H Alfa Romeo GP Tipo 159 Alfetta επέστρεψε στο Σίλβερστοουν στο GP της Βρετανίας, ακριβώς 69 χρόνια μετά την επικράτησή της στην ίδιο αγώνα του 1950.
Για να γιορτάσει τη νίκη της στο πρώτο Grand Prix της Formula 1, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 13 Μαΐου του 1950 στο Σίλβερστοουν, η Alfa Romeo έφερε στον αγώνα της Μεγάλης Βρετανίας, μία GP Tipo 159 Alfetta. Το μονοθέσιο αποτελεί εξέλιξη της 158, την οποία ο Νίνο Φαρίνα οδήγησε στην πρώτη νίκη του κορυφαίου θεσμού του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Αυτή τη φορά στο τιμόνι της βρέθηκε o οδηγός της Alfa Romeo Racing Team, Κίμι Ραϊκόνεν. Η ιστορία αυτού του μονοθεσίου που φυλάσσεται στο μουσείο της Alfa Romeo στο Αρέζε είναι αρκετά συναρπαστική.
Μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, οι αγώνες ξεκίνησαν και πάλι, αρχικά με κατασκευαστές που συμμετείχαν σε Grand Prix και πριν τον πόλεμο. Η Alfa Romeo με την Tipo 158 Alfetta ήταν μία από αυτές. Το μονοθέσιο είχε γλυτώσει από την λαίλαπα της παγκόσμιας σύρραξης κρυμμένο σε μία φάρμα.
Ο κινητήρας ήταν ένας πρωτοποριακός για την εποχή 8κυλνδρος σε σειρά, κατασκευασμένος από ελαφρύ κράμα μετάλλου και διέθετε δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και μηχανικό υπερσυμπιεστή Roots. Το κιβώτιο μοιραζόταν το ίδιο κέλυφος με το διαφορικό και ήταν τοποθετημένα στον πίσω άξονα. Η ισχύς της πρώτης έκδοσης ήταν 195 ίπποι.
Η Alfa είχε την απόλυτη κυριαρχία στους αγώνες το 1947 και το 1948, βελτιώνοντας συνεχώς το μονοθέσιο. Το 1949 η Alfa Romeo αποσύρθηκε από τους αγώνες GP για να προετοιμαστεί για τη σεζόν του 1950 που ήταν προγραμματισμένο να ξεκινήσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Fomrula 1.
Η ισχύς αυξήθηκε στους 350 ίππους στις 8.500σ.α.λ. και η τελική ταχύτητα έφτασε τα 290 χλμ./ώρα. Ο πρώτος αγώνας πραγματοποιήθηκε στην πίστα του Σίλβερστοουν και στο τιμόνι των τριών 158 βρέθηκαν οι Φαρίνα, Φάντζιο και Φατζιόλι (που έμειναν στην ιστορία ως η ομάδα των τριών F). Ακόμα μία 158 οδηγήθηκε από τον Βρετανό Ρεγκ Παρνέλ, ο οποίος τελικά τερμάτισε τρίτος πίσω από τον Φατζιόλι και τον νικητή Φαρίνα. Το μονοθέσιο της Alfa Romeo κατέκτησε 11 στις 11 νίκες και ο Νίνο Φαρίνα κατέκτησε τον πρώτο Παγκόσμιο Τίτλο της Formula 1, μπροστά από τους Φάτζιο και Φατζιόλι.
Τη σεζόν του 1951, η Alfa Romeo, αποφάσισε να αγωνιστεί με την εξέλιξη της 158. Οι αλλαγές ήταν τόσο εκτενείς που αποφασίστηκε το νέο μονοθέσιο να ονομαστεί GP Tipo 159. Η ισχύς ανέβηκε στους 425 ίππους στις 9.300 σ.α.λ. και η τελική ξεπέρασε τα 300 χλμ./ώρα. Αντίστοιχα αναβαθμίστηκαν η μετάδοση και το σύστημα πέδησης. Στο τέλος της χρονιάς ο Αργεντίνος θρύλος των αγώνων Χουάν Μανουάλ Φάντζιο κατέκτησε τον τίτλο με την 159.
Το 1952 η Alfa Romeo αποφάσισε να αποσυρθεί, έχοντας παραμείνει αήττητη στο θεσμό της Formula 1.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Alfa Romeo GP Tipo 159 Alfetta (1951)
Κινητήρας: 8κυλινδρος σε σειρά, κατασκευασμένος από ελαφρύ κράμα, 2 βαλβίδες ανά κύλινδρο, 2 εκκεντροφόροι επικεφαλής, 1 καρμπυρατέρ, μηχανικός υπερσυμπιεστής δύο σταδίων. Κυβισμός 1479κ.εκ. (58×70χλστ.). Απόδοση 425 ίπποι στις 9.300σ.α.λ.
Βάρος: 710 κιλά
Μέγιστη ταχύτητα: 305 χλμ./ώρα
Συνολική παραγωγή: 4 (τροποποιημένες Tipo 158)
Πηγή: Alfa Romeo