Αύριο η ψηφοφορία για το νέο γήπεδο των Οκλαχόμα Σίτι Θάντερ – Πιθανότατα θα το πληρώσει ο… κόσμος της ομάδας

Αύριο θα πραγματοποιηθεί η ψηφοφορία για το νέο γήπεδο των Οκλαχόμα Σίτι Θάντερ, όπου πιθανότατα θα πληρωθεί από τον... κόσμο της ομάδας.

Όταν μια ομάδα επενδυτών της Οκλαχόμα Σίτι μετέφερε τους Σούπερσόνικς του NBA από το Σιάτλ το 2008 και μετονόμασε την ομάδα σε Θάντερ, η υπερηφάνεια των πολιτών διογκώθηκε με την άφιξη του πρώτου μεγάλου αθλητικού franchise της πολιτείας.

Έκτοτε, οι Οκλαχόμα Σίτι Θάντερ έπαιξαν τους εντός έδρας αγώνες τους σε αυτό που σήμερα είναι μια μέτρια αρένα για τα πρότυπα του ΝΒΑ. Αλλά οι ιδιοκτήτες της ομάδας θέλουν μια νέα αρένα και στο πλαίσιο μιας συμφωνίας που συνήψαν με τους ηγέτες της πόλης, θέλουν οι φορολογούμενοι να πληρώσουν το μεγαλύτερο μέρος της τιμής των 900 εκατομμυρίων δολαρίων.

Διαβάστε επίσης: Πέιτον Γουίλις: Ποιος είναι ο «killer» που βγάζει μάτια στην Ιταλία και βλέπει η… μισή Euroleague (vids)

Οι ψηφοφόροι της Οκλαχόμα Σίτι πρόκειται να αποφασίσουν την Τρίτη (12/12) εάν θα εγκρίνουν έναν εξαετές φόρο επί των πωλήσεων 1% για να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή ή να ρισκάρουν την ίδια μοίρα με το Σιάτλ: να χάσουν την ομάδα σε άλλη αγορά. Ωστόσο, ορισμένοι κάτοικοι και ειδικοί που έχουν μελετήσει τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα λένε ότι η συμφωνία είναι πολύ καλύτερη για τους πλούσιους ιδιοκτήτες ομάδων από τον μέσο κάτοικο.

Σύμφωνα με το σχέδιο ενώπιον των ψηφοφόρων, η νέα αρένα κοστίζει τουλάχιστον 900 εκατομμύρια δολάρια, με τους ιδιοκτήτες των Θάντερ να διαθέτουν το 5%, ή 50 εκατομμύρια δολάρια, και άλλα 70 εκατομμύρια δολάρια να προέρχονται από έναν προηγουμένως εγκεκριμένο φόρο επί των πωλήσεων που προοριζόταν για βελτιώσεις στην τρέχουσα αρένα. Η ομάδα θα συμφωνούσε επίσης να μείνει στην πόλη για 25 χρόνια στη νέα αρένα, που θα ανοίξει πριν από τη σεζόν 2029-30.

Πολλοί κάτοικοι της πόλης λένε ότι η συμφωνία είναι πολύ γενναιόδωρη για τους ιδιοκτήτες των Θάντερ, στους οποίους περιλαμβάνονται μερικοί από τους πλουσιότερους κατοίκους της Οκλαχόμα, ειδικά σε μια εποχή που οι περισσότερες αρένες χρηματοδοτούνται κυρίως από ιδιωτικές επενδύσεις ή από πολύ μικρότερες δημόσιες επενδύσεις.

«Είναι ένα τόσο τεράστιο ποσό για τους πολίτες, το οποίο δεν φαίνεται σαν μια πολύ υπεύθυνη χρήση των χρημάτων μας», είπε η Νάταλι Λουτσέρο, μια 29χρονη κάτοικος της Οκλαχόμα Σίτι που είπε ότι σχεδιάζει να ψηφίσει όχι.

«Επιπλέον, είναι ένας οπισθοδρομικός φόρος που επηρεάζει τους φτωχότερους ανθρώπους», είπε. «Απλώς δεν μου φαίνεται εντάξει».

Η ομάδα των Οκλαχόμα Σίτι Θάντερ, που αγοράστηκε από μια ομάδα τοπικών επιχειρηματιών για 325 εκατομμύρια δολάρια, εκτιμάται ότι κοστίζει πλέον περισσότερα από 3 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εκτίμηση του Forbes.

«Αυτοί οι τύποι έχουν κερδίσει σχεδόν 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια και θα μας πουν ότι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά μια αρένα 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων;» είπε ο Νικ Σίνγκερ, τοπικός μεσίτης και διοργανωτής της αντιπολιτευόμενης ομάδας «Buy Your Own Arena» (Αγοράστε την δική σας αρένα).

Ο Σίνγκερ και άλλοι εξέφρασαν επίσης ανησυχίες για την έλλειψη ανώτατων ορίων τιμής στην πρόβλεψη κόστους 900 εκατομμυρίων δολαρίων και είπαν ότι δεν υπάρχει σιδερένια εγγύηση ότι οι ιδιοκτήτες θα παραμείνουν στην Οκλαχόμα Σίτι ακόμα και αν η αρένα χτιστεί.

