη σειρά τους μπορούν να οδηγήσουν σε πιθανές αλλαγές που συμβαίνουν στην ποιότητα του εδάφους και των υδάτων. Οι επακόλουθες επιπτώσεις της όξινης απόθεσης μπορεί να είναι σημαντικές, συμπεριλαμβανομένων των δυσμενών επιπτώσεων στα υδάτινα οικοσυστήματα των ποταμών και των λιμνών και των ζημιών στα δάση, στις καλλιέργειες και στην υπόλοιπη βλάστηση. Ο ευτροφισμός μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές μειώσεις της ποιότητας των υδάτων με επακόλουθες επιπτώσεις, όπως η μειωμένη βιοποικιλότητα, οι αλλαγές στη σύνθεση των ειδών και η κυριαρχία και οι επιπτώσεις της τοξικότητας. Τα NOx συνδέονται άμεσα και έμμεσα με αρνητικές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία.
Σωματίδια-Green NCAP PN
Η καύση βαρύτερων καυσίμων υδρογονανθράκων όπως το ντίζελ και η κακή καύση υπό ορισμένες συνθήκες φορτίου σε βενζινοκινητήρες που χρησιμοποιούν άμεση έγχυση βενζίνης, έχει ως αποτέλεσμα τον σχηματισμό σωματιδίων. Μερικά σωματίδια, όπως σκόνη, βρωμιά, αιθάλη ή καπνός, είναι αρκετά μεγάλα ή σκούρα για να τα παρατηρήσει κάποιος με γυμνό μάτι. Άλλα είναι τόσο μικρά, που μπορούν να ανιχνευθούν μόνο με ηλεκτρονικό μικροσκόπιο. Και οι δύο τύποι κινητήρων είναι τώρα εξοπλισμένοι με φίλτρο σωματιδίων λόγω αυστηρότερων νομικών απαιτήσεων.
Το μέγεθος των σωματιδίων συνδέεται άμεσα με τον κίνδυνο πρόκλησης προβλημάτων υγείας. Τα μικρά σωματίδια δημιουργούν τα μεγαλύτερα προβλήματα, επειδή μπορούν να εισχωρήσουν βαθιά στους πνεύμονες και μερικά μπορεί να εισέλθουν ακόμη και στην κυκλοφορία του αίματος και στον εγκέφαλο. Η έκθεση σε τέτοια σωματίδια μπορεί να επηρεάσει τους πνεύμονες, την καρδιά και τον εγκέφαλο. Πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες έχουν συνδέσει την έκθεση σε μόλυνση σωματιδίων σε ποικίλα προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των μη θανατηφόρων καρδιακών προσβολών, του επιδεινούμενου άσθματος κ.λπ. Τα άτομα με καρδιακές ή πνευμονικές παθήσεις, τα παιδιά και οι ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας είναι πιθανότερο να επηρεαστούν από την έκθεση σε σωματίδια. Ο δείκτης καθαρής ατμόσφαιρας χρησιμοποιεί τον αριθμό των σωματιδίων (PN, σε αντίθεση με τη μάζα σωματιδίων, PM) ως μέτρο της απόδοσης του κινητήρα.
Energy Efficiency Index
Μέχρις ότου η ανθρωπότητα εξασφαλίσει όλες τις ενεργειακές της ανάγκες από ανανεώσιμες πηγές, τα ορυκτά καύσιμα θα συνεχίσουν να αποτελούν μία από τις κύριες πηγές ενέργειας που χρησιμοποιούνται για τις μεταφορές: άμεσα για τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα με τη μορφή καυσίμων πετρελαίου, αλλά και έμμεσα για ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά οχήματα που φορτίζονται στο δίκτυο. Αυτά τα ορυκτά καύσιμα είναι πεπερασμένοι πόροι και μειώνονται, οπότε είναι σημαντικό να γίνεται πιο αποδοτική χρήση της ενέργειας, τόσο για τις μεταφορές όσο και για άλλους τομείς.
