Η έλλειψη ημιαγωγών από την μία πλευρά και η έλλειψη βενζίνης από την άλλη δημιούργησαν ένα εκρηκτικό μείγμα για το άλλοτε Νο2 της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου, αποτυπώνοντας ανάγλυφα δυνητικές προβληματικές του ηλεκτρικού μέλλοντος.
Οι ταξινομήσεις καινούριων αυτοκινήτων στη γηραιά αλβιόνα μειώθηκαν κατά 35% σε μόλις 214.000 μονάδες τον παραδοσιακά καλό για τους Βρετανούς, Σεπτέμβριο σημειώνοντας ιστορικό χαμηλό 23 ετών εν μέσω μιας συνθήκης που θα μπορούσε να περιγραφεί ως η τέλεια καταιγίδα.
Η πτώση στις πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων αποδίδεται από τον SMMT (Σύνδεσμο Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτου) κυρίως στην έλλειψη ημιαγωγών που εξακολουθεί να πλήττει σφοδρά τους ρυθμούς παραγωγής και παράδοσης καινούριων αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε από τον SMMT «Πρόκειται για έναν πολύ απογοητευτικό Σεπτέμβριο ο οποίος αποτελεί μια επιπλέον απόδειξη του συνεχιζόμενου αντίκτυπου της πανδημίας Covid 19 στον κλάδο. Παρά λοιπόν την αυξημένη ζήτηση καθ΄όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα συνεχιζόμενα προβλήματα που συνδέονται με την διαθεσιμότητα ημιαγωγών έχουν πλήξει και εξακολουθούν να πλήττουν σοβαρά την δυνατότητα προσφοράς».
Ταυτόχρονα με τα συνεχιζόμενα προβλήματα που σχετίζονται με τους ημιαγωγούς, ειδικά στη Βρετανία έχει ανακύψει και ένα ακόμα πρόβλημα που συνδέεται με έλλειψη διαθεσιμότητας καυσίμων. Η συγκεκριμένη κρίση που οφείλεται στην έλλειψη οδηγών έχει στρέψει αναπόφευκτα το βρετανικό κοινό στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που για όλους τους προφανείς λόγους καταγράφουν σημαντική άνοδο. Για την ακρίβεια στη Βρετανία τον Σεπτέμβριο ταξινομήθηκαν πάνω από 32.000 νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα, μέγεθος που αποτελεί διαχρονικό ρεκόρ για την τοπική αγορά και δεν ξεπερνά για μόλις λίγες μονάδες το σύνολο των ηλεκτρικής τεχνολογίας αυτοκινήτων που διατέθηκαν στη Βρετανία για το 2019.
Αν και η συγκεκριμένη τάση είναι ευπρόσδεκτη, ο SMMT κάνει παράλληλα έκκληση για την επιτάχυνση των διαδικασιών που θα οδηγήσουν σε ένα εκτεταμένο δίκτυο δημόσιας φόρτισης το οποίο θα επιτρέψει με τη σειρά του να ανταποκριθεί η ολοένα αυξανόμενη ζήτηση στην πρόσφορά. Παράλληλα, ως γνωστόν, με δεδομένο ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα διαθέτουν ακόμα περισσότερα microchips από τα συμβατικά εκ κατασκευής, η έλλειψη τους δημιουργεί ένα φαύλο κύκλο που αν δεν αντιμετωπιστεί δραστικά και συντεταγμένα θα δημιουργήσει ακόμα περισσότερα προβλήματα που θα ξεπερνούν τους στόχους των αυτοκινητοβιομηχανιών και μαζί με την προαναφερθείσα έλλειψη υποδομών φόρτισης, θα «απειλούν» κατά κάποιο τρόπο, την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Με εξαίρεση το πρόβλημα της έλλειψης καυσίμων, η κατάσταση στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν απέχει και πολύ από την εικόνα της Βρετανίας καθώς οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων τον Σεπτέμβριο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών έχουν συρρικνωθεί κατά 33% στην ιταλική αγορά, κατά 26% στη γερμανική, κατά 20% στη γαλλική και κατά 16% στην ισπανική αγορά, καταδεικνύοντας ανάγλυφα τις επιπτώσεις της έλλειψης ημιαγωγών η οποία αποτελεί την σημαντικότερη και πιο παρατεταμένη κρίση σε επίπεδο έλλειψης υλικών στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ενδεικτικό είναι ότι στις 4 Οκτωβρίου, η VW ανακοίνωσε ότι εξαιτίας της παρατεινόμενης έλλειψης ημιαγωγών έχει σωρεύσει εκκρεμείς παραγγελίες για 130.000 Golf και για 110.000 Tiguan με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ρυθμούς παράδοσης.
Απλώς στη Βρετανία η έλλειψη καυσίμων μεγεθύνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα, αποτυπώνοντας ανάγλυφα την θύελλα που μπορεί να ξεσπάσει με την προσθήκη μιας προβληματικής μεταβλητής η οποία θα μπορούσε να πάρει πολλές μορφές. Είτε πρόκειται για έλλειψη καυσίμου είτε για έλλειψη φορτιστών είτε για έλλειψη ημιαγωγών, η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί μονομερώς και απαιτεί διευρυμένες συνεργασίες σε παγκόσμιο επίπεδο από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη ιδιωτικά και δημόσια.