Από έναν απλό μοχλό, έως τις αυτόματες αλλαγές, η Seat εξηγεί πώς από την εξέλιξη του συστήματος, επωφελήθηκε ο οδηγός.
Μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία και την εξέλιξη του επιλογέα σχέσης κάνει η Seat, με τον Ισίντρε Λόπες, υπεύθυνου Έκθεσης αυτοκινήτων vintage της φίρμας, να σχολιάζει το πώς ένας απλός μοχλός, μετατράπηκε σιγά σιγά σε κάτι πολύ σημαντικό για τη λειτουργία του αυτοκινήτου και την άνεση-διευκόλυνση του οδηγού. Και να φανταστεί κανείς πως τη δεκαετία του ’40, μερικά μοντέλα δεν είχαν καν όπισθεν.
-Δεκαετία του ’50: Οι οδηγοί άλλαζαν σχέσεις χρησιμοποιώντας έναν μοχλό που ήταν συνδεδεμένος στον άξονα του τιμονιού. «Έτσι κατασκευάζονταν τότε τα αυτοκίνητα, όπως το Seat 1400. Η θέση του μοχλού δεν ήταν και η πιο άνετη για τον οδηγό, αλλά επέτρεπε τη διαμόρφωση του καθίσματος για να κάθονται τρεις επιβάτες», σχολιάζει ο Λόπες.
-Δεκαετία του ’60: Με ένα απλό σχήμα σαν γλυφειτζούρι, ο λεβιές τοποθετήθηκε εκεί όπου εντοπίζεται στις μέρες μας, ανάμεσα στα δύο εμπρός καθίσματα. «Στο Seat 600 ήταν απλά ένας μοχλός με μια μπάλα στο πάνω μέρος του για χειροκίνητη αλλαγή τεσσάρων σχέσεων. Προκειμένου να μην ξεπεραστεί το όριο στροφών του κινητήρα, το στροφόμετρο απεικόνιζε κόκκινες γραμμές, ώστε να γίνει η αλλαγή», λέει ο ειδικός.
-Δεκαετία του ’70: Στο μονοπάτι της εξέλιξης, ο επιλογέας έγινε πιο εργονομικός και προστέθηκαν περισσότερες σχέσεις για να «ηρεμεί» ο κινητήρας κατά την οδήγηση. «Το Seat 124 Sport 1600 είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας με πέντε σχέσεις. Στην εκδοχή sedan, που ήταν δημοφιλής στη μεσαία τάξη, ο λεβιές ήταν συνδεδεμένος απευθείας με το κιβώτιο για πρώτη φορά, εξασφαλίζοντας αμεσότερη αίσθηση και ευκολότερες αλλαγές», συνεχίζει ο Λόπες.
-Δεκαετία του ’80 (+-): Αυτή η δεκαετία σηματοδοτεί την εργονομία και την άνεση. Κάποια μοντέλα εφοδιάζονται με σύστημα υποβοήθησης διεύθυνσης και με νέα υλικά, τα οποία κάνουν τις αλλαγές πιο άμεσες. «Υπό αυτή την έννοια, το πρώτο Seat Ibiza ξεχωρίζει. Ο λεβιές είναι ανανεωμένος και η πιο υψηλή του θέση, διευκολύνει το χέρι του οδηγού».
-Δεκαετία του ’90 έως σήμερα: Τα πρώτα 6τάχυτα μοντέλα κάνουν την εμφάνισή τους, ενώ αυτά με αυτόματη αλλαγή κερδίζουν σε απήχηση. Χάρη σε αυτή, ο οδηγός αποχαιρέτισε τον συμπλέκτη, ο κινητήρας δεν κάνει «κομπιάσματα» και αποτρέπεται η κύλιση του οχήματος στις κλίσεις. «Σήμερα, μοντέλα όπως το Seat Tarraco εφοδιάζονται με κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη, συνδυάζοντας την άνεση μιας αυτόματης αλλαγής σχέσης, με τα πλεονεκτήματα ενός χειροκίνητου», καταλήγει ο ειδικός.
Πηγή: Seat