Μια επιστολή προθέσεων μεταξύ της πόλης και των ιδιοκτητών της ομάδας διευκρινίζει ότι οι εισπράξεις φόρου επί των πωλήσεων θα περιόριζαν το ποσό που δαπανάται στην αρένα, σύμφωνα με τον δήμαρχο της Οκλαχόμα Σίτι Ντέιβιντ Χολτ. Η επιστολή αναφέρει ότι τυχόν πλεονασματικές συλλογές θα χρησιμοποιηθούν είτε για την ολοκλήρωση της νέας αρένας είτε για να τοποθετηθούν σε ένα ταμείο για μελλοντική συντήρηση ή βελτιώσεις.

Ο Χολτ είπε ότι η ύπαρξη ενός μεγάλου αθλητικού franchise φέρνει πολλά οφέλη που απλά δεν μπορούν να υπολογιστούν σε χαρτί και ξεπερνούν τον προβλεπόμενο οικονομικό αντίκτυπο. Είπε ότι όταν μιλά με επενδυτές και δημιουργούς θέσεων εργασίας σε άλλα μέρη, η Οκλαχόμα Σίτι έχει επιρροή που δεν είχε πριν αποκτήσει το franchise.

«Το θέμα με την ύπαρξη μιας μεγάλης επαγγελματικής αθλητικής ομάδας στην αμερικανική ζωή είναι ότι προκαλεί σεβασμό, ότι οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι είναι μια πόλη που πρέπει να έχει αρκετό κόσμο, αρκετή εταιρική παρουσία, αρκετά γενικά μέσα για να φιλοξενήσει μια από τις μεγαλύτερες μάρκες του κόσμου», είπε ο δήμαρχος.

Ο Τζον Έκολς, ένας Ρεπουμπλικανός βουλευτής που εκπροσωπεί τη νότια πλευρά της πόλης και είπε ότι σκοπεύει να ψηφίσει υπέρ της πρότασης, είπε ότι ο αντίκτυπος της ομάδας στη συνολική αναγέννηση της πόλης δεν μπορεί να υποτιμηθεί.

Όταν ήταν ένας νεαρός νομικός υπάλληλος πριν από 20 χρόνια, ο Έκολς είπε ότι οι ηγέτες της πόλης εκείνη την εποχή ήλπιζαν σε οποιοδήποτε κατάστημα λιανικής να ανοίξει στο κέντρο της πόλης. Εκτός από ένα μακροχρόνιο κοσμηματοπωλείο και μερικά μεσημεριανά καφέ, δεν υπήρχε σχεδόν καθόλου λιανικό εμπόριο στην περιοχή και το κέντρο της πόλης ήταν πρακτικά μια πόλη-φάντασμα τη νύχτα και τα Σαββατοκύριακα.

«Έχουμε περάσει από αυτό σε μια απόλυτη οικονομική έκρηξη», είπε ο Έκολς. «Έχει χτυπήσει παντού».

Από την άφιξη των Θάντερ, ένα τεράστιο νέο δημόσιο πάρκο και συνεδριακό κέντρο έχουν χτιστεί κοντά στην αρένα, η ανάπτυξη κατά μήκος του ποταμού έχει απογειωθεί και το λιανικό εμπόριο, τα εστιατόρια και οι επιλογές κατοικιών στο κέντρο της πόλης έχουν εκραγεί.

«Βοήθησε να χτιστεί μεγάλη υπερηφάνεια της πόλης σε όλους και αυτή είναι η δυναμική που πρέπει να διατηρήσουμε», πρόσθεσε ο Έκολς.

Ωστόσο, οικονομολόγοι που μελετούν αρένες και τον αντίκτυπό τους στις πόλεις λένε ότι η έρευνα δείχνει σταθερά ότι έχουν μικρό απτό οικονομικό αντίκτυπο στην κοινότητα και ότι οι δημόσιες επιδοτήσεις για αρένες και στάδια υπερβαίνουν κατά πολύ τα οικονομικά οφέλη που μπορεί να έχουν.

Μια ομάδα περισσότερων από 20 οικονομολόγων και καθηγητών οικονομικών με έδρα την Οκλαχόμα δημοσίευσε μια επιστολή στις 4 Δεκεμβρίου ενθαρρύνοντας το «όχι» στη νέα αρένα, η οποία είπαν ότι δεν θα είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη και αντίθετα θα εκτρέψει το δημόσιο χρήμα από άλλες ανάγκες ενώ θα δημιουργήσει νέο χρέος.

Τόνισαν επίσης ότι για τις 12 νέες αρένες και τα 12 νέα στάδια που κατασκευάστηκαν στις ΗΠΑ από το 2010, η μέση δημόσια δαπάνη ήταν περίπου 42% και ότι από το 2020, τρεις αρένες έχουν κατασκευαστεί χωρίς δημόσιο χρήμα.

«Οι εναλλακτικές λύσεις που συνεπάγονταν μεγαλύτερο μερίδιο ιδιοκτησίας ή ιδιωτική χρηματοδότηση θα ήταν ανώτερες επιλογές για την πόλη», έγραψαν οι οικονομολόγοι.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Αθλητικές Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από