Το Law & Order έχτισε από το 1990 τον δικό του θρύλο.
Καλώς ή κακώς, οι τηλεοπτικές σειρές χαρακτηρίζονται ως πετυχημένες από την μακροζωία τους. Δεν είναι τυχαίο που το Friends, είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι, κατάφερε να κλείσει 10 χρόνια ζωής. Όταν μάλιστα οι ατάκες της σειράς συνεχίζουν να είναι της μόδας μέχρι σήμερα, σημαίνει πως κάποιοι έχουν κάνει κάτι σωστά. Στις ημέρες μας άλλωστε, δεν είναι λίγες οι σειρές που συνεχώς ακυρώνονται. Ο πήχης πλέον είναι ψηλά.
Όμως πίσω στην μαγική δεκαετία του ’90 που η τηλεόραση κοιτούσε να χτίσει ένα κοινό νέας γενιάς που ήδη ακολουθήσε εκείνη του ’80, υπήρχαν και σειρές που δεν ήταν σαν τα ‘‘Φιλαράκια’’ και δεν περίμεναν να μετρήσουν 10 χρόνια ζωής. Μία από αυτές που κατάφερε να φύγει από την αμερικανική τηλεόραση και να προβληθεί σε 45 διαφορετικές χώρες, ήταν το Νόμος και Τάξη. Το Law & Order που στην Ελλάδα συνδέθηκε άμεσα με το «ξενύχτι» μπροστά στην τηλεόραση και που το καταλάβαινες από την χαρακτηριστική του εισαγωγή.
Το παραπάνω βίντεο είναι από την πρώτη σεζόν της σειράς που έκανε το ντεμπούτο της το 1990. Η ιδέα του δημιουργού και αρχικού παραγωγού της, Dick Wolf, ήταν για μία σειρά που θα έδειχνε την όμορφη πλευρά του δικαστικού συστήματος της Αμερικής. Σε έναν κόσμο δηλαδή που οι αστυνομικοί θα έκαναν σωστά την δουλειά τους τιμώντας τη νομοθεσία και ακολουθώντας τους κανόνες και που ο δημόσιος κατήγορος από το γραφείο του Εισαγγελέα θα έκανε τα αδύνατα δυνατά για να εξασφαλίσει την καταδίκη των αληθινών ενόχων.
Ο Wolf είχε πλησιάσει από μόνος του τον βετεράνο ηθοποιό Ben Gazzara, ζητώντας του να συμμετάσχει σε ένα πιλότο ώστε να το παρουσιάσει στο FOX. Στο καστ προστέθηκε και ο Chuck Connors, ο οποίος θα ήταν το sidekick του Gazzara ως ο δημόσιος κατήγορος. Η FOX ωστόσο δήλωσε πως η σειρά, αν και τους έκανε καλή εντύπωση, δεν ταίριαζε για εκείνη την εποχή στην οικογένεια των προγραμμάτων που φιλοξενούσε, ενώ ο Wolf βρήκε κλειστή την πόρτα και στο CBS. Ήταν τελικά το NBC που θα φιλοξενούσε την δεκαετή σειρά, ξεκινώντας το καστ με τους George Dzundza, Chris North, Dann Florek (σ.σ.: ο οποίος παίζει μέχρι σήμερα στο spin-off της σειράς, Special Victims Unit) και Richard Brooks.
Ο Wolf είχε μία πολύ συγκεκριμένη συνταγή στο μυαλό του. Το κάθε επεισόδιο χωριζόταν σε δύο διαφορετικά μέρη. Στο πρώτο, οι δύο ντετέκτιβ και συνεργάτες θα ερευνούσαν την υπόθεση που θα τους είχε δοθεί. Σε εκείνο το σημείο ο θεατής, έβλεπε την όλη μεθοδευμένη αστυνομική δουλειά και κατά κύριο λόγο και περισσότερη δράση. Αξίζει να αναφερθεί πως η Αστυνομία της Νέας Υόρκης βρισκόταν σε μόνιμη συνεργασία με το NBC και τον Dick Wolf, όχι μόνο δίνοντας συμβουλές γύρω από την αστυνομική διαδικασία που έπρεπε να ακολουθεί ένας αστυνομικός αλλά και εξοπλισμό.
Τα γυρίσματα γινόντουσαν αποκλειστικά στη Νέα Υόρκη και δήμαρχοι όπως o Michael Bloomberg φρόντισαν να διευκολύνουν το κανάλι δίνοντας ειδικές άδειες για τα γυρίσματα. Το δεύτερο μέρος, αφού η υπόθεση είχε λυθεί, το επεισόδιο επικεντρωνόταν στην δικαστική αίθουσα. Ο βοηθός εισαγγελέα αναλάμβανε να δώσει μάχη για μία κάθειρξη, ερχόμενος σε κόντρα με την έδρα ή τον αντίδικο και τιμώντας πάντα την Δικαιοσύνη. Σε αυτό το σημείο, η σειρά άλλαζε και το μέχρι τότε περιπετειώδες και «ντετεκτιβικό» theme της, έπαιρνε την διάσταση δικαστικού δράματος. Είναι η συνταγή που χρησιμοποίησε εξ’ ολοκλήρου ο Wolf.