Η ενεργειακή απόδοση ενός οχήματος δεν εξαρτάται απλώς από τη μονάδα ισχύος. Άλλοι παράγοντες μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια αποτελεσματικότητας όταν το αυτοκίνητο μετατρέπει την πηγή ενέργειας σε κίνηση. Για παράδειγμα, οι απώλειες στον κινητήρα (οι απώλειες από το κιβώτιο ταχυτήτων και τη μετάδοση), η οπισθέλκουσα, η τριβή των ελαστικών και ιδιαίτερα, η μάζα του οχήματος, οδηγούν σε πρόσθετη ενέργεια που πρέπει να χρησιμοποιηθεί για τη μετακίνηση του οχήματος. Έτσι, ο δείκτης ενεργειακής απόδοσης του Green NCAP δεν υποδεικνύει μόνο την απόδοση του κινητήρα ή της μονάδας ισχύος, αλλά περιλαμβάνει όλα τα μέτρα που λαμβάνει ο κατασκευαστής για να ελαχιστοποιήσει την ενέργεια που απαιτείται για την προώθηση του οχήματος.
Green NCAP οχήματα καυσίμων
Για κινητήρες εσωτερικής καύσης, οι κύριοι τύποι καυσίμων είναι η βενζίνη και το ντίζελ. Το καύσιμο έχει γνωστό ενεργειακό περιεχόμενο, οπότε για αυτά τα οχήματα η ενεργειακή απόδοση ισοδυναμεί με την κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο, για να καταστεί δυνατή η σύγκριση με άλλους τύπους μονάδων ισχύος (ηλεκτρικά, υβριδικά), απαιτείται ένα κοινό μέτρο ενέργειας. Χρησιμοποιώντας τις γνωστές θερμαντικές τιμές της βενζίνης και του ντίζελ, η κατανάλωση καυσίμου μετατρέπεται σε kWh, την ίδια μονάδα που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της ηλεκτρικής ενέργειας. Για τα υβριδικά οχήματα, η συνολική κατανάλωση ενέργειας προέρχεται από την προσθήκη του καυσίμου που χρησιμοποιείται με την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται. Η απόδοση υπολογίζεται ως η ενέργεια (σε kWh) που απαιτείται για την οδήγηση μιας καθορισμένης απόστασης (100km).
Green NCAP ηλεκτρικά οχήματα
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ πιο αποδοτικά όσον αφορά στη χρήση ενέργειας από ό,τι τα αυτοκίνητα κινητήρων καύσης. Χρησιμοποιώντας την κλίμακα που απαιτείται για να συμπεριλάβει όλους τους τύπους κινητήρων, τα ηλεκτρικά οχήματα βαθμολογούνται πάντοτε στα μέγιστα σημεία στο σχέδιο διαβάθμισης όπως είναι σήμερα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν διαφορές στην ενεργειακή τους απόδοση, αλλά πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά το φάσμα των βελτιώσεων στην απόδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Για να καταστεί δυνατή η σύγκριση, δίνεται μια πρόσθετη ένδειξη της ενεργειακής απόδοσης των ηλεκτρικών οχημάτων, χρησιμοποιώντας μια πιο λεπτομερή κλίμακα. Σε πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, ο Green NCAP θα αξιολογήσει ολόκληρο τον κύκλο ζωής του οχήματος, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας που απαιτείται για την παραγωγή του αυτοκινήτου, των ρυπογόνων επιπτώσεων της παραγωγής ενέργειας (για παράδειγμα, στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για το δίκτυο) και στην καταστροφή και ανακύκλωση του οχήματος στο τέλος της ζωής του. Όταν γίνει αυτή η πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση, τα οφέλη των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να μην είναι τόσα πολλά. Βραχυπρόθεσμα, ο Green NCAP θα συμπεριλάβει την αντίσταση κύλισης και την αυτονομία στον υπολογισμό του δείκτη ενεργειακής απόδοσης. Οι τομείς έχουν ήδη κατανεμηθεί στο σύστημα διαβάθμισης, αλλά δεν έχουν μετρηθεί ακόμα, έτσι ώστε ακόμη και ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να μην μπορεί να βαθμολογηθεί πλήρως και περιορίζεται σε δείκτη 8,5.
Green NCAP υβριδικά οχήματα
Για τα υβριδικά οχήματα, η συνολική κατανάλωση ενέργειας προέρχεται από την προσθήκη του καυσίμου που χρησιμοποιείται με την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται. Η απόδοση υπολογίζεται ως η ενέργεια (σε kWh) που απαιτείται για την οδήγηση μιας καθορισμένης απόστασης (100km).
Πηγή: Green NCAP