Ο φορέας πραγματοποίησε για πρώτη φορά δοκιμές με αυτοκίνητα αυτοματοποιημένης οδήγησης και εντοπίζει τις διαφορές ανάμεσα στα συστήματα των κατασκευαστών.
Τις πρώτες δοκιμές με οχήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης πραγματοποίησε ο Euro NCAP, ο οποίος αποσαφηνίζει μερικά πράγματα με την άποψη που έχει το 70% των καταναλωτών, που θεωρεί πως ένα αυτοκίνητο μπορεί να οδηγηθεί εντελώς αυτόνομα. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των δοκιμών του φορέα και σημειώνει πως ο οδηγός εξακολουθεί να παραμένει σημαντικός παράγοντας και πως τα συστήματα υποβοήθησης, κάνουν ό,τι λέει το όνομά τους. Τον βοηθούν, αλλά δεν τον αντικαθιστούν.
Τα μοντέλα που χρησιμοποιήθηκαν στις δοκιμές ήταν τα Audi Α6, BMW Σειρά 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes-Benz C-Class, Nissan Leaf, Tesla, Toyota Corolla και Volvo V60.
Τα συμπεράσματα που έβγαλε ο φορέας, μάλιστα, ήταν άκρως ενδιαφέροντα, καθώς κανένα αυτοκίνητο της αγοράς δεν παρέχει σήμερα πλήρη αυτονομία ή αυτοματισμό. Τα συστήματα δεν πρέπει να συγχέονται με την αυτόνομη οδήγηση, με τον χειριστή να παραμένει ο βασικός παράγοντας της ασφάλειας. Χρησιμοποιώντας τα σωστά, τα συστήματα βοηθούν τον οδηγό να διατηρήσει μια ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, σταθερή ταχύτητα και παραμονή στη λωρίδα κυκλοφορίας του. Τα συστήματα επίσης, δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον σκοπό τον οποίο δεν έχουν σχεδιαστεί και δεν πρέπει να αναλαμβάνουν τον ρόλο του οδηγού. Διαφορετικοί κατασκευαστές έχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στα συστήματά τους και τις πληροφορίες που δίνουν στον οδηγό. Τα τεστ του Euro NCAP εξάγουν πολύτιμα συμπεράσματα για τα συστήματα του κάθε κατασκευαστή και εντοπίζει τις διαφορές.
Προκειμένου οι καταναλωτές να έχουν πλήρη άποψη του τι μπορούν να κάνουν τα συστήματα και πώς, ο φορέας πραγματοποίησε διάφορες δοκιμές στην πίστα. Δοκιμάστηκε το προσαρμοζόμενο Cruise Control (ACC), το οποίο τα πήγε αρκετά καλά, ωστόσο, μερικά υστέρησαν όταν το όχημα πλησίασε ένα το οποίο είχε σταματήσει. Ενώ λοιπόν είχαν καλή απόδοση όταν το προπορευόμενο όχημα φρέναρε ή κινούταν με χαμηλή ταχύτητα, υπήρξαν μερικά προβλήματα, όταν το προπορευόμενο αυτοκίνητο άλλαζε ξαφνικά λωρίδα και εμφανιζόταν εμπρός από αυτό της δοκιμής και όταν το προπορευόμενο όχημα εξερχόταν ξαφνικά της λωρίδας που κινούταν εκείνο της δοκιμής, αφήνοντάς το εκτεθειμένο σε ένα εμπόδιο που βρισκόταν και εμφανιζόταν ξαφνικά μπροστά.
Δοκιμές έγιναν εν συνεχεία στο σύστημα που διατηρεί το όχημα στην πορεία του και στην περίπτωση που ο οδηγός οφείλει να επέμβει για να αποφύγει ένα εμπόδιο, με το ιδανικό φυσικά να είναι πως το σύστημα θα βοηθήσει τον οδηγό στη μανούβρα και δεν θα τον «απενεργοποιήσει».
Τα αποτελέσματα
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Euro NCAP για το προσαρμοζόμενο Cruise Control, οι DS και BMW έχουν μικρότερη συμμετοχή, με τον οδηγό να έχει τον περισσότερο έλεγχο. Τα Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan και Volvo παρέχουν ισορροπία ανάμεσα στο σύστημα και την εμπλοκή του οδηγού, ενώ στο Tesla, το σύστημα έχει στα «χέρια» του τον περισσότερο έλεγχο.
Στην περίπτωση του «S», όταν δηλαδή ο οδηγός κληθεί να περάσει από δρόμο με διαδοχικές στροφές, τα συστήματα παρείχαν διαφορετικά επίπεδα εμπλοκής, απλά της Tesla το έκανε σε μεγαλύτερο βαθμό, ενώ στην περίπτωση που υπάρχει λακούβα μπροστά, όλα τα συστήματα διέθεταν τον μεγαλύτερο έλεγχο στον οδηγό, εκτός από το Tesla. Δεν τον άφησε να αλλάξει λωρίδα, παρά μόνο όταν επενέβει στο τιμόνι.
Στην περίπτωση που το προπορευόμενο όχημα εμπρός μπει ξαφνικά στη λωρίδα ή εξέλθει αυτής, αφήνοντας το αυτοκίνητο της δοκιμής εκτεθειμένο σε ένα εμπόδιο, κανένα από τα συστήματα δεν βοήθησαν τον οδηγό να αποφύγει τη σύγκρουση, η οποία αποφεύχθηκε με την επέμβασή του στα φρένα ή στο τιμόνι. Να σημειωθεί πως για λόγους ασφαλείας, χρησιμοποιήθηκε κούκλα αντί ανθρώπου.
Με λίγα λόγια, ο Euro NCAP σημειώνει πως η κάθε εταιρεία διαβαθμίζει την εμπλοκή των συστημάτων υποβοήθησης, αλλά κανένα από αυτά δεν αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο του οδηγού. Τα εγχειρίδια των κατασκευαστών, πάντως, είναι σαφή για το τι μπορούν να κάνουν οι τεχνολογίες τους, ενώ παρατήρησε πως μερικά βίντεο για την ΒΜW Σειρά 5 και την Tesla – αφήνουν να εννοηθεί πως τα οχήματά τους μπορούν να οδηγήσουν αυτόνομα, ενώ κάτι τέτοιο δεν ισχύει – είναι κάπως παραπλανητικά.
Πηγή: Euro NCAP