Οι εν λόγω αθλητές μας είχαν προϊδεάσει για τις ικανότητες τους σε αυτά τα ιδιαίτερα χρονικά σημεία (clutch), όπου η μπάλα φαντάζει ασήκωτη.
Τις προάλλες έλαβε χώρα ενδεχομένως το πιο παραδοσιακό ντέρμπι της Ανατολικής Περιφέρειας του ΝΒΑ – αντιμέτωποι βρέθηκαν οι νέοι και ανανεωμένοι Indiana Pacers και το μεγάλο φαβορί που ακούει στο όνομα Boston Celtics. Η αναμέτρηση εξελίχθηκε συναρπαστικά με τις δύο ομάδες να αρνούνται να παραδώσουν τα όπλα. Όσο ο χρόνος κυλούσε ο αγώνας σταδιακά μετατράπηκε σε μια προσωπική μονομαχία μεταξύ δύο εκ των πιο clutch παικτών που αγωνίζονται στο Αμερικάνικο πρωτάθλημα μπάσκετ: του Kyrie Irving και του Victor Oladipo.
Κάπου εδώ είναι καλό να ανοίξουμε μια μικρή παρένθεση. Ο όρος clutch χρησιμοποιείται στο μπάσκετ για να δηλώσει μια κατάσταση στην οποία κανείς αντίπαλος δεν προηγείται με περισσότερους από πέντε πόντους, ενώ ταυτόχρονα απομένουν λιγότερα από πέντε λεπτά για την λήξη. Είναι δηλαδή η ώρα των μεγάλων σουτ και της αλύγιστης θέλησης.
Οι εν λόγω αθλητές μας είχαν προϊδεάσει για τις ικανότητες τους σε αυτά τα ιδιαίτερα χρονικά σημεία, όπου η μπάλα φαντάζει ασήκωτη. Ίσως η κορυφαία στιγμή στην καριέρα του Irving (μέχρι φυσικά την επόμενη) αποτελεί το αξέχαστο τρίποντο του απέναντι στους Warriors, στο έβδομο παιχνίδι των τελικών του 2016 – ένα σουτ που επί της ουσίας σφράγισε τον τίτλο για τους Cavaliers. Από την πλευρά του ο Oladipo έχει και αυτός να επιδείξει ένα σωρό τέτοιες φάσεις – ειδικά αφότου μετακόμισε στους Pacers.
Στον παρακάτω πίνακα παρουσιάζονται συνοπτικά τα στατιστικά τους κατορθώματα στις περίφημες clutch moments. Τα νούμερα μοιάζουν με πραγματικά τέρατα.
Player | Kyrie Irving | Victor Oladipo |
Pts | 5,4 | 6,5 |
FG% | 61,5% | 72,7 |
3PT% | 30,8% | 71,4 |
Assists | 0,8 | 0,3 |
Turnovers | 0 | 0,3 |
Ας δούμε μαζί τι στο καλό συνέβη.
1. O Megastar της Indiana ευστόχησε σε δύο τρομακτικής δυσκολίας – όσο και κρισιμότητας – προσπάθειες. Στην πρώτη φάση ο Bogdanovic γίνεται κάτοχος της μπάλας στην περιφέρεια και ο ίδιος εκτελεί ένα κόψιμο από την βάση της ρακέτας προς το τρίποντο (floppy action). O Smart κολλάει προσωρινά στο screen του Young, διευκολύνοντας έτσι ακόμα περισσότερο το έργο του – ο Oladipo σουτάρει σχετικά ελεύθερος. Το επόμενο στιγμιότυπο αποτελεί ένα ωραίο παράδειγμα απλής ball screen offense. Οι συμπαίκτες του θα στήσουν όσα screens χρειαστούν, ώστε να φέρουν επακριβώς τον Kyrie – έναν αδύναμο αμυντικό – απέναντι του. Άπαξ και ικανοποιηθεί αυτή η συνθήκη, τα υπόλοιπα αργά η γρήγορα θα πάρουν το δρόμο τους. Το παντεταρισμένο step back τρίποντο του Harden – με 2 ενίοτε 2,5 βηματάκια προς τα πίσω – φέρνει το ματς στα ίσια. Αξίζει να σημειωθεί πως ο πρωταγωνιστής μας διαβάζει εδώ ολόσωστα την άμυνα – ο Sabonis καθυστερεί να αδειάσει το ζωγραφιστό (θα έπρεπε να κινηθεί προς την γωνία), με αποτέλεσμα ο Horford να καραδοκεί κοντά στο καλάθι. Το drive δεν αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή.
2. Ας περάσουμε τώρα στην άλλη μεριά. Εδώ συναντάμε για πολλοστή φορά δείγματα της σπάνιας ευστροφίας που χαρακτηρίζει τον Irving. Ο τύπος κυριολεκτικά χορεύει μαζί με τον προσωπικό του αντίπαλο – προσποιείται δύο φορές, αρχικά προς τα έξω (προς το screen του Horford) και έπειτα προς τα μέσα, πριν ανέβει στην περίμετρο. Αμέσως μετά (επόμενο στιγμιότυπο) ευστοχεί σε ένα μακρινό σουτ, αφού έχει προηγηθεί μια αδικαιολόγητη ασυνεννοησία στα μετόπισθεν της Indiana. O Sabonis μένει σε πρώτο χρόνο ψηλά, δείχνοντας με την κίνηση του πως ετοιμάζεται για παγίδα. Την τελευταία στιγμή όμως το μετανιώνει – ίσως να υπήρχε διαφορετική εντολή από τον πάγκο – και αποφασίζει να επιστρέψει γρήγορα στον Horford. O super star των Celtics εκμεταλλεύεται στο έπακρο αυτά τα ελάχιστα τετραγωνικά εκατοστά διαθέσιμου χώρου, τραβώντας αστραπιαία την σκανδάλη.
3. Κάπως έτσι λοιπόν φτάνουμε και στην φάση που έμελλε να κρίνει ολόκληρο τον αγώνα. Ο Oladipo κατεβάζει την μπάλα και με μια ντρίπλα αλλαγής ταχύτητας (hesitation = δισταγμός) αφήνει κυριολεκτικά στον τόπο τον Irving και στην συνέχεια σηκώνεται για τρεις. Παρατηρείστε τον τρόπο που ο Brad Stevens φωνάζει στον παίκτη του (φαίνεται στο βάθος της οθόνης) – τον παρακινεί διαρκώς να απαγορεύσει το τρίποντο. Από την πλευρά του ο εκφωνητής των γηπεδούχων ακούγεται απολύτως σίγουρος για την κατάληξη της μπάλας ‘’Another one!’’.